Een fietsvakantie met twee kleuters in Nederland

In de herfstvakantie van 2017 hebben Hanneke en Jan samen met Eljer en Jilke, hun tweeling van toen ruim vijf jaar oud, een rondje van circa 380 kilometer door Nederland gefietst. Eén kind in de fietskar en de ander op de aanhangfiets en dan elke tien kilometer van plek wisselen. Van Rotterdam, via Haastrecht, Almere, Lelystad, Enkhuizen, Volendam, Amsterdam en Duinrell terug naar Rotterdam. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, die qua weer misschien wel de mooiste herfstvakantie ooit in Nederland was.

Dag 1

(zaterdag 20 oktober 2017)

32,9 km

Een herfstvakantie met een fantastische weersvoorspelling, dus tijd voor een paar dagen fietsen. De vrijdag moet ik weer naar school en vandaag worden Eljer en Jilke bij de Bevers van Scouting Klaas Kitten geïnstalleerd, dus we zijn wat beperkt in de mogelijkheden, maar we hebben toch een mooi rondje samengesteld denken we.
Nadat onze mannen van Bever-in-opleiding echte Bever zijn geworden gaan Hanneke en ik nog even naar huis om te lunchen en alle bagage in de kar te stoppen en de fietstassen aan de fietsen te hangen. Terug naar het clubhuis en met z'n vieren vertrekken we richting Nesselande. Zonnig, wind in de rug langs de Rotte. Heerlijk fietsen dus, ondanks dat we dit stuk route natuurlijk al heel goed kennen. Op de boulevard even een ijsje of koffie met een wafel. Het ijs is wel lekker.

Met de twee nieuwe Bevers op de pont.

Het kan bijna niet anders, maar vrijwel de hele middag fietsen we eerder gefietste knooppunten. Langs de IJssel richting Moordrecht om daar met een heel klein pontje over te varen. Door een mooie polder en over erg rustige wegen en fietspaden naar Haastrecht. De mooiste is die met twee smalle asfaltstroken tussen twee sloten.

Het mooiste stuk van vandaag.

Op de camping aldaar zijn we de enige tentkampeerders. Eerst even wat drinken en dan douchen, voetballen en eten koken. Zoals zo vaak tijdens de (fiets)vakantie rode pasta. Dan Eljer en Jilke in de slaapzak stoppen en wij nog met een biertje of wijntje en chips in de voortent. Af en toe trekt er wat grondmist op, dus alles wordt vochtig.

Dag 2

(zondag 21 oktober 2017)

75,9 km

Zoals voorspeld de hele dag een strakblauwe lucht, maar wel vrij veel wind. Gelukkig voor ons zuidelijk, zodat we hem vrijwel de hele dag min of meer mee zullen hebben. 's Morgens is het nog niet heel warm, maar ik start toch in korte broek en shirt met korte mouwen. De teva's volgen later op de dag. Om half acht begint het licht te worden en staan we op. Eljer en Jilke hebben ons dan al een stukje voorgelezen. Na ontbijt met broodjes en thee pakken we alles in en twee uur later fietsen we de camping af richting Woerden. De tent gaat zeiknat mee. Ook vandaag weinig nieuwe kilometers. Woerden zelf blijft mooi, maar we vinden het nog wat te vroeg voor een horecastop en fietsen verder. We gokken op een ''racefietstentje'', want gezien het mooie weer stikt het van de (race)fietsers en wandelaars. Helaas: het duurt tot Wilnis en dan is het al lunchtijd. De route door het Groene Hart er naar toe is heerlijk. Veel water, koeien en knotwilgen.

Tussen de knotwilgen.

In Wilnis een uitsmijter of tosti met wat te drinken en dan weer verder richting Flevopolder. Door Baambrugge waar we ooit tijdens een fietsweekend in een hotel sliepen toen de jongens nog erg klein waren. Het is en blijft een stuk wat er op de kaart mooier uitziet dan het in werkelijkheid is. Je ziet het water namelijk nauwelijks. Richting kanaal en dat een paar kilometer volgen. Perfect fietsen. Al snel daarna Weesp. Het blijft een plaatje. Door het mooie weer is het hard zoeken naar een plekje op een terras, maar dat lukt tenslotte toch. Eindelijk koffie met appeltaart.

Muiden.

Muiden, uitzicht op het Muiderslot, Muiderburg en de brug over naar Almere. Brede vrijliggende fietspaden brengen ons na een paar kilometer weer bij het water en de camping. Die blijkt vanmiddag dicht te zijn gegaan voor het winterseizoen, maar de ontzettend vriendelijke beheerders laten ons toch een nachtje kamperen. Fijn, want het is inmiddels al vier uur geweest en we hebben er een redelijk lange dag op zitten.

Op de camping.

Tentje bouwen en Eljer en Jilke kunnen op een trampoline en in de speeltuin met een evenoud meisje spelen. Nog even een ijsje eten, wat drinken, douchen en dan eten. Mexicaans deze keer. Als ook de mannen gedoucht hebben en in hun slaapzak liggen is het al donker, dus voorlezen met de zaklamp. Dan nog een biertje en nootjes, maar ook wij slapen voor half tien.

Dag 3

(maandag 22 oktober 2017)

70,9 km

Half acht op. Net zulk mooi weer als gisteren, alleen heeft het de hele nacht wat gewaaid, waardoor de tent nu ook droog meegaat. Scheelt veel kilo's achterop de bagagedrager. Ook zijn we wat sneller en efficiënter dan gisteren, waardoor we al om kwart over negen wegfietsen. Natuurlijk gelijk in korte broek. We gaan ruim door de 20 graden heen vandaag.

Langs de Oostvaardersplassen.

Weinig knooppunten deze dag. Een paar om Almere uit te fietsen en dan langs het water en rechts van ons de Oostvaardersplassen kilometers rechtdoor. Beter fietsen dan wandelen hier. Best bijzonder: een zee droogleggen en er vervolgens natte natuur van maken.
Bij Lelystad tijd voor een horecastop. De jongens een tosti, wij koffie of thee met appeltaart. Nog even naar de supermarkt voor boodschappen. Ook hier krijgt de fiets bijna overal voorrang.

Op de dijk naar Enkhuizen.

Dan de dijk naar Enkhuizen. De dijk die ik eigenlijk helemaal niet kende tot voor kort en juist daarom wou fietsen. Nauwelijks andere (brom)fietsers op het fietspad en dat loopt meestal niet direct langs de autoweg. Waar we op dezelfde hoogte fietsen water zover als je kunt kijken aan beide kanten. De dijk ligt een beetje in een boogje waardoor we eerst wind pal in de rug hebben en later zij-,mee. Jilke slaapt zo waar weer een half uurtje in de kar.
Iets over de helft van de circa 30 kilometer lange dijk een strekdam met een klein haventje. Een prima plek voor ons om te picknicken, maar het gras is te nat om te voetballen. Net als we weer willen vertrekken komt er een vissersbootje aan en die komt een paar honderd kilo krabben lossen. Natuurlijk blijven we even kijken.

De krabbenboot wordt gelost.

Aan de andere kant Enkhuizen. Wat een plaatje! We slingeren, zonder op de knooppunten te letten, nog wat door het stadje heen en na nog een ijsje fietsen we de laatste paar kilometer naar de camping. Tentje bouwen, spelen, drinken, douchen, voetballen en eten. En als Eljer en Jilke weer in bed zijn gestopt om half acht zitten wij al snel weer aan de bier, wijn en nootjes om ook al ver voor tienen te gaan slapen.

Dag 4

(dinsdag 23 oktober 2017)

72,4 km

Als we weer om half acht opstaan is de zon nauwelijks zichtbaar. Vanwege bosbranden in Portugal en zand uit de Sahara bevat de lucht heel veel stof. Het is dus eigenlijk heel mooi weer, maar wel wat frisser dan gisteren. Daarnaast harde tegenwind. We fietsen rond half tien de camping af. Het eerste stuk van de route is niet echt mooi: tussen de huizen door met af en toe een kerk. De laatste paar kilometer door de polder naar Hoorn zijn beter.

Langs het Markermeer.

In Hoorn koffie met appeltaart. Eindelijk weer eens een horeca met alleen maar lekkere consumpties. Dan verder langs het Markermeer. Afhankelijk van of we bovenop of onderaan de dijk fietsen en of we iets oostelijker of niet gaan bepaalt de hoeveelheid tegenwind.
Eerst Edam en dan Volendam. In die laatste plaats is het erg toeristisch en druk, maar we vinden toch nog een plekje in de horeca met uitzicht op de fietsen en bagage. Verder langs het water tot net voorbij Monnickendam en dan weer de polder door richting Amsterdam. De laatste kilometers voor de stad zijn door een polder om zuinig op te zijn.

Pauze in Volendam.

Camping Zeeburg is niet heel fijn met de fietskar te bereiken vanaf deze kant: bij de brug af een trap en zo'n gootje voor je wiel werkt dan niet. Gelukkig zijn de treden niet hoog.

Bijna op de camping, maar eerst nog die trap.

De camping zelf is ondanks dat het al herfstvakantie is erg vol, dus staan we dicht op andere tentjes. Eerst even naar de bar voor een drankje en lekker uit de wind. Whiskey bij de open haard.

Eerst een whiskey (nee: zij drinken echt wat anders) voor we gaan eten koken.

Dan eten koken, douchen en na de afwas de jongens in bed en wij nog een biertje en nootjes. De ratten die we zien lopen blijken de volgende ochtend een gat in de tent te hebben geknaagd om bij het brood te kunnen.

Dag 5

(woensdag 24 oktober 2017)

62,1 km

Een bijzonder rustige nacht, zeker voor een stadscamping. Naast ons is zelfs een tentje afgebroken zonder dat we ook maar iets gehoord hebben. We staan iets later op, maar dat komt niet door het weer: de zon is weer een stuk feller dan gisteren en ook de wind is wat afgenomen. Sterker nog: iets gedraaid, waardoor we hem ook vandaag weer vrijwel de hele dag min of meer mee zullen hebben.
Iets over half tien hebben we ontbeten en alles afgebroken en ingepakt. We fietsen de camping af richting Amsterdam. Niet via de trap, maar via een iets andere route. We zullen om het centrum heen fietsen, meer richting Amstel en Amsterdamse Bos.

Op de geitenboerderij.

Daar is een mooie plek voor een lange koffiepauze weten we: de geitenboerderij. Prima koffie en dito appelgebak, een speeltuin en geiten, kippen en varkens om te aaien.
Verder richting Schiphol. We fietsen recht onder het verlengde van de startbaan door. Het blijft toch een bijzonder gezicht zo'n grote boeiing de lucht in te zien gaan. En omdat er elke twee, drie minuten eentje opstijgt hoeven we niet lang te wachten om een foto te kunnen maken.

In de buurt van Schiphol.

Verder kilometers langs het water fietsen. Boodschappen doen in Aalsmeer en picknicken op een bankje langs hetzelfde water. De kilometers vliegen om. Molens en polders vormen de rest van de route. Ook ontkom je af en toe niet aan een snelweg of spoorlijn, hoewel dat laatste natuurlijk wel goed valt in ons gezin.
Bij Rijnsburg een camping. Stevig aan de prijs, maar wel met een zwembad. Scheelt weer douchen. Eerst een ijsje eten, dan tent bouwen en dan dus zwemmen. Om half zes gaan we eruit: tijd voor oploskoffie en daarna eten koken. En verder verloopt de avond zoals de hele week: ik stop de mannen in bed, er wordt afgewassen (deze keer door Hanneke) en we eindigen met een hapje en drankje in de binnentent tot we om een uur of tien gaan slapen.

Dag 6

(donderdag 25 oktober 2017)

43,2 km

Ook deze laatste vakantiedag is het prachtig weer. Halfbewolkt en niet heel veel wind. Kortom: weer fietsen in korte broek. De tent is deze reis alleen nat van het condens geweest en gaat ook nu weer nat mee. In een half uurtje fietsen we naar Duinrell. Duinen zien we wel, de zee niet. We zijn er rond een uur of tien en blijven er tot een uur of half drie.

In de achtbaan.

We hebben dan overigens nog lang niet alles gezien en gedaan. Het is erg rustig in het park en er zijn nergens lange wachtrijen. Eljer en Jilke vinden zowel de speeltuin, als het schaduwhuis, als de achtbanen geweldig. Ik vooral de koffie met taart bij La Place ;-)

In het schaduwhuis.

Dan nog twee uurtjes naar huis fietsen. Door sjiek Wassenaar, over landgoederen en door polder en bekende dorpen als Pijnacker en Berkel de laatste kilometers naar huis.

Het laatste knooppunt voor we thuis zijn.

De qua weer misschien wel mooiste herfstvakantie in Nederland ooit zit er voor ons weer op. Opnieuw een topvakantie met ons gezin!

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.