Wandelen op Malta

In februari 2022 zouden Hanneke en Jan oorspronkelijk naar Jordanië gaan om daar onder andere een paar dagen te gaan wandelen. Ook deze keer gooide Corona roet in het eten en moesten ze hun plannen wijzigen. Ze kozen er daarom voor naar Malta te gaan. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze heerlijk gewandeld hebben.

Dag 1

(zaterdag 12 februari 2022)

Met veel dank aan opa en oma die een week bij ons in huis op onze negenjarige tweeling Eljer en Jilke wilden passen konden Hanneke en Jan samen een week op vakantie. Vanwege Corona werd de Jordantrail ingeruild voor wandelen op Malta, maar samen wandelen vinden we sowieso altijd erg leuk, ongeacht waar! En sowieso schijn je op Malta prachtig te kunnen wandelen en zijn we er nog nooit geweest. We gaan overigens nog een dag korter dan oorspronkelijk gepland, want onze terugvlucht werd een paar dagen voor vertrek gewijzigd. Het is niet anders.
Als we om een uur of acht ons huis verlaten worden we vrolijk door vier personen uitgezwaaid en lopen naar de metro. Metro, trein en vluchten verlopen voorspoedig en volgens schema. Beetje raar: we vliegen via Istanbul, maar dat krijg je soms als je kort van te voren boekt en toch nog een beetje betaalbaar wilt reizen. Wel een voordeel: op beide vluchten keuze uit heel veel films en ook nog twee keer redelijk eten.
Rond half zeven landen we op Malta. Benzine tanken voor ons brandertje kan net buiten het vliegveld. Wel even wachten tot we een half litertje kunnen ‘’meetanken’’, want de minimumafname is tien euro en dat vinden we wel heel veel geld voor zo’n klein beetje. Vervolgens met de bus naar het dorp Qrendi, waar we een appartement voor een nachtje gehuurd hebben. Met een fles wijn van het huis en een zak zelf meegenomen borrelnoten zitten we nog een uurtje op het dakterras voor we lekker naar bed gaan.

Dag 2

(zondag 13 februari 2022)

Zonnig en tien minuten lopen naar de bakker voor wat ontbijtbroodjes. Als die op zijn hijsen we onze rugzakken op en lopen in een kwartiertje naar de tempel en opgravingen van Hagar Qim en Minadra. Grote monolieten en al in de bronzentijd gebouwd. Ze staan onder een groot zeilen afdak. Pakken ze me daarom minder of is het toch omdat we een paar weken geleden nog bij de pyramides in Egypte stonden?

De opgravingen van Hagar Qim en Minadra staan onder een soort tentdoek.

Na een uurtje zijn we uitgekeken en gaan langs de kliffen lopen. We hebben een prima wandelkaart, maar de wandelpaden zijn niet altijd even goed te vinden. We lopen dus soms fout en pakken we kilometers verhard. Ook stuiten we regelmatig op bordjes privat, maar al snel leren we dat je die mag negeren. Althans: dat doen de mensen van Malta zelf ook en waar we toestemming konden vragen kregen we die ook altijd.
Lekker wandelweer, de hele dag de korte broek aan. Afwisselend landschap en veel bloemen. Ook veel en over kliffen.

We lopen veel langs de kust.

We volgen min of meer de kustlijn in westelijke richting, maar bij Dingli gaan we er even af. Tijd voor een terrasje met cola en friet. Het koelt heel even wat af, maar als we later weer gaan klimmen is het flink zweten. Veel wandelaars en langs de kant van de weg mensen die aan het picknicken zijn. Een paar kilometer verderop in een volgend dorpje halen we water. Dan zoeken naar een kampeerplekje, maar eerst moeten we een stuk struinen om het pad terug te vinden.
Net voor het donker, het is dan half zes, staat de tent. Snel koffie zetten, eten koken en warme kleren aan. We drinken nog een kopje oploskoffie en nuttigen nog wat borrelnoten en whisky-cola voor we vroeg gaan slapen.

Dag 3

(maandag 14 februari 2022)

Het is al vroeg licht, maar we staan pas (of al?) om kwart over zeven op. Tent afbreken, spullen inpakken, ontbijten en weer wandelen. Iets meer bewolking dan gisteren, maar opnieuw een heerlijke wandeldag.
Al snel bereiken we het einde van de verharde weg en volgen een onverhard pad. Achteraf blijkt dat een ander dan we dachten, waardoor we weer een stukje omlopen. Eén voordeel: we hoeven niks en lopen onze eigen route, dus je kunt het eigenlijk geen fout of omlopen noemen. Met wat vragen, de eerste keer bij een vrouw die in eerste instantie heel negatief reageert als ze ons ziet (we zouden via private property gelopen hebben), maar even later slaat ze om als een blad aan een boom en is ze zeer behulpzaam. Geen idee waarom. Misschien snapt ze dat we ons echt van geen kwaad bewust zijn en ook nergens een bordje gezien hebben? Een paar kilometer verderop helpen twee agenten ons met de juiste route vinden. We hebben er dan al een flink stuk route bovenop de kliffen en onverharde weg opzitten.

Er groeien veel cactussen op Malta..

Al snel steil naar beneden richting een bekend strand, waar niet alleen een prima koffietentje zit (hoewel de cheesecake nog wat bevroren was), maar ook een stuk langs de kliffen naar een volgend strand begint. Dat worden misschien wel de mooiste kilometers van de hele reis. Bizarre rotsen en zandsteen. Veel foto’s maken. Het is dan nog een klein stukje lopen naar Manikata, waar we boodschappen doen.

Bizarre rotsformaties.

We lopen nog een klein stukje route en dan over een onverharde weg min of meer pal noord naar de andere kant van het eiland. Tussendoor tijd voor cup-a-soup en boterhammen met leverpastei. Aan de andere kant ronden we weer een klif. Een beetje tegen de verwachting in weer een heel duidelijk te volgen onverhard pad. En ook weer een prachtig stuk route.
Al vrij snel daarna zetten we een kopje koffie en vullen de veldflessen om een klein stukje terug te lopen voor een tentplekje. Verder lopen heeft niet zo veel zin, want dan lopen we Xemxija in en wordt kamperen wel heel erg lastig.
Beetje wassen, tentje opzetten, eten koken en met een afzakkertje buiten bij de tent zitten tot het tijd is om naar bed te gaan.

Toch nog een prima kampeerplekje gevonden.

Dag 4

(dinsdag 15 februari 2022)

Een stuk winderiger dan de andere dagen, maar de zon is ook vandaag vrijwel de hele dag te zien. Zo rond half acht staan we op en na ons ontbijt zijn we weer klaar voor vertrek. Al snel een pittig onverhard klimmetje over de kliffen om in Xemxija aan te komen. Aan het einde van het dorp zit horeca. Beetje vroeg, maar ach, je weet nooit hoeveel kansen je op een dag krijgt. Een lokale lekkernij gevuld met kaas en een glas verse sju en we kunnen weer verder.
Vandaag zullen we hemelsbreed niet heel veel afleggen: de wandelmogelijkheden op Malta zijn niet helemaal onbeperkt als je goed gaat inzoomen op de kaart. Dan maar zigzaggen. Veel over onverharde of rustige asfaltwegen vandaag. Soms landschappelijk erg mooi, soms wat rommelig. Malta is het land van de muurtjes en de bordjes private wat ons betreft. Af en toe lopen we weer anders dan gepland, maar als je geen vast doel hebt maakt dat niet uit.

Het katholieke geloof is meestal niet ver weg..

Onderweg twee keer gepauzeerd om de brander te starten en wat te eten. In Bur Marrad nog wat boodschappen gedaan en dan weer richting noordkust. Helaas lopen we ons wat vast in de buurt van een vuilnisbelt (deze keer een kaartleesfoutje in plaats van een kaart die niet klopt), maar uiteindelijk dan toch het trottoir langs de grote weg langs de zee.

Over het trottoir langs de zee.

Een half uurtje verderop zit horeca. Tijd voor koffie met cheesecake.
Het grootste deel van de dag zit er dan op, maar we hebben nog een paar kilometer te gaan tot het tijd is om de tent op te zetten. Ook nu wisselen mooie en minder mooie stukken elkaar af. Een plekje zoeken kost iets meer moeite in dit wat bewoonde gebied, maar uiteindelijk staan we redelijk uit het zicht en de wind.
Verder weer hetzelfde ritueel als altijd: tent opzetten, koken, eten, een afzakkertje en vroeg slapen.

Dag 5

(woensdag 16 februari 2022)

Niet heel goed geslapen, waarschijnlijk raken we uitgerust. Een winderige dag als we opstaan, maar wel zonnig. Dat zal tot het einde van de wandeling zo blijven. Als alles is ingepakt en we hebben ontbeten en slechts één kopje oploskoffie ophebben, omdat het water een hele vieze smaak heeft, zelfs als je er oploskoffie van zet, besluiten we een klein stukje terug te lopen en een andere route te nemen: het pad houdt weer eens op.

Veel onverharde wegen.

Vrij snel daarna klimmen en vervolgens dalen en weer klimmen. Ook daar lopen we een stukje verkeerd, maar eindigen toch bij de Victoria Lines. Een nooit gebruikt (sowieso vraag ik me dan af: tegen wie had je je hier moeten verdedigen, maar de volgende dag kom ik daar achter) verdedigingswerk met onder andere stevige muren. Wel gaaf om te lopen! Het heeft soms wel iets weg van de Chinese muur.

Niet de Chinese muur, maar de Victoria Lines.

Via een onverharde weg lopen we richting Rabat en Mdina. Dat laatste een schitterende vesting uit de negende eeuw. Normaal supertoeristisch, maar vandaag loopt er bijna geen mens. We lunchen in de oude stad en besluiten daarna nog een stukje verder te gaan lopen.

Een steegje in Mdina.

Het is nog te vroeg om te stoppen vinden we. Een steile afdaling en via een geciviliseerd gebied met weer veel muurtjes en cactussen, maar wel heerlijk lopen, eindigen we in Zebbug.
Hier moeten we drie kwartier wachten op een bus die elk kwartier rijdt. Ondertussen vallen er de nodige gigantische buien, maar zowel in het bushokje als de bus blijven we droog. Het is erg druk op de weg, waarschijnlijk door het noodweer, en we doen ontzettend lang over het stukje naar Valetta. Lopen gaat soms letterlijk sneller. Enfin, het is niet anders.
Onze wandelvakantie zit er in principe op. Nu naar het hotel, spullen uitpakken en lekker wat eten en drinken. We vinden een biercafé en de hapjes zijn een stuk groter dan verwacht. Kortom: we drinken daar een paar lokale biertjes en na nog een ijsje gehaald te hebben gaan we naar onze sfeerloze hotelkamer om te douchen en slapen.

Dag 6

(donderdag 17 februari 2022)

De kamer is erg donker en daardoor slapen we langer dan verwacht. Om half negen lopen we de zonnige hoofdstad in. Eerst ontbijten. De rest van de dag brengen we door met een stadswandeling door de oude stad. Af en toe wat eten of drinken, maar het absolute hoogteput is de kathedraal van St. John.

In de kathedraal wordt een schilderij tijdelijk weggehaald om te restaureren.

Te bizar voor woorden. En binnen dit hoogtepunt is wat mij betreft het hoogtepunt dat wereldberoemde schilderij van Caravaggio. Buiten de schreeuw van Munch is er volgens mij nog nooit een schilderij geweest wat me zo ‘’pakte’’.

De kathedraal is een hoogtepunt van de reis..

Rond een uur of vijf terug naar de kamer om voor de laatste keer deze reis in te pakken. Dan nog even een biertje en vervolgens naar een ‘’echt’’ restaurant en lekker uiteten.

Dag 7

(vrijdag 18 februari 2022)

Vroeg op en met de bus naar de luchthaven. Gelukkig zijn we erg vroeg, want ondanks dat de site van de Nederlandse overheid iets anders zegt mogen we niet aan boord zonder testbewijs. Gelukkig kan dat op de luchthaven, maar toch nog een keer terugrennen: de uitslag komt niet binnen in de mail, dus dan maar op papier halen. Bleek dus later in de spambox te zitten. Enfin, we zijn nog op tijd en na een kop koffie en muffin kunnen we vrij snel boarden.
Rustige vlucht naar Istanbul en daar ruim een uur wachten op de overstap. We vertrekken gelukkig op tijd, want door de storm ligt ongeveer heel Nederland plat. Kort voor de landing blijkt dat we boven Amsterdam zullen cirkelen en mogelijk zelfs uitwijken naar een andere luchthaven. Na een uurtje kunnen en mogen we toch landen. Nog nooit zo’n hard applaus gehoord in een vliegtuig als we na zo’n twintig heftige minuten veilig geland zijn.
Door de harde wind kan de bagage niet gelost worden en in totaal zijn er in de afgelopen tijd maar vijf vliegtuigen geland op Schiphol, maar toch duurt het wel even voor we door de douane zijn.
Ook het OV rijdt niet. Dat wordt dus met een (dure) taxi naar huis. Enfin, het is niet anders en zo zijn we rond een uur of half acht dan toch eindelijk thuis. Niet alleen Hanneke en ik kijken terug op een heerlijke week, maar ook opa, oma, Eljer en Jilke blijken gelukkig terug te kijken op een leuke week! En wat die wandeling in Jordanië betreft? Die hopen ze gewoon, maar dan samen met de kinderen, over een paar jaar alsnog te maken!