Een korte (foto)impressie van de Dingleway.

Net na de Wereld Jamboree in Dronten van 1995 (waar Hanneke en Jan onderdeel uitmaakten van het team 'More Than Just A Hike') maakten ze een reis naar Ierland om daar de 160 kilometer lange Dingleway te wandelen en daarna nog een bezoek te brengen aan Dublin. Op deze pagina willen we wat over onze belevenissen en ervaringen vertellen.
We reisden per bus (met Eurolines) via Ramsgate, London en Holyhead naar Dublin. Daar stapten we over op een 'plaatselijke' bus naar Limerick, om daar de nacht in een jeugdherberg door te brengen. Wat dan meteen opvalt is dat Ierland sommige dingen anders toegaan dan in Nederland: zo zijn er onder andere gescheiden slaapzalen voor mannen en vrouwen. Wel lastig als je, bijvoorbeeld, maar één tube tandpasta bij je hebt.

Enfin, dat mag de pret niet drukken en na een nachtje slapen reizen we de volgende dag door naar Tralee. Daar is het startpunt van de Dingleway. We hijsen de rugzakken (circa 12 en 16 kilo) op en al snel vinden we de eerste merktekens. Zoals met de meeste routes is het eerste stuk niet echt mooi, maar al heel snel verandert dat. We lopen over bloemrijke gras-paden met gigantische fuchsia-hagen. Ook het weer werkt redelijk mee: bewolkt met af en toe zon. Wel vrij veel wind, wat natuurlijk logisch is zo vlak bij zee. Gelukkig kunnen we de tent redelijk beschut opzetten en na (oplos)boerenkool met worst en een kopje oploskoffie duiken we vroeg de slaapzak in, met vandaag 19 kilometer 'op de teller'.

Fuchsias van twee meter hoog.
Wandeldag 2 begon weer prachtig en het eerste stuk van de route zagen we heel veel bloemen; onder andere wikke, munt, kruiskruid en orchideeën. Tussendoor namen we de tijd voor een boterhammetje en een kopje cup-a-soup, maar alles bij elkaar wandelden we toch zo'n 26 kilometer.

Voor het zover was hadden we eerst nog een stuk verkeerd gelopen en daarom maar een cola in Anascaul gedronken om onszelf te troosten.

Een groot gedeelte van de route van deze dag liep over (kale) bergen met veel schapen. Dit hield ook in dat er vandaag veel geklommen en gedaald moest worden en toen we tegen de avond een paar huisjes zagen waren we erg blij dat we daar de tent mochten opzetten.

De volgende morgen regende het en dus starten we wat later. Toen het even droog was pakten we alles in, maar al snel begon het weer te regenen, zodat we op den duur erg nat werden. Gelukkig zaten de meeste spullen waterdicht verpakt in de rugzak.

In Dingle besloten we, na 14 kilometer gelopen te hebben, te stoppen. Eerst een plekje voor de tent gezocht (naast een hotel, want campings zijn er niet) en daarna eerst naar de snackbar voor ons broodnodige portie vet. Verder heeft Dingle een erg hoog 'Volendam-gehalte', maar was het voor ons een prima plek om de was te laten doen, te douchen, fourage in te slaan en lekker 'niets' te doen.

Hoewel de zon vandaag scheen, moesten we wel uitslapen, want de was kon pas om tien uur opgehaald worden. Het leven van een wandelaar gaat niet altijd over rozen... Verder een prachtige en erg afwisselende dag vandaag: een stuk strand, heuvels en de ruige kust. Ook vandaag liepen we weer een stukje fout, ondanks het routeboekje en een topografische kaart. Enfin, na een pittige afdaling zaten we weer op de route en daar kwamen we langs een café, annex berenmuseum. (The Enchated Forest).  Prima koffie met appeltaart (!!!) en een grappig museum, met een soort speurtocht. Een aanrader voor mensen die hier op dit meest westelijke puntje van Ierland zijn.

Na nog een stukje stevig doorstappen vonden we het na 23 kilometer welletjes voor vandaag en zochten we weer een plekje voor de tent. We vroegen het aan een plaatselijke bewoner en natuurlijk was het geen probleem. Zelfs het gras werd voor ons gemaaid!

Het meest westelijke puntje van Ierland in een regenwolk.

Vanmorgen konden we de wereldomroep niet ontvangen, dus ons dagritme was iets anders. Normaal luisteren we altijd tijdens het ontbijt naar de oproepen, om daarna af te breken en weer op pad te gaan. Na een uur stoppen we dan voor een koffie c.q. thee-pauze en tussen de middag brood met cup-a-soup of thee. Ook 's middags een koffie/thee-pauze en als we onderweg een café tegenkomen koffie met taart. Gelukkig kwamen we al heel snel langs een hotel met erg lekkere koffie en notengebak.

Vandaag was het een makkelijke route, met heel weinig hoogtelijnen te kruisen.  Een stuk van de route liep zelfs over een golfbaan. En hoewel het ook nog prachtig weer was (de korte broek ging vrijwel de hele dag aan) liepen we niet echt door. Er viel ook zo veel te genieten.

's Middags is Jan nog een stuk heen en weer wezen liften voor benzine voor de brander (het blijft leuk om toch zo'n pompbediende te zeggen: gooi maar vol en dan voor een gulden te tanken), terwijl Hanneke op een terrasje op de rugzakken paste. Het leven is soms zwaar...

Aan de voet van Mount Brandon zetten we de tent op en keken terug op 24 mooie kilometers.

Tijd voor een pauze.

De volgende dag stond in het teken van de beklimming van Mount Brandon, de hoogste berg van Ierland. Het is een vrij zware klim, maar wel een erg goed gemarkeerde. Jammer genoeg mist het heel erg, dus zien we niet echt veel. Wel lopen we langs een hele oude Keltische steen.

In het dal aan de andere kant van de berg schijnt de zon en hoera, hoera: in Brandon is een pub met koffie en appeltaart. Dat smaakt toch beter dan de lunch met hartkeks zullen we maar zeggen.

Vandaag wat langer moeten zoeken voor een plaatsje waar we de tent mogen opzetten, maar gelukkig wel op loop-afstand van een echte Ierse pub; zo'n pub die voldoet aan alle clichés! Na het avondeten brengen we daar dan ook een paar gezellige uren door, met 21 kilometer in de benen.

Mount Brandon

Mount Brandon, de hoogste berg van Ierland wordt ook 'genomen'.

En zoals je verwacht in Ierland kom je af en toe een schaapskudde tegen.

Om half negen brand de zon ons de tent uit en de zon maakte deze relatief lichte etappe toch tot een hele zware. Ook de vele kilometers zandstrand maken de route zwaar. Wel heel mooi overigens!

Mount Brandon op de achtergrond, met tussen je voeten wier, schelpen en zand en in de lucht boven je de nodige vogels. Op zo'n moment weet je waarom wandelen je grootste hobby is!

Na 22 kilometer zweten hielden we het voor gezien en onder het genot van een in Castlegregory gekocht blikje fanta zagen we de zon ondergaan. Het leven is zo slecht nog niet...

Vlakbij ons kampeerplekje van afgelopen nacht.

De rollende stenen bij de ruine.

Rollende stenen.

De laatste 11 kilometer van de Dingleway liepen we ook in de zon, met weer heel veel zandstrand. Soms moet je dan ook een geul doosteken en afhankelijk van de diepte doe je dan je schoenen uit. En dan blijkt Hanneke soms beter te kunnen gokken dan Jan: zij op blote voeten en hij op schoenen door die geul... Enfin: Jan z'n schoenen liepen dus vol met zeewater... Balen, maar na een kopje oploskoffie toch maar verder lopen en al lopend drogen de schoenen vanzelf.

Op de doorgaande weg voltooiden we ons rondje Dingleway en daarvandaan pakten we de bus naar Tralee. Daar gebruik gemaakt van de geneugten van de beschaving (snackbar, douche en wasserette) en verder een beetje door het dorp lopen slenteren.

Zoals je van een bioloog verwacht moeten de koeien geaaid worden.

Bij de Dingleway loop je kilometers over (zand)strand.

De volgende dag per bus naar Dublin. De stad vonden we een beetje tegenvallen, maar goed: niet iedereen is dit met ons eens, dus ga gerust zelf kijken of je er ook zo over denkt.
Na Dublin reisden we weer met de bus naar huis en konden terug zien op een geslaagde (wandel)vakantie. Ierland voldeed aan vrijwel alle clichés en we raden iedereen dan ook gerust aan om eens een bezoekje te brengen aan dit gastvrije en vriendelijke land!