Hoglandsledenpad (Zweden)

Voor Hanneke en Jan in 1997 een gedeelte van het Hőglandsledenpad in Zweden liepen, namen ze eerst (met zeven vrienden) deel aan een internationaal Scoutingkamp in Hārnő. Klik hier voor dat gedeelte van die reis. Wil je alleen lezen over de wandeling, lees dan gewoon verder.

Dag 13

(dinsdag 5 augustus 1997)

10 km

Om acht uur loopt de wekker af in het Scoutinggebouw in Stockholm, waar we geslapen hebben en pakken alles in. Na ontbijt en het luisteren naar de wereldomroep pakken we de metro naar het station en kopen daar een buskaartje. We moeten maar heel even wachten en pakken dan de bus naar Jőrnkőpping. Gelukkig is het redelijk bewolkt en dus niet al te warm in de bus.
Na viereneenhalf uur rijden, met af en toe een korte stop, arriveren we in Jőrnkőpping en stappen daar de VVV binnen. Vervolgens nog een uur in de bus zitten en daar de touristinformation binnen gestapt. Het pad wat wij willen gaan lopen, de Hőglandsleden, ligt nog een stukje verderop, dus steken we de duim maar omhoog. Binnen no-time hebben we een lift naar Byarum en daar pikken we dan het Hőglandsledenpad op. Een prachtig pad, met direct heel veel afwisseling en vrijwel helemaal over onverharde paden.
We lopen langs weilanden, prachtige gekleurde havervelden, door donkere bossen en langs grote en kleine meren. Verder is het prima wandelweer: vrij bewolkt, een klein beetje wind en af en toe wat zon. Het is alleen een beetje 'plakkerig', maar dat mag de pret niet drukken.
Tegen half acht halen we ergens water en zoeken een kampeerplekje. Al snel vinden we er één: een mooi stukje gras aan een meer. Eerst een koude duik genomen en dan lekker eten: boerenkool met worst. En na deze heerlijke maaltijd en een kopje oploskoffie brengen we de rest van de avond rond het kampvuur door. Misschien is dat wel het leukste van in Scandinavië wandelen: je mag legaal wild kamperen en kampvuur stoken!

Dag 14

(woensdag 6 augustus 1997)

28 km

Al voor de oproepen van de wereldomroep worden we de tent uitgebrand. De lucht is strakblauw en op een enkel klein wolkje na, zou dat de hele dag zo blijven. Gelukkig staat er wel een lekker briesje, dus is het niet echt te warm om te lopen.
Na op ons gemak ontbeten en ingepakt te hebben gaan we weer op weg. De omgeving is weer net zo mooi en afwisselend en de paden net zo onverhard als gisteren. We genieten dan ook met volle teugen en na een paar kilometer komen we zelfs bij een café aan. Tijd voor een pauze met koffie en iets lekkers (en nog voor weinig geld ook). Via een stukje over een golfterrein lopen we weer verder.
Al snel lopen we weer door de bossen en gelukkig stijgt en daalt het pad niet al te hard. We zien heel veel paddestoelen, bloeiende bloemen, maar ook een hagedis, specht en een vos. Zeker dat laatste gebeurd je toch niet iedere dag. We genieten zo hard, dat we blijkbaar niet echt goed meer opletten en lopen dus fout. Na flink zoeken vinden we het pad echter weer terug en gaan gestaag verder.
Af en toe houden we een korte pauze en tegen acht uur vinden we weer een mooi kampeerplekje. Er staat ook een soort open schuilhut, en we besluiten toch daar in te gaan liggen. Eerst weer even lekker zwemmen en het zweet van ons lichaam afspoelen. Drinkwater vinden is wat lastiger, vanwege de vele (rottende) waterplanten in het meer. Gelukkig is verderop een put (stond keurig ingetekend op de kaart die we bij ons hadden) en daar zit heerlijk drinkwater in. Snel terug en eerst macaroni eten. Ook nu weer een kopje oploskoffie bij het kampvuur en daarna lekker slapen.

Dag 15

(donderdag 7 augustus 1997)

23 km

We konden de wereldomroep niet ontvangen en bleven daarom maar wat langer in bed voor we vertrokken. Opnieuw was het weer schitterend weer, maar gelukkig voor ons stond er iets meer wind, zodat het nog beter wandelweer was.
Vrijwel de hele dag hielden we er het tempo goed in, wat ook kwam omdat er weer weinig geklommen of gedaald hoefde te worden. Ook waren de paden over het algemeen wat breder, zodat we meestal naast in plaats van achter elkaar konden lopen. Er waren echter ook een hoop natte stukken, die we per plank overbrugden.
Het brood was op, dus stonden er hartkeks op het menu, En hoewel die al heel lang over de datum waren, smaakten ze nog prima. Net zoals de onderweg geplukte bosaardbeien, frambozen en bosbessen.
De route was wat minder afwisselend dan de andere dagen, maar we zagen wel weer heel veel paddestoelen, bloemen en mierenhoopje en een rode eekhoorn. Verder beklommen we nog een hoge uitkijktoren en kwamen we langs een hunebeddenveld, voor we bij een groot meer arriveerden. Daar stonden heel veel vakantiehuisjes, en gelukkig mochten we bij één van die huisjes onze tent opzetten. De eigenaars gingen 's avonds weg, maar schreven een keurig briefje (in het Zweeds) voor het geval andere mensen zich af zouden vragen wat wij daar in de tuin deden.
Nadat de tent stond zwommen we nog wat in het meer en daarna werd het tijd om pasta te gaan koken. En natuurlijk 's avonds weer kampvuur stoken.

Dag 16

(vrijdag 8 augustus 1997)

23 km

Vanmorgen was het opnieuw schitterend weer en na ontbijt en de spullen ingepakt te hebben, hesen we de rugzak weer op en liepen een klein stukje over een grote weg. Bij een huis gevraagd of er in het dorpje verderop ook winkels waren maar dat was helaas niet zo. Omdat we echter geen brood of hartkeks hadden, besloten we maar naar Nāssjő te gaan liften. De eerste auto stopte direct en bracht ons naar een supermarkt. Daar eerst boodschappen gedaan en vervolgens nog ergens in een konditorei koffie met gebak (en alweer spotgoedkoop) genuttigd. En nadat we stad weer waren uitgelopen, waren we ook weer heel snel naar het Hőglandsledenpad teruggelift.
Ook nu weer wandelen door een afwisselende omgeving, weinig hoogteverschillen en vrijwel alleen maar onverharde paden. We deden geen 'opzienbarende natuurvondsten' vandaag, maar maakten wel een paar hele mooie dia's van paddestoelen.
Halverwege de dag was het eindpunt van het eerste gedeelte van het pad en op de camping, die daar zat, kochten we een ijsje om dit te vieren. Vervolgens wandelden we nog een paar kilometer, tot we bij een meer kwamen. Het duurde even voor we een plekje voor de tent konden vinden, maar toen we ergens toestemming kregen, mochten we zelfs van de douche gebruik maken. Prachtig toch; en dan te bedenken dat de eigenaar alleen Zweeds sprak en we dus met handen en voeten moesten vragen wat we wilden.
Na de douche weer boerenkool met worst en een kopje oploskoffie om daarna te gaan slapen.

Dag 17

(zaterdag 9 augustus 1997)

Ook vandaag was het weer prachtig weer en daarom snel de tent uitgegaan. Na het ontbijt alles ingepakt en een klein stukje gelopen, tot we bij de 'snelweg' kwamen. In de brandende hitte staken we onze duim op, maar vooral omdat er zo weinig verkeer was, duurde het even voor we een lift kregen. We kwamen tenslotte toch in Nāssjő aan en wachten daar op de bus naar Jőrnkőpping.
De busrit duurde een uur, maar toen we in de stad aankwamen viel daar weinig meer te beleven. Ook waren vrijwel alle winkels al dicht. We dronken wat aten wat en lagen wat in de schaduw in het stadspark, voor we om half vijf de bus naar Huskvarna namen, Die bus maakte een gigantische omweg en we vroegen ons af of we wel naar de juiste plaats gingen. Een uur later waren we er dan toch en herkenden de plaats nog van de heenreis.
Helaas was er geen loket van Eurolines, dus konden we niet melden dat we hier in plaats van in Stockholm (wat we volgens ons ticket zouden doen) op zouden stappen.
Gelukkig was er een zwembad, dus gingen we daar maar heen. Een uurtje later ging dit ook dicht en dus douchten we ons en pakten de rugzakken maar weer op. Op de parkeerplaats warmden we de noodles en toen het donker was zetten we de tent op en gingen slapen.

Dag 18 en 19

(10 en 11 augustus 1997)

Gelukkig was het veel minder warm deze dag, maar toch haalde de zon ons weer uit de tent. Op ons gemakkie ontbeten we en vervolgens herpakten we alles voor de terugreis. En vervolgens maar weer wachten op de bus.
Die arriveerde keurig op tijd en toen begon de lange terugreis. Gelukkig werkte de airconditioning erg goed, dus was de temperatuur in de bus niet te hoog. Voor ons gevoel ging de tijd redelijk snel en zorgden de twee keer overvaren ook nog voor een beetje afwisseling.
In Hamburg nog een keer overstappen en daarna tot Groningen liggen slapen in het gangpad. In Amsterdam snel een krant op het station gekocht en zo rond half negen waren we op Rotterdam CS, om daarvandaan lekker met de bus naar huis te gaan.

En zo kwam er ook aan deze zomervakantie weer een einde. Een zomervakantie die we ons toch vooral als die van dat fantastische Scoutingkamp in Hārnő zouden blijven herinneren.