Texelpad (streekpad 4)

(Alleen bij het laatste gedeelte is een aantal foto's toegevoegd).

In twee etappes liepen Hanneke en Jan het Texelpad. Circa 80 kilometer over de enige LAW die over een Waddeneiland gaat. Het eerste stuk liepen ze samen. Het tweede stuk samen met de ouders van Jan.

Dag 1

(zaterdag 26 februari 2000) 18 km

Tegen kwart voor acht stonden we op en na ontbijt en laatste spullen pakken liepen Hanneke en ik naar de metro. We haalden de trein met 30 seconden speling en doodden de treinreis naar Den Helder met krant lezen. Een klein stukje met de bus en een kwartier met de boot naar Texel.
Onder een strakblauwe lucht liepen we de eerste kilometers van het Texelpad. Het was heel erg rustig, maar wel zagen we opvallend veel dode eenden. Even een stukje van de route afgegaan voor brood en daarna weer terug de duinen in. Veel onverhard door ''lege'' gebieden en af en toe een (dennen)bos. Een prachtige omgeving om, letterlijk en figuurlijk, uit te waaien. Het enige café dat we tegenkwamen was gesloten, dus startten we onze nieuwe brander. Die deed het perfect, maar produceerde nog meer herrie dan onze oude.
Na nog een paar kilometer duin kwamen we aan in De Koog. Daar een kamer gezocht om te slapen. Hanneke was namelijk een paar dagen geleden ziek geweest, dus wilden we rustig beginnen.
's Avonds uit eten in een eetcafé. Smaakte prima. Na nog een afzakkertje op de kamer gingen we vroeg naar bed, maar echt lekker slapen deden we niet.

Dag 2

(zondag 27 februari 2000) 20 km (waarvan 10 zonder rugzak)

Rond half negen stonden we op en na een boterham met pasta en een kopje thee pakten we alles in en gingen op weg. Vandaag wat minder zon en heel erg veel wind. Eerst een stukje bos en daarna een heel mooi duingebied. Het was nog vrij vroeg, dus zagen we weinig mensen.
De volgende kilometers waren de slufter. Een prachtig ruig gebied dat nog regelmatig onderstroomt. Dit zorgt voor hele specifieke flora en fauna. Na de slufter een kronkelend fietspad door de duinen en toen bij een Landel Greenpark  een kop koffie gedaan. Vlakbij zat een kleine camping en daar zetten we tent op. Vervolgens gingen we nog zo'n 10 kilometer, zonder rugzak, lopen.
Eerst over het strand. Door de stormachtige wind was dit flink afzien. Tenslotte via een dijk naar De Cocksdorp. Vandaar teruggelopen naar de camping. Een patatje gegeten, lekker wat in de tent geslapen en daarna macaroni gekookt en gegeten. Voor koffie terug gelopen naar het bungalowpark en na nog een afzakkertje terug de tent in.

Dag 3

(maandag 28 februari 2000)

Na een nacht van weinig slapen en veel regen bleek Hanneke zich erg beroerd te voelen. We besloten daarom de vakantie af te breken en naar huis te gaan.

De rest van het Texelpad zouden we pas jaren later lopen.

Dag 4

(vrijdag 8 april 2005)

Vanuit mijn werk direct de trein genomen. Samen met Hanneke en mijn ouders gaan we naar Den Helder. Twee keer overstappen, een frietje eten en met de boot naar Texel.  De bus rijdt te ver door en na een extra rondje stappen we uit bij afslag 12. Een klein stukje lopen naar Bed & Breakfast de Strooppot. Gevonden op Internet en een prima plek om te slapen: gastvrij en schoon. Bij aankomst direct een kop koffie c.q. thee krijgen en na een lekkere douche slapen.

Dag 5

(zaterdag 9 april 2005) 27 km

Om half acht uitgebreid ontbeten en in een half uurtje naar Den Burg gelopen. Gewacht op de bus naar De Cocksdorp en daar begonnen met het vervolg van het Texelpad. Leuk om eens met mijn ouders te wandelen. M'n vader gaat trainen voor de vierdaagse en mijn moeder is benieuwd of ze deze afstanden wel kan lopen; ze heeft een hernia.

Net na De Cocksdorp.

In het begin lijkt het nog redelijk goed weer te worden. Weliswaar heeft het vanmorgen even gesneeuwd en gehageld, maar al snel schijnt even de zon. Mooi (tegen)licht langs de zeedijk. Jammer dat het na de eerste koffiestop gaat regenen en eigenlijk niet meer droog wordt.
Langs de dijk, een stukje door het binnenland en lunchen in Oosterend. Veel asfalt. Via De Waal binnendoor naar Den Burg. Eerlijk gezegd niet het mooiste stukje LAW dat we kennen.

Veel schapen op Texel.

In Den Burg koffie en daarna eten. Een goed restaurant met vriendelijke bediening.
Als we terug lopen is het zowaar droog. Nog een kopje koffie in onze B&B en dan naar bed.

Dag 6

(zondag 10 april 2005) 19 km

Na het ontbijt van acht uur hijsen we onze rugzakken op. Zit niet veel gewicht in: geen tent, slaapzak, brander of dat soort dingen. Gelukkig blijft het vrijwel droog. Een lange extra lus naar Oudeschild. Niet alleen vanwege de koffiepauze de extra kilometers waard. Het is gewoon een leuk dorpje om doorheen te lopen. Ook de route er naar toe is aardig: veel onverhard.

Eén van de weinige onverharde paden tijdens dit gedeelte van het Texelpad.
Oudeschild

De laatste paar kilometers naar de pont gaan vooral over asfalt. Weilanden en soms bollenvelden. De zee zien we pas weer op het allerlaatste moment. Nog een kop koffie voor we de boot en trein naar huis pakken. M'n ouders kunnen gerust zijn: ze kunnen een wandeling als deze prima ''hebben''.
Ons boekje gaat, na jaren wachten. compleet gelopen weer de kast in.

Ze kunnen het best!
Bollenvelden.

Terug naar hikes in Nederland.