Fietsvakanties

Sinds de geboorte van onze tweeling eind mei 2012 is samen wandelen met de rugzak een stuk lastiger geworden. Sinds die tijd gaan we daarom regelmatig op fietsvakantie met de kinderen in de fietskar. In eerste instantie nog zonder te kamperen en sliepen we in trekkershutjes, B&B's, hostels enzovoorts, maar zodra Eljer en Jilke wat ouder werden namen we de tent weer mee. En toen ze eenmaal vijf jaar oud waren kwam de aanhangfiets erbij en op hun achtste werd de fietskar vervangen door een hele mooie kinderfiets van het merk Frog. Vanaf hun negende jaar moesten ze allebei elke kilometer zelf fietsen.

Op deze pagina staan (in volgorde per startdatum, waarbij de laatste reis bovenaan staat) tot nu toe de belevenissen tijdens onze fietsvakanties.

*      In het voorjaar van 2023 fietsten we van Berlijn naar Bad Rothenfelde. Het oorspronkelijke plan was naar Rotterdam te fietsen, maar na zo’n 640 kilometer brak Eljer z’n middenhandsbeentje. Ondanks alles toch weer een leuke vakantie. Wel koud.

*      In het voorjaar van 2022 fietsen we van de Duitse hoofdstad Berlijn naar de Deense hoofdstad Kobenhavn. Ongeveer 740 kilometer door een afwisselend gebied en zonder regen.

*      In de zomervakantie van 2021 zijn we met de trein naar de grens van Duitsland en Denemarken gegaan en zijn, via een lus over de Noordzeekustfietsroute door het zuiden van Denemarken en een bezoek aan Legoland via de Jutlandfietsroute, naar huis in Rotterdam gefietst. Circa 1.234 kilometer in drie weken en veel tegenwind en elke kilometer door zowel Eljer als Jilke op hun eigen fiets afgelegd.

*      In de zomervakantie van 2020 fietsten we, vanwege Corona, drie weken een rondje Nederland (en een stukje Duitsland). We bezochten daarbij niet alleen diverse familieleden en vrienden, maar gingen ook wadlopen en een dagje naar een pretperk. De 1.470 kilometer bleven onze regenpakken en bandenplakspullen in de fietstassen, terwijl Eljer en Jilke afwisselend zelf fietsen c.q. op de aanhangfiets zaten.

*      Met de Hemelvaartsdagen van 2020 zijn we voor de eerste keer met één kinderfiets en de aanhangfiets weggeweest. Ruim 250 kilometer in vier dagen. Van Rotterdam, via Leiderdorp, Utrecht, Hardinxveld terug naar Rotterdam. Een oefening voor de zomervakantie die ons zeer tevreden stemde.

*      In het voorjaar van 2018 waren we weer twee weken vrij en fietsten van
Rotterdam naar Wiltz
en in totaal circa 970 kilometer. Een stukje knooppunten, fietsen langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog, een klein stukje Groene Valleienroute en nog een stukje zelf samengestelde route. Per dag leek het mooier weer te worden.

*      De herfstvakantie van 2017 fietsten we in Nederland. Bijna 400 kilometer: van Rotterdam, via Haastrecht, Almere, Lelystad, Enkhuizen, Volendam, Amsterdam en Duinrell terug naar Rotterdam. Qua weer misschien wel de mooiste herfstvakantie ooit in Nederland.

*      In de zomervakantie van 2017 fietsen we in totaal bijna 800 kilometer van Hull naar Harwich in Engeland. Eén kind in de fietskar, één kind op de aanhangfiets en dan (ongeveer) elke tien kilometer wisselen. Landschappelijk misschien niet onze meest interessante tocht, maar beslist weer erg leuk.

*      Omdat we in de zomervakantie voor het eerst met de aanhangfiets zouden gaan leek het ons verstandig eerst een proefweekendje te gaan fietsen. En zo fietsten we via Zevenhuizen en Giessenburg weer naar Rotterdam.

*      Onze zomervakantie van 2016 brachten we fietsend van Wenen naar Rotterdam door. Ruim 1.700 kilometer over de Limesroute.

*      In het voorjaar van 2016 knoopten we de route Fietsen langs de Maas en de Vennbahn aan elkaar en fietsten in bijna 650 kilometer van Rotterdam naar Wiltz in Luxemburg. Vrij koud en nat, maar erg leuk.

*      In de herfstvakantie van 2015 hebben we een rondje Afsluitdijk gefietst. Bijna 500 kilometer door ons eigen land met veel bewolking en regen

*      De zomervakantie van 2015 brachten we vooral door in Schotland. Ruim 1.600 kilometer van Rotterdam via IJmuiden, Newcastle, Hadrian's Wall, Arran, Oban, Glencoe en Edinburg weer terug naar Newcastle en Rotterdam.

*      In het voorjaar van 2015 fietsen  we van Vlissingen naar Rotterdam. En nee: niet via de kortste route, maar over de Groene Valleien Fietsroute door België en Noord-Frankrijk om via Maastricht tenslotte in bijna 1.000 kilometer naar huis te fietsen.

*      In februari 2015 fietsen we met onze twee peuters van Rotterdam naar Soest naar Velp naar Nieuwland en Rotterdam.

*      In de zomervakantie van 2014 fietsen we in ruim 1.350 kilometer van Tsjechië naar Rotterdam. Onze eerste lange fietsvakantie waarbij we elke nacht in de tent sliepen. Eljer en Jilke waren toen ruim twee jaar oud.

*      Begin mei 2014 fietsen we een rondje Rotterdam/Bergen op Zoom/Antwerpen/Breda/Rotterdam.

*      Met Pasen 2014 fietsen we naar vrienden in Almere en via een andere route weer terug. Drie dagen fietsen rondje Rotterdam/Almere/Vinkeveen/Rotterdam.

*      In de zomer van 2013 gingen we twee weken en ongeveer 800 kilometer fietsen door Engeland over de Hart van Engelandroute.

*      Met Pasen 2013 gingen we nogmaals fietsen met onze zoons die inmiddels tien maanden oud waren. Drie dagen fietsen rondje Rotterdam/Leiden/Vianen/Rotterdam.

*      In de zomervakantie van 2012 gingen we voor het eerst met onze tweelingzoons Eljer en Jilke (toen drie maanden oud) op fietsvakantie. Twee dagen fietsen van Schiedam naar Noordwijk en terug met een fietskar.

Terug naar (wandel- en fiets) vakanties.

Terug naar de startpagina.