Een fietsvakantie met twee peuters (rondje Rotterdam, Bergen op Zoom, Antwerpen, Breda, Rotterdam)

Begin mei 2014 fietsten Hanneke en Jan, met in de fietskar hun tweelingzoons Eljer en Jilke van toen bijna twee jaar oud, vier dagen een rondje met als verste punt Antwerpen. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze weer heerlijk fietsweer hadden en onder andere genoten van wat ze zagen, deden en aten.

Dag 1

(vrijdag 2 mei 2014) 88 km

Lekker: weer een paar dagen fietsen met z'n vieren. Het weerbericht voorspelt perfect fietsweer, maar het zou de hele dag bewolkt blijven en niet al te warm. Met dan vooral meewind is het misschien niet perfect, maar wel erg lekker.
Eerst broodjes gehaald en na nog een laatste espresso wordt het tijd om te vertrekken. Via knooppunten (waarom steek je twee keer de Schiekade over?), over het Hofplein en Veerkade richting Maastunnel. Als echte toeristen in onze eigen stad maken we ook foto's van de immer fotogenieke Erasmusbrug. Het personeel aan beide kanten bij de liften van de Maastunnel is ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Aan de andere kant fietsen we door voor ons een onbekend stukje Oud-Charlois over een erg mooie dijk richting Rhoon.

In het altijd mooie Rotterdam

In eerste instantie willen we pauzeren op een speelplekje, maar het is daar te koud en winderig voor de jongens. Zeker voor Jilke: die is niet helemaal lekker. Achteraf maar goed dat we zijn doorgefietst: we arriveren nu 20 minuten voor de boot naar Oud Beijerland gaat en kunnen al aan boord waar we onze thermoskan legen en een stuk cake eten. De pont gaat maar een paar keer per dag, dus dit scheelt lang wachten.
Aan de overkant de polder in. Heel veel rustige wegen en landbouw. In Zuid Beijerland eten we een frietje. Zouden Eljer en Jilke daarom zo dol zijn op de fietkar? Het lijkt erop dat we vrijwel elke dag wel een keer friet eten als we fietsen ;-)

Over het Haringvliet

Vrij snel daarna het Haringvliet over. Gelukkig wind mee. De knooppunten slingeren ons door het landschap en ondanks dat we regelmatig wit/rode LAW-tekens zien is dit toch meer fiets- dan wandelgebied. Een uurtje voor we in Bergen op Zoom zijn nog een laatste koffie mét en dan hup richting centrum voor wat boodschappen en vervolgens naar onze B&B aan de rand van de stad. Ondanks dat de mannen even niet zichzelf zijn is de eigenaresse helemaal gecharmeerd van ze.
Terwijl ik naar de supermarkt fiets voor een magnetronmaaltijd (hebben we meer zin in dan pizza of zo) begint Hanneke de mannen alvast in bad te doen. Samen drogen we ze af en dan is het tijd om te eten. We hebben de binnentent (!) alvast in de kamer opgezet, zodat Eljer en Jilke vast kunnen wennen dat de daarin moeten slapen. Zowel zij als wij eten niet veel. Bij hen ligt het waarschijnlijk aan de indrukken van de dag, bij ons aan (het gebrek aan) kwaliteit van het eten.

Eljer en Jilke in het grote bad

Als de mannen in de slaapzak liggen drinken wij nog een Fanta, maar gaan ook vroeg naar bed. Helaas niet om goed te slapen: in tegenstelling tot thuis houden Eljer en Jilke, zeker het eerste deel van de nacht, een paar keer wakker.

Dag 2

(zaterdag 3 mei 2014) 52 (+ 16) km

Om zeven uur wekt Eljer ons. Jilke houdt het nog wat langer vol, maar om kwart voor acht zitten we aan de ontbijttafel. Eerst de jongens pap geven en dan zelf eten. Zo rond kwart over negen fietsen we weer. Even de boszoom en dan weer door de polder. Veel gras en rustige wegen. Voor we het weten zijn we in België. Geen idee waar de grens was, maar de haven duidt erop dat we op een gegeven moment in Antwerpen zijn. Op zaterdag lijkt het er uitgestorven: zelfs op de grote containerterminals lijkt niets te gebeuren.

Ook in de haven van Antwerpen hebben ze grote schepen

Sluizencomplexen verlengen de route. Boten van een paar honderd meter lang zijn en blijven ook voor Rotterdammers indrukwekkend. Op een gegeven moment houden we een pauze en uit de wind is het zelfs vrij warm. Dan nog een stukje langs industrie (soms stinkt het naar zwavel of benzine) voor we vlakbij de MAS Antwerpen stad binnen fietsen. Wat een mooi gebouw is de MAS toch!

De MAS is ons favoriete gebouw in Antwerpen

Via een los kaartje fietsen we naar ons hotel aan de zuidoostkant van de stad. Goed opletten, want hoewel we vooral over fietspaden gaan is de route niet overal even fietsvriendelijk. We kunnen onze kamer nog niet op en Jilke ligt diep in slaap. We leggen hem op een bankje en benutten dit moment om de achterband van de kar te vervangen. We hadden gezien dat tie erg dun werd en nu wisselen is prettiger dan een klapband op een plek waar dat natuurlijk nooit goed uitkomt. Ondertussen speelt Eljer met de autootjes van het hotel en houdt Hanneke de jongens in de gaten.
Dan via een perfect fietspad naar Van Tricht; de grootste kaaswinkel van de Benelux, waar we onze avondmaaltijd voor morgen kopen. In de supermarkt nog even een bijpassend biertje en wijn halen en dan terug naar het hotel om alsnog in te checken en de bagage achter te laten.
We fietsen terug naar de stad om wat te eten (heerlijke pasta uit een kartonnen bakje) en dan naar de Kulminator. Min of meer gelijktijdig met Karin en Richard stappen we binnen (we wisten dat ze ook zouden komen) en gaan buiten zitten. We zijn hier enerzijds omdat de barvrouw altijd naar onze zoons informeert en anderzijds natuurlijk omdat dit de enige kroeg is die ik ken waar je Kasteel 1989 kunt drinken. Jammer dat de flessen nu wel heel erg duur beginnen te worden, maar goed: er zijn hier ook genoeg andere lekkere biertjes te krijgen.

Mocht er nog iemand een paar flessen over hebben: ik hou me aanbevolen!

Het is weer een mooie avond, maar de mannen zijn wel erg moe aan het worden, dus na het ledigen van één grote fles rekenen we af en fietsen terug naar ons hotel. Even voorlezen en dan de slaapzak en fles voor we ze in hun bedjes stoppen. Eljer slaapt redelijk snel, maar Jilke houdt het nog lang vol. Wij proberen nog een iets andere route voor morgen te vinden, want nogmaals hetzelfde stuk door de haven trekt ons niet heel erg.

Eljer en Jilke zijn erg moe

Dag 3

(zondag 4 mei 2014) 81 km

Een heerlijke zonnige, maar niet al te warme dag met weinig wind. Eerst echter een uitgebreid ontbijtbuffet. De verse ananas smaakt onovertroffen. Ook vandaag fietsen we zo rond kwart over negen weg. Terug richting MAS. Antwerpen heeft veel fietspaden, maar meestal van slechte kwaliteit met veel oneffenheden. Na de MAS volgen we al vrij snel een andere route dan gisteren.
Veel kilometers prachtig asfalt langs een spoorlijn. Heerlijk fietsen. Hoewel we de route niet helemaal hebben gevonden gisterenavond fietsen we eigenlijk geen stuk te veel. De kaart en af en toe de weg vragen doen wonderen. Wat het ook makkelijk maakt is dat we veel fietspaden langs een spoorlijn kunnen volgen. Op een plein bij het station legen we onze thermoskan en eten we weer een stuk cake.

Op de Kalmthoutse heide

Vrij snel daarna zitten we weer op de thuis uitgezette route. Wel missen we een bordje, waardoor we niet langs, maar over de Kalmthoutse heide fietsen. Best pittig: zandpaden met een fietskar, maar ik hoef maar één keer af te stappen in het losse zand.
Iets vroeger dan gepland houden we weer een pauze, maar ja, zo'n mooi zonnig terras bij een speelplek laten we ons niet ontzeggen. Eljer en Jilke willen op de glijbaan, wij een biertje.

Een betere pauzeplek vind je niet snel.

Fietspaden, al dan niet vrijliggend, slingeren ons Nederland in. De grenspaal is daarvan het bewijs. Ook fietsen we nu af en toe door het bos. Veel fietsers vandaag en sommige fietspaden zijn erg smal, maar natuurlijk gaat het nergens mis. Nog een laatste stop bij een bankje en ijsboer midden in het bos en dan al vrij snel de buitenwijken van Breda. Daar fietsen we meer kilometers doorheen dan gedacht, maar vinden ons hotel zonder enkel probleem. Op een wat troosteloze locatie (industriegebieden op zondag zijn niet echt inspirerend) en een iets duurdere, want grotere, kamer dan oorspronkelijk geboekt. Maar ja, anders passen er geen twee babybedjes op de kamer. Als compensatie krijgen we gratis ontbijt. Heel netjes. De kamer en badkamer zijn ook geschikt voor rolstoelen. Daardoor is het allemaal wel erg ruim, maar ook sfeerloos.
We laten de mannen nog even ''uitrazen'' en geven ze dan een fles en stoppen ze in bed. Tijd voor een kaasplank met bier of wijn. Eljer en Jilke zijn zo moe dat de binnen een kwartier in diepe slaap vallen en als wij alles op ons gemakkie hebben opgegeten en gedronken gaan we ook slapen.

Dag 4

(maandag 5 mei 2014) 80 km

Tegen half acht zijn we allemaal wakker. Het ontbijt is niet heel erg uitgebreid en daarom fietsen we om kwart over negen weer weg bij het hotel. Nog mooier weer dan gisteren. Al redelijk snel gaat de korte broek aan. De wind is ook iets gedraaid en hebben we opnieuw min of meer mee. Lekker hoor. Al snel misschien wel de mooiste kilometers van de hele reis: de polder bij Terheijden. Bloemrijk, moeras; alles wat wij waarderen. Het zijn overigens zeker niet de enige mooie kilometers van vandaag! Ook Hoge Zwaluwe is bijvoorbeeld een plaatje. Net daarbuiten vinden we een picknicktafel voor onze eerste pauze van vandaag.

Veel hoogtepunten vandaag

Nog een paar kilometer (verkeerd) fietsen en dan de Moerdijkbrug. Ook al mooi en na vandaag zal die voor ons nooit meer hetzelfde zijn. Aan de overkant richting Kiltunnel. Veertig per uur omlaag en tien omhoog. Ook dan weer een hoogtepunt: zo'n typisch Nederlandse polderdijk tussen schapen en knotwilgen om tenslotte in Puttershoek te eindigen. Daar met een klein pontje naar de overkant.

We fietsen graag over dit soort wegen.

Daar in Zwijndrecht ligt een hotel. Tijd om wat te eten en drinken op een terras zoals elk terras wel zou willen liggen. Het leest misschien wat saai, maar via een alweer mooie route fietsen we langs de Oude Maas richting Barendrecht. Rotterdam is in de verte al zichtbaar.
Via vrijwel allemaal vrijliggende fietspaden fietsen we onze eigen stad in. We besluiten over de ''Hoerenloper'' naar hotel New York te fietsen voor een laatste espresso met misschien wel de lekkerste tompouce van Nederland. Er gaat alleen iets mis: de tompouce komt niet. Die halen we dan nog maar in de winkel om 's avonds thuis op te eten. Nog wat laatste foto's van ons prachtige Rotterdam met z'n imponerende skyline en moderne gebouwen en dan via de bekende route naar huis.

Ik kan het toch niet laten: nóg een plaatje van Rotterdam

Zelfs Eljer en Jilke herkennen het laatste stukje van de route inmiddels en zijn, net als wij, toch weer blij thuis te zijn.

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.