Een fietsvakantie met twee peuters van Rotterdam naar Soest naar Velp naar Nieuwland en Rotterdam

In februari 2015 hebben Hanneke en Jan met Eljer Jilke, hun tweeling van toen ruim tweeëneenhalf jaar oud, vier dagen en meer dan 300 kilometer door Nederland gefietst. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie.

Dag 1

(zaterdag 21 februari 2015) 94 km

De weersvoorspellingen zijn wat wisselvallig, maar wij nemen het risico: we gaan vier dagen fietsen met z'n vieren. De overnachtingen zijn al geboekt.
Om kwart voor negen fietsen we onze eigen oprit af, richting Rotte. Een paar graden boven nul en droog. Bij Nesselande wat andere fietsknooppunten dan voorgaande keren en net tijdens de eerste grote (hagel)bui fietsen we Reeuwijk binnen. Tijd voor een koffiepauze in de Deli-France. Een half uurtje later is het droog en fietsen we tussen de Reeuwijkse plassen door. Veel auto's op smalle wegen, waardoor we wat beter moeten opletten.

Mooi Hollands plaatje met knotwilgen.

De polder een stukje daarna is misschien iets om, maar een hoogtepunt. Een smal fietspad tussen knotelzen. Het laatste stukje fietspad ligt er zeker twee centimeter hagel op de weg, zonder dat we dat hebben zien vallen. Glad. Eljer en Jilke krijgen er helemaal niets van mee: die slapen in de fietskar. Vrij snel daarna Utrecht. De gele brug zal ook nooit meer dezelfde zijn. In het centrum een hevige hagelbui, maar al snel een prima plek voor een broodje.
Na deze horecastop is het nog een uurtje fietsen naar Soest. Grote tegenvaller: het fietspad langs een drukke weg naar Soesterberg. Waarom loopt de knooppuntenroute hier niet door het bos? Gelukkig zijn de laatste kilometers weer top. Over de voormalige vliegbasis Soesterberg en dan nog een paar kilometer bos. Een stel herten en dan dat stuk Trekvogelpad met de zandvlakte. Genieten.

Tegenwoordig loopt er een fietspad over de voormalige vliegbasis.

De jeugdherberg van Soest is weer net zo gastvrij als de vorige keer. Het meisje achter de balie meent ons te herkennen en als we om de babyfoon vragen weet ze weer waarvan ;-) Fietstassen op de kamer gezet en eerst een espresso en dan een quadrupel. Het is mooi geweest voor vandaag. Zonder een kik te geven hebben ook onze mannen een heerlijke dag achter de rug. Het lijkt wel of fietsen voor hen minstens net zo leuk is als voor ons.
Na de buffetmaaltijd in de jeugdherberg leggen we Eljer en Jilke in bed (natuurlijk: eerst rompertjerennen, voorlezen en tandenpoetsen en zo). Nadat we zelf gedoucht hebben slapen ze al bijna. Met onze eigen babyfoon (we slapen nu boven en hebben daar wel bereik) gaan we in de bar zitten en horen ze eigenlijk gelijk al niet meer. Nog een afzakkertje en een portie bitterballen en dan is het ook voor ons tijd om te slapen.

Dag 2

(zondag 22 februari 2015) 70 km

Om zeven uur staan we op. Temperatuur iets onder nul en blauwe lucht. Heerlijk fietsweer dus! En dat zou eigenlijk zo de hele dag blijven. Soms wat guur, met name als het wat mistig wordt, maar wat wil je in februari? Na een uitgebreid ontbijtbuffet is het tijd om te vertrekken. We halen de fietsen uit de stalling, laden alles op en in en fietsen maar. De eerste kilometers horen tot de mooiste van de hele reis. Dat licht, die zandverstuivingen, die rijp op de bomen: wat is Nederland toch mooi!

Mooier dan dit gaat het niet snel worden.

Een paar kilometer verderop Amersfoort. We tippen de stad aan en dan weer polder. Mooie kilometers langs een beek met grote bomen. In Scherpenzeel gelukkig een hotel voor koffie met appeltaart. Lekker en erg (kind)vriendelijke bediening. Dan vooral bos. Weinig foto's, wel mooi. In Ede flink zoeken, maar gelukkig lukt het toch om niet voor de eerste keer van hun leven met Eljer en Jilke een McDonalds binnen te hoeven stappen en vinden we nog een leuk koffietentje. Lang wachten, wel lekkere producten.

Klimmen en dalen tussen de grote bomen.

Dan nog zo'n 25 kilometer naar David, Lauré en Morgan in Velp. Zware kilometers: veel klimmen en dalen. Maar opnieuw: erg mooie kilometers. Hanneke heeft veel last van haar knie en ziet flink af, maar goed, zo om een uur of half vijf fietsen we de straat in. Altijd fijn om onze vrienden weer te zien. Eerst koffie met appeltaart en al snel bier en borrelhapjes. Eljer en Jilke hebben weer een superdag achter de rug, maar gaan nu toch hun energie de ruimte geven en lekker rennen.
Na douchen is het tijd om te eten. Heerlijke spaghetti en salade met ijs na. Dan de mannen naar bed en voor ons nog een biertje en mooie gesprekken, voor ook wij om elf uur naar bed gaan.

Dag 3

(maandag 23 februari 2015) 93 km

Een slechte nacht: Jilke is heel vaak aan het praten. Waarschijnlijk vooral in z'n dromen, dus wij hebben er meer last van dan hijzelf. Om kwart over zeven staan we op. David is dan al naar zijn werk en Lauré heeft een uitgebreid ontbijt voor ons klaargezet, terwijl ze zelf de hond Brik aan het uitlaten is. Om kwart voor negen nemen we hartelijk afscheid en fietsen richting Arnhem. Behalve een kort buitje aldaar en vlak voor ons eindpunt nog eentje is het de hele dag droog. Later op de dag zelfs erg zonnig, alleen maakt de stevige tegenwind het toch een pittige tocht. Soms fietsen we maar zo'n 12, 13 kilometer per uur.

Eljer (voor de kijker links) en Jilke smullen van een worteltje in de fietskar.

Na Oosterbeek wordt de route weer interessant. De knooppunten leiden ons door bossen en langs de voet van de Grebbeberg. Hoogtepunt na hoogtepunt.
In Wageningen is de bakker met koffiehoek op maandagmorgen gelukkig gewoon open, want buiten pauzeren is niet echt aangenaam met dit weer. Daarna vooral fietsen langs de Rijn. We zijn en blijven fan van dit rivierenlandschap. Door het prachtige licht maak ik zelfs fietsend opvallend veel foto's.

In Maurik na lang zoeken een snackbar die open is en dan weer stoempen over de dijk. Een paar kilometer na Culemborg verlaten we het water en na een korte stop voor boodschappen fietsen we naar de camping in Nieuwland waar we een caravan (met kachel) hebben gehuurd voor vannacht. Het is een ''echte'' en grote caravan en vooral Eljer en Jilke vinden het fantastisch.

Onze slaapplek voor één nacht.

Eerst een kopje oploskoffie gezet en dan douchen en eten koken. Na de macaroni en vla stoppen we de mannen in hun slaapzak en nemen zelf nog een biertje en chips na de afwas. Het tweede flesje bier gaat niet eens meer open.

Dag 4

(dinsdag 24 februari 2015) 61 km

Eljer en Jilke hebben, net als wij, min of meer in coma gelegen en tot half acht doorgeslapen. Wel hebben we de kachel 's nachts wat hoger gezet, omdat het toch vrij koud in de caravan was. Na het ontbijt fietsen we tegen negen uur de camping af. We waren ongetwijfeld één van de weinige gasten. Het is grijs en er valt een enkele spat regen en het waait nog steeds erg hard. Wel komt ook vandaag de zon er af en toe tusendoor en hebben we zelfs een paar stukken redelijk wind mee.
In Nieuwland door de modder fietsen: ze zijn bezig met de enige doorgaande weg in het dorp. Dan al snel langs het water fietsen en nog later veel bekende dorpjes. We zijn tenslotte allebei opgegroeid in de Alblasserwaard.

Op ons favoriete fietspad.

Natuurlijk fietsen we over, volgens ons, één van de mooiste fietspaden van Nederland: tussen de molens net voor Groot-Ammers. Daar is geen horeca geopend, maar een paar kilometer verderop varen we over naar Bergambacht en in het centrum zit een prima bakker met dito espresso en gebak.
Langs het Loetbos, mooi, richting Hollandsche IJssel. Waarom een Karwei en geen mooie huizen met uitzicht over de rivier op die plek? Over de Algebrabrug en dan de laatste bekende kilometers naar Rotterdam. Vlak voor thuis een tussenstop voor (lunch)boodschappen voor we om half drie thuis zijn.

Bijna thuis.

Eljer en Jilke hebben ook vandaag weer een ontzettend leuke dag in de fietskar achter de rug, nog wat geslapen vlak voor we thuis waren (van het boodschappen doen hebben ze niets meegekregen) en vier dagen lang geen seconde de indruk gewekt dat we opzoek moeten naar een andere manier van vakantie vieren. Gelukkig maar: hun papa en mama vinden dit veel te leuk!

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.