Een fietsvakantie met twee dreumesen (rondje Rotterdam, Almere, Vinkeveen, Rotterdam)

Met Pasen 2014 gingen Hanneke en Jan, met hun tweelingzoons Eljer en Jilke van bijna twee jaar oud in de fietskar, weer drie dagen fietsen. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze heel veel wind en nog meer zon hadden.

Dag 1

(zaterdag 19 april 2014) 112 km

Omdat Hanneke Goede Vrijdag moet werken beperken we onze fietsvakantie deze keer tot drie dagen. Ook ons vertrek op zaterdag is iets later dan gepland: eerst nog even broodjes halen om thuis lekker te ontbijten en daarna nog een kopje espresso. Tegen half tien zitten Eljer en Jilke dan toch in de fietskar en zijn we onderweg. Het is nog wat bewolkt, maar al snel schijnt de zon en wordt de lucht strakblauw. Wel jammer van de oosten- en noordenwind, want nu hebben we de hele dag wind tegen.
Al na één knooppunt gaat het mis, maar gelukkig hebben we sinds kort een boekje met daarin kaarten met alle fietsknooppunten van heel Nederland, dus het probleem is snel opgelost en van echt omrijden is deze keer ook geen sprake. We fietsen richting Bleiswijk en Boskoop. Niet alle stukken zijn even mooi (kassen, industrie), maar andere stukken zijn prachtig. Vrijliggende fietspaden tussen water en polders.

Veel vrijliggende fietspaden.

Na zo'n 25 kilometer de eerste pauze. Tijd voor oploskoffie en thee uit de thermoskan heet water en voor de jongens om wat rond te rennen. We vervolgen de route richting Nieuwkoop en Noorden. Hier vooral mooie kilometers en voor de zoveelste keer in ons buitensportleven eten we een frietje in Noorden. De serveerster laat per ongeluk wat friet op tafel vallen en haalt, terecht, nieuwe friet. Alleen kunnen wij dan natuurlijk niet, zoals we normaal altijd doen, wat friet op tafel leggen om af te laten koelen voor Eljer en Jilke ;-)

Drinken uit een bido n is altijd lekkerder.

Een klein stukje bekende route, maar al snel weer naar voor ons nieuwe knooppunten. Wilnis en Vinkeveen liggen natuurlijk in een prachtig fietsgebied. Nog een laatste pauze in het gras en dan de laatste 35 kilometer. Niet de lichtste: met name met, steeds hardere, tegenwind langs het Amsterdamrijnkanaal is het best pittig. Bij Weesp en Muiden een paar kleine omleidingen, maar het stuk tussen Muiden en Muiderberg is er weer eentje om in te lijsten. Bij het uitzicht op het Muiderslot is dat zelfs letterlijk gedaan.

Bijna op de plaats van bestemming.

De brug over naar Almere is afzien en na even zoeken aan de andere kant (weer een stuk fietspad afgesloten) langs het water richting Almere. Mooi. Wel harde tegenwind en ondanks dat we maar één keer echt verkeerd zijn gefietst (en via dezelfde route zijn teruggekeerd) zijn we niet na 100, maar na 112 kilometer bij Hedy en Robert. Gelukkig hoeven we het laatste stuk niet te zoeken: we vragen de weg aan een voorbijganger die toevallig in dezelfde straat woont.
Rond zeven uur zijn we er. Vrij snel eten en dan lekker douchen. Tussendoor de jongens in hun slaaptentjes gelegd. Ze zijn erg moe en hebben overdag amper geslapen en het is inmiddels al over negenen. Wij blijven met z'n vieren nog een paar uur op de bank zitten met een biertje, nootjes en mooie gesprekken.

Dag 2

(zondag 20 april 2014) 39 km

Helaas zijn Eljer en Jilke erg vroeg wakker. Hanneke gaat er om zeven uur met ze uit en ik blijf nog een uurtje liggen. Zo'n lange dag met tegenwind en fietskar hakt er toch in. Dan is het tijd voor Paasontbijt. Als we dat op hebbe fietsen we met z'n allen richting Stichting Aap. Eerst aapjes kijken en dan koffie mét. Vervolgens nog even bij de geitjes kijken en een flink stuk lopen met de mannen. Het is heerlijk weer en ze amuseren zich prima met rennen en worden goed moe. Het is maar tien minuutjes fietsen naar Hedy en Robert, maar Jilke valt op dat stukje toch in slaap en blijft ook slapen in de kar terwijl wij lunchen.

Met Hedy en Robert bij Stichting Aap

Na de broodjes laden we de fietskar weer vol, klikken de fietstassen aan de bagagedragers en fietsen vervolgens Almere weer uit. Tot de brug over dezelfde route als gisteren, maar snel daarna een andere. Het is wat warmer dan gisteren, maar de blauwe lucht en noordelijke wind zijn gebleven. Vandaag dus vooral meewind.

Nederland is een prachtig fietsland!

De route is eigenlijk de hele middag perfect. Eerst het Naardermeer (waar is dat meer eigenlijk?) en verder vooral langs of tussen water. Soms de Vecht en soms plassen. Ook al bekend gebied voor ons, met name in de omgeving van Vreeland, dat we nog kennen van de HIT.
Omdat we maar een korte etappe hebben vandaag stoppen we slechts één keer voor een pauze. Oploskoffie op de zitlap in het gras. Grootste probleem was nog een plekje te vinden wat niet te dicht bij het water ligt, zodat de jongens onbekommerd kunnen rondlopen. Een klein stukje aan de andere kant dan gisteren van het Amsterdamrijnkanaal fietsen, kanaal over en dan de laatste kilometers naar ons hotel in de buurt van Vinkeveen.
Vanaf het land hadden we het in eerste instantie niet herkend, maar met de kano hebben we hier in het verleden ook wel eens wat gedronken. Op de kamer staan twee babybedjes (fijn als hoteleigenaren de opmerkingen in reserveringsmails lezen!) en als we de spullen op de kamer gedumpt hebben is het eerst tijd voor een biertje op het terras.

Heerlijk zo'n biertje op een terras aan het einde van de dag.

Dan douchen en vervolgens wat eten in het restaurant. De kip smaakt fantastisch en Eljer en Jilke gedragen zich, ondanks dat ze normaal op dit tijdstip al lang in bed liggen, perfect. Zo rond een uur of negen gaan we naar de kamer, trekken de jongens hun pyjama en slaapzak aan en geven ze de fles. Binnen een paar minuten nadat ze in bed liggen slapen ze. Hanneke en ik nemen nog een afzakkertje op het terras (we hebben niet voor niets onze babyfoon meegenomen) en gaan dan ook slapen.

Dag 3

(maandag 21 april 2014) 72 km

Tot half acht slapen we en na aankleden en luiers wisselen geven we de jongens een bord pap en gaan daarna zelf ontbijten in het hotel. Uitgebreid en genoeg te eten. Dan de laatste spullen inpakken en fietsen maar weer. Het is weer prachtig fietsweer. Weliswaar zal het later op de dag wat bewolkter worden, maar met amper wind, en wat er staat ook nog mee, is het heerlijk. Het eerste stukje van de route is hetzelfde als op de heenweg en dan weer een stukje anders om bij Wilnis weer een stukje op de bekende route terecht te komen. Eerlijk is eerlijk: de terugweg is gemiddeld nog mooier dan de heenweg. Amper overbruggingskilometers. Wel veel water en polder.

Pauze net voorbij Woerden.

Bij Woerden halen we gevulde koeken in de stationskiosk (de winkels zijn nog dicht) om die een klein stukje verderop met een kop oploskoffie naar binnen te werken.
In de kar amuseren Eljer en Jilke zich prima met koeien, shoarma (schapen), zwanen, eenden, paarden en (vooral) hijskranen en vrachtwagens te benoemen. Voor ons vooral rustige fietspaden, al dan niet vrijliggend. Door Oudewater, maar niet langs de Waag en richting de pont naar Moordrecht. Daar weer eerst een frietje voor we overvaren. Langs de IJssel richting Nieuwerkerk en dan via de 's Gravenweg over bekend terrein naar Capelle en Rotterdam.

Op het pontje

Bordjes volgen is er niet meer bij: hier (her)kennen we de weg. Via het Kralingse Bos fietsen we naar huis en tegen drie uur zijn we daar. Jilke heeft het laatste stuk in de kar geslapen, maar Eljer weet ons het laatste stuk feilloos naar huis te loodsen. Tijd voor espresso, opruimen en douchen. Drie heerlijke fietsdagen zitten erop!

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.