Een fietsvakantie met twee peuters in Nederland

Herfstvakantie 2015, een concertkaartje voor zondag in Amsterdam, het idee om ooit over de Afsluitdijk te fietsen en de wens om donderdagavond weer thuis te zijn. Dat moest te combineren zijn! En zo kwam het dat Hanneke en Jan met Eljer Jilke, hun tweeling van ruim drie jaar, deze plannen combineerden en een rondje van bijna 500 kilometer in Nederland maakten. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze veel bewolking en ook wat regen hadden en bijzonder weinig andere fietsers tegen kwamen.

Dag 1

(zaterdag 17 oktober 2015) 88 km

Een wat druilerige ochtend om op fietsvakantie te gaan maar de weersvoorspellingen voor later in de week zijn zeker niet slecht. We wagen het er dus op. Ons plan is een rondje Afsluitdijk, dit mede omdat ik zondagavond naar een concert in Amsterdam ga.

Langs de Rotte

Half acht op en twee uur later fietsen we onze afrit af. Natuurlijk met Eljer en Jilke, onze tweeling van ruim 3 jaar oud, in de fietskar. Eerst richting Rotte om die een heel eind te gaan volgen. Grijs, maar toch mooi. Via een route die ik een paar weken terug op de racefiets heb gedaan richting Rijpwetering. Veel polder en molens. Koffie met een tompouce bij de bakker en even boodschappen doen. De route langs de fietsknooppunten blijft rustig. Te rustig: het pontje bij Rijpwetering vaart niet meer in oktober. Kost toch al gauw een half uurtje extra fietsen. Eerst maar even stoppen voor een frietje dan. Het is te grauw voor een stop op een bankje.

Eén van de drie bruggen bij Haarlemmermeer.

Dan richting de drie bruggen in Haarlemmermeer. Ik blijf ze mooi vinden, ook nu ze al van mijn bucketlist waren verdwenen na die tocht op de racefiets. Veel foto's gemaakt. Nog een uurtje verder fietsen. Het miezert soms, maar echt regen hebben we niet gehad. Door Hoofddorp. Een onverwacht mooie route langs oude stadsmuren en forten. Dan nog een klein stukje naar de stadscamping van Haarlem.
Waarschijnlijk zijn we de enige tentkampeerders vandaag. Eljer en Jilke even op de wipwap, maar als de tent staat gaan ze naar binnen: het miezert weer. Een warme douche, koffie zetten en dan eten. Na de pasta en ons toetje nog een kopje oploskoffie en dan de mannen naar bed. Voorlezen bij het licht van de hoofdlamp. Wij nemen nog een biertje en nootjes, maar liggen ook voor negenen in bed.

Dag 2

(zondag 18 oktober 2015) 21 km
 Prachtig ochtendlicht op de stadscamping van Haarlem.

Als we opstaan lijkt het aardig weer te worden, maar als we gaan fietsen miezert het toch weer. Zodra we stoppen met fietsen wordt het overigens weer droog en dat blijft het verder de hele dag.
Om half tien hebben we ontbeten en zijn bepakt en bezakt weer op weg. Ruim een uur fietsen door vooral het groen, voor we Amsterdam binnen fietsen.
Vlakbij Nemo ligt de hotelboot waarop we vannacht zullen overnachten. Zoals we wisten een erg krappe kamer, maar wel een bijzonder gastvrij onthaal. We laten de spullen achter, zetten de fietsen en kar vast op het dek en lopen in een kwartiertje naar Artis. Vlak voor we naar binnen gaan nog even lunchen en verder de hele middag dieren kijken. Wie vindt het leuker: mama of de kinderen?

De rechter boot is onze overnachtingsplek voor vannacht.

Rond een uur of vijf pakken we de tram naar het restaurant waar we hebben afgesproken en al snel stappen William en Sven ook binnen. Heerlijk Italiaans eten en bijna de tijd vergeten. Snel Hanneke, Eljer en Jilke op de tram gezet, terwijl wij met z'n drieën naar een concert van Lieseth List in Paradiso gaan. Een mooie avond.
Na afloop met de tram naar het station en dan een kleine kilometer naar de boot lopen. Hanneke zit nog in de kajuit, dus nog even samen een drankje gedaan en dan lekker douchen en naar het stapelbed.

Dag 3

(maandag 19 oktober 2015) 120 km

Een lange dag. En dat na een slechte nacht. Geen idee waarom ik zo slecht geslapen heb: het was niet te warm op de kamer, de bedden waren prima en het was erg stil (behalve dat Eljer en Jilke af en toe flink lagen te snurken).
Eén voor één inpakken (het is echt te krap om het met z'n tweeën tegelijkertijd te doen) en een vrij uitgebreid ontbijt voor we de tassen uit de boot en de fietsen van het dek tillen. Waar Amsterdam op Rotterdam wil lijken fietsen we richting station en varen dan over naar de overkant. Het is weer een grijze dag en niet fotogeniek, behalve als aan het einde van de dag de zon doorkomt.

Als Rotterdammer vind ik dit misschien wel het mooiste gebouw van Amsterdam.

Langs een kanaal door de polder. Purmerend vinden we een mooi dorpje via onze route; de Beemster vooral vlak. Meer fietsen dan wandelen zeg maar. Koffie met appeltaart in een bruin café en verder fietsen maar weer. Vrijwel constant over rustige wegen of fietspaden. Alleen bij Twiske is het slecht fietsen.
In Opperdoezer even boodschappen doen en lunchen met broodjes op een bankje. Medemblik kennen we nog van de rit met de stoomtram en het Zuiderzeepad, maar we komen er deze keer niet doorheen. Kilometers langs de dijk. Helaas binnendijks, dus weinig uitzicht aan één kant. Dan de Afsluitdijk. Vooral recht. Een kopje koffie bij het monument en in totaal zo'n 30 kilometer langs de snelweg brengen ons in de provincie Friesland. Aan het einde van de Afsluitdijk onze eerste fietsende tegenligger.

Op de Afsluitdijk.

Het licht wordt nu heel mooi en valt prachtig op de duizenden vogels en de kerktoren van Cornwerd. Dat is tevens het dorp waar onze camping van deze nacht ligt. Een wat verlopen camping, maar gelukkig wel met een verlichte keukenruimte. De tent zetten we nog op in het daglicht, maar dan wordt het al snel donker.
De keukenruimte is wat muffig (lekkage), een vrij koude douche en dat voor 20 euro. Enfin, we kunnen eten en slapen en daar gaat het om. Feit is nu eenmaal dat er eind oktober ontzettend weinig campings meer open zijn (gelukkig hadden we thuis al uitgezocht welke open waren).

Cornwerd

Na de macaroni en het toetje de mannen snel naar bed. Ze lijken de lange dag in de fietskar nog bijna leuker te hebben gevonden dan de dierentuin. Wij drinken nog een biertje en eten een paar nootjes, want ondanks dat we ons dagafstandrecord fietsen hebben verbroken hebben we geen honger. Wel slaap.

Dag 4

(dinsdag 20 oktober 2015) 89 km
 Weinig andere kampeerders in dit seizoen.

Als we opstaan grijs, als we fietsen al snel miezer, aan het einde van de ochtend regen en een uurtje later al snel grote opklaringen en blauwe lucht. Een wisselend weerbeeld zeg maar.
We fietsen half tien de camping af. Geen haast vandaag, hoewel we achteraf een stuk meer kilometers maken dan gepland. We fietsen verkeerd. Aanleiding is een fietspad wat afgesloten lijkt, maar eindigt in een lastige passage onder het spoor. Na de polder dan langs het water. Alleen wel de verkeerde kant op en daarom fietsen we via Workum. Een mooi stadje, ook voor een lange lunchpauze in de horeca.

Door de polder.

Veel mooie kleine (terp)dorpjes vandaag. De polders varieëren van erg afwisselend tot vrij saai. Het Gaasterland is weer heel anders: bossen, eiken in herfsttooi en glooiend. Het deed me aan de Achterhoek denken. Mooi.
In Lemmer tijd voor boodschappen en een korte koffiestop in een bakkerij. Tompoucen voorkomen keuzestress. Nog een uurtje langs het IJsselmeer naar Urk. Buitendijks, dus veel uitzicht. Er staan veel windmolens en er worden er nog veel meer bijgebouwd. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vind het soms een erg mooi gezicht, zeker als het licht er zo mooi op valt.

Windmolens kunnen heel fotogeniek zijn.

De camping is redelijk leeg, maar erg groot en compleet. Men is verbaasd dat er nog mensen met de tent kamperen zo laat in het seizoen. Er is niet alleen een speeltuin, tot grote vreugde van Eljer en Jilke vlakbij waar we onze tent opzetten, maar ook een kinderboerderij en zeer kindvriendelijk sanitair met aparte kinderbadjes en -douches. Dat laatste hadden we nog nooit eerder meegemaakt.
Na het eten gaan de mannen dus in bad en daarna naar bed. Wij doen (natuurlijk) eerst nog bier en chips.

Dag 5

(woensdag 21 oktober 2015) 114 km

Kwart over zeven op. Het lijkt geen onaardig weer, alleen waait het vrij hard. Ondanks onze haast duurt het toch weer twee uur voor we de camping af fietsen. Even een rondje Urk.

Urk

Vanwege de wind besluiten we niet de hele dag langs de dijk te gaan fietsen, maar meer binnendoor. Na de Ketelbrug richting Lelystad. Al vrij snel hebben we gezelschap van een hond. Deze luistert niet naar z'n baas, maar rent bijna een uur (!) met ons mee. Over wildroosters, koeien opjagend, langs vaarten en door bossen. Eerst is dat nog grappig (had de eigenaar die niet in staat is z'n hond goed af te richten z'n hond maar niet moeten laten loslopen), maar al snel wordt het toch wat ongemakkelijk, zeker als we dan ook nog drukke wegen en spoorlijnen kruisen. Onze redding komt van Marin Gaus! Althans: van twee dames die in een auto van zijn hondenschool rijden. Zij ontfermen zich over het beest.

Het einde van een prachtige anecdote.

Nog lang smakelijk lachend om deze anecdote (beeld: de eigenaar krijgt bij het teruggeven van z'n hond ook een folder over een gehoorzaamheidscursus voor honden. Zeg dan maar eens dat jouw hond dat niet nodig heeft :-)) fietsen we door de groene rand van Lelystad om naast de Batavia te stoppen voor een heerlijke uitsmijter.
Via de Knardijk en de Oostvaardersplassen fietsen we richting Almere. Mooie lange fietspaden door en langs het natuurgebied. Almere zelf krijgen we amper te zien en via de brug fietsen we de provincie Flevoland weer uit.

Harde wind.

Al snel Muiderberg voor koffie met appeltaart. Dan snel verder, want het is al kwart voor vier. De regenpakken gaan aan: het begint te regenen en het wordt eigenlijk niet meer droog. In Weesp deze keer geen foto's, maar alleen boodschappen doen. Via ''snelwegfietspaden'' fietsen we door de buitenwijken van Amsterdam en gaan richting Ouderkerk aan de Amstel. Nog een mooi stukje langs het water en een paar kilometer polder voor we om half zeven eindelijk op de camping zijn. De eigenaar is er niet, de buurman wel en die wijst ons een plekje op deze boerencamping.
We zetten de tent op en maken dan de mannen wakker. Het laatste half uurtje hebben ze geslapen in de kar. Snel de tent in en na een kopje koffie eten we macaroni en komkommer. Na nog een toetje en een warm drankje voor iedereen leg ik Eljer en Jilke in hun heerlijk warme slaapzakken en ga dan douchen en drink vervolgens met Hanneke samen nog een biertje en eet een knabbeltje.

Dag 6

(donderdag 22 oktober 2015) 63 km

Om kwart voor acht wekken Eljer en Jilke ons. Het is buiten weer miezerig en als we twee uur later gegeten en ingepakt hebben trekken we onze regenpakken weer aan. Het regent en ziet er naar uit of het niet meer droog zal worden. Ook vandaag waait het stevig en met zij- en tegenwind fietsen we door de polder richting Alphen.

We starten met  slecht weer.

De meeste kilometers kennen we nog niet. Net voor we er zijn wordt het droog en dat zal het, toch wat onverwacht, blijven. Na onze lunch in de horeca aldaar gaan de regenbroeken uit en niet meer aan. Via en langs waterrijke gebieden komen we in Zoetermeer. Snel even wat boodschappen gedaan en dan nog zo'n 20 kilometer naar huis. Ook nu weer via een voor ons vrijwel helemaal onbekende route, Lang leve de knooppunten die dit mogelijk maken.

Herfstkleuren in de buitenwijk van Zoetermeer.

Niet ver na drieën fietsen we onze oprit weer op. Bijna 500 kilometer op de teller. Eigenlijk net te veel, maar het aantal open campings is nu eenmaal erg laag in deze tijd van het jaar en overmorgen ga ik met WAU weer een week weg, dus later thuiskomen wat ook geen reeële optie. Maar voor alle duidelijkheid: we hebben weer een paar ontzettend leuke dagen met ons gezin achter de rug en geen seconde spijt gehad van dat we weg zijn gegaan!

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.