Een korte fietsvakantie in Nederland met twee kleuters en een aanhangfiets en fietskar

In de zomervakantie van 2017 gaan Hanneke en Jan weer twee weken in Engeland fietsen, samen met hun tweelingzoons Eljer en Jilke van vijf jaar oud. Omdat we dan voor de eerste keer een fietsvakantie met aanhangfiets en fietskar willen houden lijkt het verstandig eerst een weekendje te gaan ''proeffietsen'', En natuurlijk ook omdat het altijd leuk is om een paar dagen met elkaar weg te gaan! Hieronder volgt het reisverslag van dat succesvolle weekend. Niet alleen vanwege het weer, maar ook omdat het fietsen perfect is verlopen

Dag 1

(vrijdag 16 juni 2017) 18,6 km

Zoals in de inleiding al beschreven lijkt het goed om een paar weken voor de zomervakantie te gaan ''proeffietsen'' met de aanhangfiets én vinden we het erg leuk om lekker met z'n vieren een weekendje weg te gaan. Als de weersvoorspellingen kloppen hebben we het goede weekend uitgekozen. Via de fietsknoopunten hebben we een route uitgezet, maar zo dicht bij huis zullen we nauwelijks onbekende kilometers fietsen.
Als iedereen uit school en werk is pakken we de laatste spullen in, hangen de fietstassen aan de fietsen, laden de kar in en gaan van start. In korte broek en teva's. Eljer begint op de aanhangfiets en Jilke in de fietskar en het idee is om ongeveer elke tien kilometer te wisselen. De eerste stop is al eerder: bij de fietsenmaker. We laten een fietscomputer op de aanhangfiets zetten. Dit voorkomt dat we elke paar minuten de vraag moeten beantwoorden hoe hard we rijden.

Jilke helpt mama met trappen

Vervolgens gaan we langs de Rotte fietsen. Een bekende route, maar erg mooi en veel rustiger dan verwacht. We kunnen vandaag natuurlijk niet zo heel ver meer fietsen en ons einddoel is daarom de camping bij Zevenhuizen. Een hele dure camping blijkt. De vliegtuigen maken hier meer herrie dan bij ons thuis in de tuin, terwijl we toch echt om de hoek van Zestienhoven wonen.

Voor de tent

Tent opbouwen kost wat meer tijd. Het is alweer een paar maanden geleden dat we met z'n allen in deze tent hebben geslapen. Dan eten koken. De macaroni is om een uur of zeven klaar en als we gegeten hebben mogen de mannen nog even buiten spelen. Na de (af)was leggen we ze om een uur of negen in hun slaapzak. Voor ons tijd voor een biertje of wijntje en nog wat nootjes, voor we ook gaan slapen.

Dag 2

(zaterdag 17 juni 2017) 67,4 km

Het is wat bewolkter dan verwacht, maar beslist niet koud. Later op de dag zal de zon doorbreken en wordt het echt heel warm. Ook nu starten we overigens op korte broek en teva's. Om kwart over zeven staan we op en gaan ontbijten en inpakken. Dit kost allemaal een stuk minder tijd tegenwoordig: Eljer en Jilke worden natuurlijk steeds zelfstandiger en kunnen steeds meer zelf doen. Ruim binnen de twee uur zijn we daarom gestart met fietsen. We gaan richting Gouda. Al vrij snel ''overbruggingskilometers'' over en langs industrieterreinen en een ''rommelige'' omgeving, maar de laatste kilometers Gouda in zijn wel mooi.

Nog even met lange mouwen, maar dat zal niet lang duren

In de oude binnenstad eerst koffie met appeltaart en dan boodschappen doen voor we bij een oud-collega van me langs gaan. Die is mede-eigenaar van de Lego-winkel Playtoday. Leuk om hem weer eens te zien en (natuurlijk) kopen we twee doosjes Lego voor de mannen.

Voor de Lego-winkel in Gouda

De stad uit door de polder. Vrij veel andere fietsers. Picknicken bij een picknicktafel voor we bij Bergambacht overvaren en naar Booij gaan. De lekkerste oude kaas van Nederland kopen we vaak in de Fenixloods, maar nu dus een keer bij de boerderij zelf. Wel jammer dat we een stuk verder terug moeten fietsen dan we dachten, waardoor we wat langer langs een provinciale weg moeten fietsen dan achteraf nodig was geweest.

De pont over de Lek

Terug de polder in. Veel voor ons bekende dorpjes hier in de Alblasserwaard. In Molenaarsgraaf nog een ijsje en dan de laatste kilometers naar de camping in Giessenburg. Eljer en Jilke hebben allebei drie keer een stuk meegefietst en drie keer in de kar gezeten.

Veel molens in de Alblasserwaard

Op de camping een prima plekje in de schaduw, naast een speelplek met grote trampoline en een picknicktafel. Eerst wat drinken, tent opzetten en douchen. Zowaar komen er nog twee andere fietskampeerders de camping opgefietst.
Pasta eten, koffie drinken, jongens naar bed en wij nog met een biertje en stukje kaas en worst tot half elf buiten zitten. Een heerlijke avond.

Dag 3

(zondag 18 juni 2017) 66,5 km

Helaas: Jilke heeft vannacht in z'n slaapzak geplast. We hadden hem dus toch, zoals we thuis altijd doen, moeten laten plassen voor we zelf naar bed gingen. Verder hebben we allemaal erg goed geslapen tot kwart over zeven. Het belooft nog warmer dan gisteren te worden. Na twee uur opruimen, inpakken en ontbijten fietsen we een stukje terug langs de Giessen en gaan dan via Schelluinen en dat prachtige fietspad langs de rivierdijk naar opa en oma in Boven-Hardinxveld. Daar natuurlijk een lange koffiestop.

Bijna bij opa en oma

Via voor ons (hoe kan het ook anders) zeer bekende routes richting de spoorbrug bij Baanhoek en langs het Wantij naar het Groothoofd in Dordrecht. Ook dit blijft een mooi stukje en als we ooit nog eens weg zouden willen uit Rotterdam (denk niet dat dat ooit zal gebeuren overigens) dan zou zo'n huis in het water een prima optie zijn. In Dordrecht tijd voor een terras in de schaduw om te lunchen. Ook pakken we daar de waterbus naar de overkant in Zwijndrecht.

Bij Dordrecht nemen we de waterbus naar Zwijndrecht

Ook hier alleen maar bekende fietspaden en knooppunten natuurlijk. We zoeken een ijsje en omdat we die nergens anders kunnen vinden eindigen we daarom voor het eerst van ons leven met onze kinderen bij McDonald. Na de ijsjes nog een half uurtje fietsen. Langs de Kuip en dan naar Hotel New York voor een koud biertje, maar ook om een tompouce voor thuis te kopen. De laatste warme kilometers naar huis zijn voor Jilke op de aanhangfiets. De oefening is meer dan geslaagd: zestig kilometer per dag met de mannen is geen enkel probleem lijkt het.

Bijna thuis

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.