Hanzestedenpad

In de herfst van 2020 heeft Jan voor de tweede keer het Hanzestedenpad gelopen. Deze keer met Sven. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie. (Wil je het verslag van die eerste keer lezen klik dan hier).

Dag 1

(zondag 11 oktober 2020)

21 km

En ook deze keer bepaalt Corona onze wandelbestemming. Ik zou met Sven een weekje gaan wandelen, maar de enige reële optie is Nederland en daarom besluiten we het Hanzestedenpad te gaan lopen. Ik heb dit pad weliswaar eerder gewandeld, maar inmiddels heb ik het gros van de LAW’s wel gehad en dit is één van de mooiste en ook prima te doen in vijf dagen.
Ik kus de rest van ons gezin gedag en loop rond half negen richting metro. Met de trein naar Dieren en de bus naar Doesburg. Vanaf Alexander samen met Sven. Het weer lijkt gelukkig mee te vallen. Afgelopen week en vanmorgen nog veel regen, maar nu droog en dat zal vrijwel de hele dag zo blijven. Het is zelfs vrij warm en al snel nadat we wandelen lopen we in korte mouwen. Eerst over de stadswallen van Doesburg en dan door het monumentale centrum. Wat een plaatje! In de oudste kroeg van Nederland koffie met appeltaart. Prima eerste stop.

PICT0253_Hanzestedenpad2020

Zicht op Dieren

We lopen richting IJssel en gaan die min of meer tot Dieren volgen. Ik herken de kampeerplek van de vorige keer nog. Onderweg nauwelijks andere mensen en die ons zien groeten ons. Bij Dieren het pontje naar de overkant en dan even lunchen in de horeca. Het is te guur om lekker buiten te zitten.

PICT0245_Hanzestedenpad2020

Net voor de grote bui even wachten op overstekende koeien

Het is inmiddels al half drie en al snel lopen we weer verder. De lucht wordt nu echt pikzwart en even later begint het te gieten en trekken we de regenpakken aan. Was achteraf niet nodig: het wordt al heel snel weer droog. We zijn nu wat verder het binnenland in en lopen vooral onverhard tussen weilanden of door bos. Bij beiden vaak langs eiken. We slingeren zo verder en het wordt tijd om water te gaan halen. Dat doen we bij een sjieke tent met een golfbaan én een mooie whiskycollectie. We kunnen het niet laten en nemen er eentje. Toch denk ik niet dat we hier ooit nog terugkomen. Niet zozeer vanwege de prijs van de whisky, maar meer vanwege het type mensen wat er komt.
Als we even later naar buiten gaan begint het al te schemeren. Snel nog een klein stukje lopen tot bij een bankje met uitzicht op de golfbaan. Eten koken en tentje bouwen. Dan nog een kopje koffie en twee biertjes voor we vrij vroeg de slaapzak ingaan. Gelukkig hebben we de donzen meegenomen: het is koud geworden.

Dag 2

(maandag 12 oktober 2020)

28 km

Om kwart voor acht staan we op. Het is heerlijk weer en afgezien van één buitje in de middag is dat eigenlijk de hele dag zo. Ontbijten met krentenbollen en dan al snel weer onverhard verder wandelen richting landgoed Leusveld. Een mooi omlooplusje. Verder vooral zigzaggend verder. Vrijwel geen verharde paden deze ochtend. Na zo’n anderhalf uur lopen een picknicktafel. Tijd voor koffie met een gevulde koek.

PICT0483_Hanzestedenpad2020

Onverhard lopen

Na nog een klein stukje bos lopen we tussen de weilanden met in de verte Zutphen. Ook hier weer een forse extra lus voor de we IJssel oversteken en in het stadje zelf zijn. Eerst maar eens lunchen: de eerste vijftien kilometer van vandaag zitten erop.
Nog even een klein rondje door Zutphen en dan weer terug het water over en de route op. We volgen nu de IJssel in noordelijke richting. Flink wat kilometers die ik de afgelopen zomer ook al heb gefietst, maar soms ook een heel andere route, al dan niet verder van het water af en/of onverhard. Zo slingeren we verder tot een paar kilometer voor het dorpje Wilp.

PICT0582_Hanzestedenpad2020

De enige bui van vandaag

We halen daar water en mogen er de tent opzetten bij een picknicktafel. Eerst warme kleren aan en een kopje koffie zetten. We hebben niet heel veel gegeten en gedronken vandaag. Tentje bouwen en eten koken. Onze klassieke rode vakantiepasta en zelfs een toetje natuurlijk.

PICT0205_Hanzestedenpad2020

Ons kampeerplekje voor deze nacht

Na de koffie drinken we nog een biertje en met wat apfelcorn en whiskey houden we het tot een uur of elf buiten uit. Een mooie avond.

Dag 3

(dinsdag 13 oktober 2020)

27 km

Ook vandaag weer kwart voor acht op. Goed geslapen. De wind is vrijwel helemaal verdwenen en verder wat lichte bewolking, waar de zon af en toe doorheen zal komen. Perfect wandelweer voor half oktober. Lekker ontbijten en langs de IJssel richting Deventer. Soms verhard over de fietsroute, maar nog vaker onverhard over de grasdijk. Natuurlijk nemen we het pontje naar Deventer. Immers: nergens zie je de stad zo mooi als vanaf dat pontje. En ondanks dat ik er al heel veel en vaak foto’s van heb gemaakt, vereeuwig ook nu weer dat stadsgezicht.

PICT0201_Hanzestedenpad2020

Bijna in Deventer

Om kwart over tien is het nog bijna uitgestorven in de stad, maar de bakker met koffiehoek min of meer naast de bibliotheek  is elke meter (om)lopen meer dan waard! Nóg een reden om binnenkort weer eens een weekendje Deventer te boeken.
We verlaten de stad en lopen onverhard langs de IJssel verder. Na een paar kilometer steken we weer terug het land in. Daar weer wat bosgebied en heel veel paddenstoelen. We slingeren door landerijen en bij een monument van de IJssellinie stoppen we, naast een luchtafweergeschut, voor een pauze. De horeca  was gesloten, maar cup-a-soup en hartkeks zijn op een dag als deze beslist ook geen straf.

PICT0439_Hanzestedenpad2020

Veel paddenstoelen, waaronder deze inktzwammen, vandaag

Een paar kilometer verderop volgt Olst. Boodschappen in dezelfde supermarkt als afgelopen zomer gedaan. Helaas is het wandelpad langs het water verderop afgesloten en lopen we daardoor een stukje over een erg drukke dijk. Blij dat we er snel weer af kunnen en na een paar kilometer lopen we weer op een zeer stille dijk door de uiterwaarden.

PICT0045_Hanzestedenpad2020

Langs de IJssel

Bij camping ’t Haasje zijn wandelaars welkom, maar er is niemand om ons welkom te heten. Vooral stacaravans, hier en daar wat verlopen. Is de straatnaam Hof van Ellende cynisch bedoeld? Gelukkig zien we een oude man, die ons het open toiletgebouw wijst en daarnaast laat hij ons het trekkersveldje op het dak (!) van een oude fabriek zien. Een prima plek met een picknicktafel.
Eerst koffie met koek (bij de bakker in Olst stond ook al een bord wandelaars welkom). Snel daarna avondeten en na nog een kopje koffie en biertje gaan we snel de tent in om te slapen. Het is koud buiten.

Dag 4

(woensdag 14 oktober 2020)

33 km

Een gure, maar mooie dag. De zon zien we nauwelijks en er staat een stevige oostelijke wind. Na ontbijt pakken we de, door de condens, kletsnatte tent in en lopen de camping af, zonder weer iemand te zien. Langs en door natuurgebied de Duursche Waarden. Veel bomen met hun voeten in het water en vogels. Mooi. Dan weer grasdijk, onderlangs Wijhe en onverhard verder. Soms een paar kilometer LF. De IJssel is vrijwel continue in beeld, net als heel veel ganzen. De horeca in Herxen is er niet, dus zetten we zelf maar weer koffie. Geen hele lange pauze.
Ook Tichelgaten is een mooi natuurgebied.

PICT0419_Hanzestedenpad2020

Eerst een bierbrouwerij, nu een kerk in Windesheim

Bij Windesheim hopen we dat de horeca wel open is. Helaas: wel een mooie kerk in een voormalige bierbrouwerij, maar verder wordt het een broodje bij de benzinepomp. Ik herinner me dat ik hier de vorige keer met Hanneke en m’n ouders ook al ben gestopt bij gebrek aan horeca.
Het is te guur voor een lange pauze. We lopen richting polder en al snel krijgt Sven last van zijn knie en voeten. Dat laatste komt omdat z’n schoenen kapot en lek blijken te zijn en hij daardoor hele natte en beurse voeten heeft. Tijd om thuis nieuwe schoenen te gaan kopen, ondanks dat de huidige alles behalve oud zijn.
Door de polder, langs het water naar een groot park vlak voor Zwolle. Veel onverhard. Na een stuk met een heel groot zonnepanelenpark op het water wordt de route kilometers lang minder aantrekkelijk. Ook dat herinnerde me nog scherp: Zwolle in is gewoon het minste stuk van het hele Hanzestedenpad.
Nog een omleiding vanwege werkzaamheden bij en aan het spoor en dan een stadspark. Eindelijk horeca! Koffie met appeltaart, maar het is inmiddels al vijf uur.

PICT0411_Hanzestedenpad2020

Zwolle zelf is wel mooi

Nog een paar kilometer langs het water en dan het centrum. Zwolle zelf is wél mooi. We lopen naar ons hotel. Kamperen zat er vandaag niet in: dan hadden we óf 20 óf 40 kilometer moeten lopen. Inchecken en snel eten. Alle horeca moet vandaag, vanwege de nieuwe coronamaatregelen, om tien uur dicht, en een plekje in een restaurant vinden is sowieso al lastig. Na de best redelijke tapas gaan we nog even naar een café aan de overkant van het plein. Een meer dan prima kroeg, met dito personeel en bierkaart. En met een laatste Rochefort 10 gaan we minstens vier horeca-loze weken tegemoet.
Op de kamer nemen we nog een afzakkertje en luisteren we nog wat muziek voor we gaan slapen.

Dag 5

(donderdag 15 oktober 2020)

23 km

Niet echt lekker geslapen. Lag niet aan de prachtige grote kamer of het prima bed denk ik. Naar de Coop voor ontbijt en lunch en dan even herpakken. Sven laat z’n rugzak achter in een kluis op het station: hij heeft veel last van z’n voeten en kan op deze manier de route gewoon uitlopen.
Via een parkachtig gebied lopen we Zwolle uit. Langs oude en later een moderne sluis de uiterwaarden langs de IJssel in. Misschien wel het mooiste stuk van het hele pad. Onverhard door een rivierenlandschap. Natuur is hier de belangrijkste factor. Het weer werkt ook mee: een wat guurdere wind, maar wel in de rug en verder lichtbewolkt.

PICT0326_Hanzestedenpad2020

Misschien wel het mooiste stuk van het hele pad

Later lopen we ook af en toe wat kilometers over de dijk. Toch iets minder mooi. Gelukkig ook veel en vaak graspaden. Omdat de horeca gesloten is zetten we zelf maar koffie onderweg. We houden niet heel veel pauzes, maar om de één of andere manier is dat nooit zo op een laatste wandeldag.

PICT0054_Hanzestedenpad2020

Onverhard wandelen tussen de ganzen

We tippen Wilsum aan en leggen de laatste kilometers naar Kampen af. Ik kon met niet meer herinneren dat dit zo’n mooi stadje is vanuit de verte, maar dat is het beslist wel. Ook van dichtbij trouwens. Heel veel mooie oude panden en kerken.

PICT0456_Hanzestedenpad2020

Kampen

Na een kort rondje door het centrum lopen we terug naar het station en gaan met de trein terug naar Rotterdam. Tot onze positieve verrassing zijn we al zo’n tweeëneenhalf uur later thuis. Een prachtige wandelvakantie zit er weer op.

Terug naar hikes in Nederland.