Een fietsvakantie met twee baby's (rondje Rotterdam, Leiden, Vianen, Rotterdam)

Tijdens Pasen 2013 hebben Hanneke en Jan, met in de fietskar Eljer en Jilke, hun tweeling van toen ongeveer 10 maanden oud, drie dagen door Nederland gefietst. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie,

Dag 1

(zaterdag 30 maart 2013) 37 km

Omdat Hanneke op Goede Vrijdag onverwacht moet werken hebben we onze plannen op het laatste moment aangepast en gaan we drie in plaats van vier dagen fietsen. We willen dit lange weekend gebruiken als een kleine oefening voor onze zomervakantie. We hebben inmiddels zelf eigen fietstassen gekocht.

Klaar om te vertrekken.

's Morgens zijn Eljer en Jilke, zoals vrijwel elke morgen, rond kwart voor zeven wakker en na ontbijt, douchen en laatste spullen inpakken laden we onze tweelingzoons in de fietskar en hangen we de fietstassen aan de fietsen. Fietsen maar. Binnen twee minuten zijn we terug: ik heb de fietscomputer van m'n racefiets meegenomen en vanwege de kou besluit Hanneke toch ook maar haar regenjas mee te nemen. Het is rond het vriespunt. Verder wat grijs, dus niet echt fotogeniek weer. Sowieso maak je met fietsen een stuk minder foto's dan tijdens het wandelen. Het is veel meer opletten.
We verlaten Rotterdam via de knooppuntenroute en gaan richting Nootdorp. Niet heel spectaculair dit stuk. Vlakbij Zoetermeer een koffiestop in een tuincentrum. Jaren geleden zat ik hier eerder tijdens onze wandeling van het Groenehartpad. De jongens mogen even lekker over de grond kruipen en eten een bordje pap. Wij nuttigen een espresso of thee en een broodje.

Ergens in de polder.

De route wordt een stuk mooier: door natuurgebieden. Toch nog redelijk snel zijn we in Leiden. De sneeuw stelt niet veel voor, maar we kunnen toch zeggen dat we in de sneeuw gefietst hebben.
In Leiden slapen we bij vrienden op de fiets. Een prachtig oud pand aan de rand van het centrum en een zeer gastvrije gastvrouw. Even de stad in voor een broodje en wat boodschappen doen en dan terug naar onze kamer lopen. Dit vooral om de jongens even lekker te laten kruipen op de grote kamer.

Leiden

's Avonds lopen we terug om ergens wat te eten. Perfecte prijs/kwaliteitverhouding bij Einstein en zeer gastvrij, ondanks dat ze niet zo heel vaak twee baby's op bezoek zullen hebben.
Terug naar de kamer voor een kopje koffie en douchen. Vanzelfsprekend nadat eerst de jongens in bed zijn gelegd. Vrij snel daarna gaan we zelf ook naar bed.

Dag 2

(zondag 31 maart 2013) 87 km

Jilke is 's nachts een paar keer wakker en krijgt zelfs een fles, iets wat thuis echt nooit gebeurt. Onze mannen slapen normaal altijd gewoon door.
Vanwege de zomertijd staan we een uur later op, waardoor we pas om een uur of negen ontbijten. Lekker met een gekookt eitje en een vers croissantje. Dan de spullen weer in de kar en fietstassen, de jongens in de kar en verder maar weer. Leiden uit en richting noordoost. Al snel een erg mooie route. Veel polder en soms wat tegenwind en soms wat zijwind mee. Het weer is vergelijkbaar met gisteren: net boven nul en af en toe wat motsneeuw. Als Jilke en Eljer later in de pubertijd raken weten we nu tenminste hoe dat komt ;-) Hoewel? Zij slapen het grootste deel van de tijd en voor de rest lijken ze zich prima te vermaken: we horen regelmatig ''praten'' of ''zingen'' achter ons.

Bevroren opspattend water.

Bij de grote plassen wordt de route alleen maar mooier: molens, bevroren riet en veel water. Jammer dat de pontjes niet varen. Ik dacht dat het al april zou zijn met Pasen en had daarom een paar fouten gemaakt bij het voorbereiden. Zulke fouten maak ik overigens graag: de route is het meer dan waard. Via Leimuiden en zo'n 12-15 kilometer meer dan gepland komen we weer terug op de geplande route.

Hanneke in actie.

Qua horeca zit het niet mee: er is veel dicht op Paaszondag. Gelukkig herinneren we ons een cafeetje in Noorden waar we ooit met de kano waren en fietsen een heel klein stukje om. De kwaliteit van eten en drinken was nog zoals de vorige keer. Tijd voor een lange pauze, waarbij de jongens lekker over de vloer kunnen kruipen en een bordje pap eten. Zelf hou ik het bij appeltaart en een broodje bal.

Soms is het fietspad best smal.

Verder maar weer over een hele mooie route. Water, knotwilgen, lammetjes en kerktorens. Hollandser wordt het niet. Regelmatig kilometers over het Marskramerpad. Op de fiets is het toch anders: je komt veel verder, maar moet wel constant opletten. En hoewel je met een fietskar echt van vrijwel iedereen voorrang krijgt blijft het toch oppassen. Sommige fietspaden zijn heel smal of er staan paaltjes en hekjes die met de fietskar erg lastig te passeren zijn.

Onderweg af en toe wat (mot)sneeuw.

Bij Leidsche Rijn even wat zoeken: de wijk staat nog niet helemaal op de kaart. Dan via een kanaal richting Nieuwegein. We stoppen nog even bij een café. Verkeerde muziek die veel te hard staat, maar een erg grote ruimte waar normaal gedart wordt en nu niemand bezig is en onze mannen dus alle ruimte hebben om lekker te kruipen. De service, kwaliteit van de koffie en vriendelijkheid zijn perfect, dus hoewel het het soort kroeg is waar ik normaal niet kom: niets dan lof!

In de horeca

Nog een paar kilometer verder door een natuurgebied en dan zien we dat we niet de pont, maar de brug naar Vianen moeten nemen. Vianen is ook ons eindpunt voor vandaag. Aan de rand van het dorp slapen we weer bij vrienden op de fiets. Opnieuw erg vriendelijke mensen en een heel ruime kamer. Ook perfect geschikt om te kruipen.
Eerst de mannen de fles en dan koffie en douchen, de mannen eten, wij eten (zelf macaroni koken gaat prima op de kamer), nog een keer koffie, Eljer en Jilke de papfles en slaapzak in en dan nog even lekker met een biertje of wijntje en chips in een luie stoel zitten. Je merkt toch best dat we de hele dag buiten en actief zijn geweest. We maken het dan ook niet laat en gaan om tien uur slapen.

Dag 3

(maandag 1 april 2013) 80 km

Negen uur min of meer non-stop geslapen. Lekker. ook nu weer fles geven, zelf ontbijten en inpakken. We nemen afscheid van onze vriendelijke gastheer en -vrouw en springen op de fiets. Enigszins jaloers kijken ze naar onze fietskar en slaaptentje van de jongens: in hun tijd waren dat soort dingen er nog niet vertellen ze ons.
Het is een stuk zonniger dan gisteren, maar nog steeds niet veel boven nul. Het waait ook vrij stevig, maar gelukkig hebben we, zeker het tweede deel van de dag, de wind relatief vaak in de rug. De kar vangt overigens zoveel wind dat zijwind soms nog zwaarder is dan tegenwind. Het is nog geen anderhalf uur fietsen naar Gorinchem, waar we een familiebezoekje aan Sander, Silvia en Bregje brengen. De weg er naartoe heerlijk rustig en voornamelijk langs een kanaal. Jaap is inmiddels verhuisd, dus in Nieuwland maken we geen tussenstop.
Na koffie en fles verlaten we Gorinchem en fietsen richting Rotterdam. Wel via een heel andere route dan ik vroeger altijd fietste. Door Schelluinen, Goudriaan en Groot-Ammers: veel bekende dorpjes voor iemand die is geboren en getogen in de Alblasserwaard. Tussen knooppunt 68 en 67 een hoogtepunt. Een smal fietspad tussen de molens. Holland op z'n mooist, niet in het minst door de strakblauwe lucht.

Een hoogtepunt van de route hier tussen de molens.

De pont naar Bergambacht vaart het hele jaar rond en dan over de Lekdijk richting west. Weinig horeca, maar de boerderij waar ze zelfgebakken appeltaart serveren is een aanrader. Alles klopt en de prijs lijkt nog uit het guldentijdperk te stammen.

De jongens amuseren zich prima in de fietskar (ook zonder boterham overigens).

Nog ruim een uur fietsen met het water links. Rotterdam fietsen we anders binnen dan we gewoonlijk doen. Toch leuk die knooppunten! Zeker zo mooi, minder verkeerslichten en maar een klein stukje om.

Terug in Rotterdam.

De Maasboulevard is en blijft een hoogtepunt, ook (of juist?) voor Rotterdammers. Nog een klein stukje door de stad en dan zijn we net over vijf thuis in Park Zestienhoven. Fijn om weer thuis te zijn. Nog fijner om dat na een fietsvakantie met z'n viertjes te zijn!

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.