Zuiderzeepad (LAW 8)

In 1995 starten Hanneke en Jan met het Zuiderzeepad. In een vijftal meerdaagse (en een ééndaagse zonder bepakking) wandelingen met tent en rugzak voltooien ze dit 400 kilometer lange pad. Heel veel grasdijken, de typisch Nederlandse vissersplaatsjes, maar ook een stuk Veluwe en de Weerribben. Kortom: alweer een echte aanrader als je je eigen land eens wilt zien!

Gelopen etappes:

1: Enkhuizen - Holysloot
2: Amsterdam - Blaricum
3: Blaricum - Nunspeet
4: Nunspeet - Kalenberg
5: Kalenberg - Stavoren (Enkhuizen)

Dag 1

(donderdag 4 mei 1995) 18 km
Om half acht opgestaan en na een uur huishouden, huisdieren verzorgen en de laatste spullen inpakken nemen Hanneke en ik de bus naar Rotterdam CS. Daarvandaan met de Intercity naar Amsterdam en met de stoptrein naar Enkhuizen. Gelukkig hebben we een krant bij ons om de tijd te doden. In Enkhuizen dumpen we de rugzakken bij de VVV en varen naar het Zuiderzee buitenmuseum. Daar eerst een pannenkoek c.q. een omelet gegeten. Daarna slenterden we door het museum, waar allemaal oude winkels, huizen enzovoorts stonden. Een aantal was er ook nog in gebruik, waaronder de stoomwasserette en de smid. Zeker daardoor was het een leuk museum; veel leuker dan verwacht.
Het Zuiderzee buitenmuseum. Het Zuiderzee buitenmuseum.
Op een gegeven moment waren we uitgekeken en liepen we weer terug richting station. Nog heel even binnengelopen bij het binnenmuseum, maar daar vonden we niet zo veel aan. Een stukje verderop zat ook nog het boten in de fles museum en dat was weer wel de moeite waard; niet in het minst door de verhalen van de beheerder. Toen we ook daar waren uitgekeken haalden we onze rugzakken op en begonnen aan het Zuiderzeepad.
Het eerste stuk door Enkhuizen was best leuk, want het stadje kent een hoop mooie, oude gebouwen. Wel begon de hitte ons parten te spelen: het was echt bloedheet. In Bovenkarspel dronken we daarom wat op een terrasje en via een scheepslift kwamen we vervolgens op een dijk terecht. We zouden daar de rest van de dag overheen blijven lopen, met links het Markermeer en rechts de polder.
Onderweg nog een terrasje gepikt en heel veel afgezien vanwege de warmte en het vele zweten. Ook zijn de nodige leuke en mooie dingen om te zien: stolpboerderijen, spelende lammetjes, mooie kerken en bloembolvelden.
We hadden geen horloge bij ons, maar hoogstwaarschijnlijk tegen acht uur liepen we een camping op. Snel ingecheckt, tent opgezet en boerenkool met worst gegeten. Na afloop een kopje koffie in de kantine wezen drinken en na nog een rum-cola bij de tent gingen we lekker slapen.

Dag 2

(vrijdag 5 mei 1995) 24 km
We stonden gelukkig in de schaduw, zodat we niet al te vroeg door de zon gewekt werden. Na het ontbijt en spullen inpakken gingen we op weg en tot de eerste koffiestop, in Schelinkhout, kwamen we, vanwege de bevrijdingstochten, heel veel fietsers en wandelaars tegen.
In Hoorn genoten we van de vele mooie gebouwen en brachten we een bezoek aan het twintigste eeuw museum. Alweer een aanrader! Ondanks de warmte aten we een mok cup-a-soup en daarbij viel de mok van Hanneke in het water. Ze kon er nét niet bij en dus moesten we opzoek naar een andere, wat gelukkig snel lukte.
Na Hoorn volgden we de grasdijk. Onderweg zagen we heel veel watervogels en, verderop, schapen. Op de ecologisch beheerde bermen groeiden heel veel bloemen en dat trok weer heel veel vlinders aan. Mooi.
Vogelrijk natuurgebied. Vogelrijk natuurgebied.
In Schardam aten we patat en dronken we veel cola, om daarna de hitte weer in te stappen. In Warder zochten we een camping op. Inderdaad: alweer een camping, maar met zulke temperaturen wil je je wel douchen. De camping was klein, niet echt schoon en er stonden heel veel stacaravans. Niet echt het soort camping dat wij zoeken.
Toen de tent stond lekker eten koken: macaroni, doperwtjes en varkenslapjes (allemaal lichtgewicht). Na nog een kop oploskoffie even naar het dorp gelopen en daar op een saai terrasje een apfelcorn gedronken. Er was weinig aan; dan maar naar de tent waar nog rum-cola stond en tenslotte weer vroeg naar bed.

Dag 3

(zaterdag 6 mei 1995) 18 km (+ 8 km zonder rugzak)
Vroeg opgestaan, want de zon brandde ons de tent uit. Een klein uurtje liepen we richting Edam. Op de grasdijk werden we gek van de insecten en besloten daarom maar op de weg te gaan lopen. Gelukkig was er weinig verkeer.
In Edam sprak een oude man ons vriendelijk aan en nodigde ons binnen voor een kopje koffie. Hij was een klein beetje dement aan het worden, vertelde sommige verhalen dubbel en vergat het koffiezetapparaat aan te zetten, maar was verder heel aardig. Van Hanneke vond hij: die is zo mooi, die moet je heel de dag rondrijden op een wagentje.
Na de koffie liepen we een rondje door Edam; alweer een leuk stadje met mooie gebouwen. Edam sloten we af met koffie en appeltaart.
Na Edam een ''warm stuk''. Gelukkig waaide het nog een klein beetje, zodat het iets minder warm aanvoelde. We kwamen aan in Volendam. Supertoeristisch en veel minder leuk dan Edam vonden wij. In het dorp aten we een boterham met cup-a-soup en zetten onze rugzakken daarna bij de VVV. Vervolgens met de boot naar Marken en daar de rondwandeling (ook een onderdeel van het Zuiderzeepad) over het eiland gedaan. Erg mooi, met heel veel leuke huisjes en verderop op het eiland heel veel bloemen. Overigens is ook Marken, althans het stuk vlakbij de boot, heel erg toeristisch.
Anderhalf uur later zaten we weer aan boord en zagen dat we heel erg verbrand waren door de felle zon.
In Volendam liepen we nog wat rond en aten, natuurlijk, een broodje paling. Na nog wat boodschappen gedaan te hebben haalden we onze rugzakken weer op en dronken nog een blikje Fanta en een kopje koffie op een terrasje. Vervolgens een paar kilometer grasdijk, waarbij we, doordat het nu minder heiig was, een schitterend uitzicht hadden vanaf de Janhagelhoek.
Vlak daarna probeerden we een kampeerplekje te vinden, wat bij de eerste boer niet lukte; hij had geen weiland. Op het tweede adres lukte het wel. Dit was onder andere een Scoutingboerderij waar een bijzonder aardige man en vrouw ons aan een plekje hielpen. We kregen ook nog een rondleiding door de grote clubgebouwen en daarna zetten we de tent op. Tijd voor een kopje oploskoffie.
Na de koffie maakten we nog een kletspraatje met de man van dit huis en kregen een rondleiding over het hele terrein. Ze hadden superveel huisdieren; variërend van pauwen tot zo'n 100 cavia's. Nog nooit hebben we zulke dierenvrienden ontmoet: heel veel mensen hadden hun ''overtollige'' dieren hier naar toe gebracht en ze werden nooit geweigerd. De hokken waren misschien niet allemaal even mooi, maar wel schoon. Verder kon die man ontzettend leuk vertellen, dus we amuseerden ons prima en gingen pas vrij laat naar bed.

Dag 4

(zondag 7 mei 1995) 17 km

Opnieuw werden we gewekt door de zon. Buiten was het nog niet echt warm; we hebben zelfs onze truien nog even aangehad. Het water in het toiletgebouw was afgesloten, maar gelukkig waren onze veldflessen nog gevuld. Wel lagen er een paar verse eieren voor ons klaar, die we lekker gekookt bij het ontbijt opgegeten hebben. Zonder afscheid te nemen, de mensen sliepen nog, verlieten we dit meer dan gastvrije echtpaar en liepen we richting Monnickendam.

In mei staat het koolzaad soms erg hoog.

Het Zuiderzeepad in een notendop: schaapjes op de grasdijk met op de achtergrond Monnickendam.

Daar bleken we al voor negen uur te arriveren. Wel een leuk stadje, maar zo vroeg nog geen koffie te krijgen. Dan maar zelf, net buiten het dorp, oploskoffie zetten.
Na Monnickendam liepen we een heel stuk door de polder, waarbij we ook nu weer heel veel bloemen (vooral koolzaad), kikkers en schapen zagen. Hanneke liep wat minder makkelijk vandaag en was dan ook erg blij toen we bij een terrasje kwamen: pauze en koffie met appelgebak.
Na nog een stukje dijk liepen we, via witte bruggetjes, over een ''padland'' naar Holysloot. Hier wachten we even op de bus, stapten snel over en op Amsterdam namen we de intercity naar Den Haag en daar de stoptrein naar Schiedam.
Daar was alles zoals verwacht en waren we weer erg blij om thuis te zijn en onze eigen huisdieren weer te zien.

terug naar boven

Dag 5 (1)

(zaterdag 20 januari 1996) 26 km
Om kwart over zeven loopt de wekker af en na douchen, de beesten eten te hebben gegeven, ontbijt en de afwas nemen Hanneke en ik de sneltrein van 08.21 naar Amsterdam Sloterdijk. Door werkzaamheden rijdt de trein daarvandaan niet verder, maar een bus brengt ons in no-time naar centraal. Daar doen we eerst koffie met appelgebak en gaan dan met de bus naar het Flevopark en dan zetten we weer voet op het Zuiderzeepad.
De etappe door Amsterdam hebben we een tijdje geleden al zonder rugzak gedaan, vandaar dat we nu niet in Holysloot verder gaan. Die etappe liepen we in regenachtig weer en voerde ons dwars door Amsterdam. Het leuke is dat je de stad van de andere kant ziet dan je meestal (in ieder geval gold dit voor ons) doet.
Vandaag is het erg guur weer: oostenwind en iets onder nul. De eerste kilometers zijn wat saai. Na de rijksweg gekruist te hebben drinken we bij de Maxis een kop koffie en via het terrein van de elektriciteitscentrale lopen we verder. Het hek zit op slot, maar met wat pijn en moeite komen we er toch voorbij. Thuis de stichting LAW hier maar even over gebeld.
We lopen ook wat anders dan de route oorspronkelijk doet, maar het rondje wat wij extra lopen was wel heel erg mooi: ijsschotsen in het IJsselmeer. Na zo'n drie kilometer extra zijn we terug op de route en via een grasdijk lopen we Muiden in.
In januari is het IJsselmeer soms bevroren, wat weer heel andere plaatjes oplevert. In januari is het IJsselmeer soms bevroren, wat weer heel andere plaatjes oplevert.
Muiderslot Muiderslot
Daar doen we eerst boodschappen en eten dan een kop erwtensoep in een kroeg. Het volgende stuk route, wat ik vrij snel daarna nog een keer zou lopen met de wandeling van het Floris V pad, voerde ons door de polder over graspaden, met de nodige hekken en stiles (om dat mooie Engelse woord maar weer eens te gebruiken). In Muiderberg wilden we pauzeren, maar het was te koud om buiten te zitten en er was niets open waar we binnen konden zitten.
Na nog een paar kilometer Naarderbos en grasdijk, waarbij Hanneke vreselijk liep af te zien door de kou, kwamen we in de jachthaven van Naarden. Daar mochten we de tent opzetten. Die stond om kwart over vijf, maar was erg lastig op te zetten: door de vorst waren de tentstokken erg stug geworden. Eerst een kop koffie in de jachthaven gedronken. Na ook nog een beerenburg gingen we naar de tent om macaroni te eten en na nog een kopje oploskoffie en apfelcorn weer vroeg slapen.

Dag 6 (2)

(zondag 21 januari 1996) 13 km

Om kwart over acht stonden we op en na ons ontbijt in de tent genuttigd te hebben pakten we de spullen in en liepen de kou weer in. Het leek iets minder koud dan gisteren te zijn, maar de gure oostenwind maakte het toch vrij zwaar. In no-time liepen we Naarden binnen; een leuk vestigingsstadje.
Het volgende stuk ging door de bossen, dus liepen we een stuk beschutter. Na de tafelberg en een heidegebied kwamen we bij een theehuis, waar we een lange pauze met koffie en appelgebak hielden. Daarna nog een paar kilometer door de bossen naar Blaricum, waar we besloten de bus naar Hilversum te pakken. Hanneke had zo'n last van haar knieën (door de kou) dat verder lopen niet meer ging.
Met de trein naar huis met een tussenstop in Utrecht voor een honkiburger.

terug naar boven

Dag 7 (1)

(zaterdag 27 april 1996) 27 km
Om half zeven opgestaan na de beesten en onszelf voorzien te hebben van eten en drinken nemen we de trein naar Rotterdam. Daar stappen we over op de intercity naar Utrecht. In die trein zitten Dave en Karin ook. Zij gaan ook rugzaklopen dit weekend. Niet het Zuiderzeepad, wel het Pelgrimspad.
Na een broodje in Utrecht nemen we de sneltrein naar Hilversum en daar vandaan de bus naar Blaricum. Al voor tien uur hebben we boodschappen gedaan en lopen we het stadje uit. Het begint al weer warm te worden en daarom trekken we de korte broek aan. Gelukkig wordt het niet zo warm als vorig jaar en is het qua temperatuur goed uit te houden.
Naar Eemnes is niet zo'n geweldig mooi stuk, maar het stuk daarna, door een stiltegebied, is wel heel erg de moeite waard. De grasdijk langs de Eem is helemaal de moeite waard, vooral het stuk waar veel ganzen zitten.
Ook de etappe naar Spakenburg is best aardig, maar we zijn blij als we daar zijn en een lange pauze, met koffie en een broodje paling, kunnen houden. In Spakenburg lopen veel vrouwen in klederdracht rond en liggen heel veel botters met bruine zeilen.

vrouw in Spakenburger klederdracht

Vrouw in Spakenburger klederdracht.
Tenslotte lopen we over een fietspad, met rechts polder en links de Zuiderzee (IJsselmeer natuurlijk) naar een camping toe. Een grote, dure en waardeloze camping, maar we willen graag douchen, dus wildkamperen is geen optie. We hebben echter zo'n honger, dat we eerst gaan eten koken en daarna, onder het genot van een kopje oploskoffie, dagboek schrijven.
Tijdens het douchen wordt ik nog bijna ''versierd'' door twee ongeveer tienjarige meisjes (snap je nu wat ik bedoel met waardeloze camping?) en na nog wat chips en apfelcorn gaan we vroeg naar bed.

Dag 8 (2)

(zondag 28 april 1996) 28 km
We slapen uit tot half negen en als we en uurtje later op pad gaan zien we dat de kampwinkel gelukkig open is. Dat scheelt ons een hoop haasten, want anders hadden we maandag al in Nunspeet moeten zijn, omdat daar dinsdag de winkels gesloten zijn.
Het is iets minder warm dan gisteren en daarom prima wandelweer. In het begin van de dag lopen we voornamelijk door polders, maar de bossages, boerderijen en koeien zorgen voor de afwisseling. Op een gegeven moment lopen we zowaar fout en bij een spoorwegovergang komen we daar achter. Zo'n twee (extra) kilometer langs het spoor lopen brengen ons weer terug op de route. Tijd voor lunch.
Na de lunch lopen we in een vergelijkbare omgeving verder en genieten van onder meer de bloeiende krentenboompjes, bosanemonen en pinksterbloemen. In Huinen is alles gesloten en zo wandelen we dus een hele dag zonder koffie met appeltaart.
In Koudhoorn halen we water en bij een bankje stoppen we om boerenkool met worst te warmen. Na deze prima maaltijd lopen we nog een klein stukje en zetten eerst een kopje oploskoffie en daarna de tent op. Ook vanavond liggen we weer vroeg in bed.

Dag 9 (3)

(maandag 29 april 1996) 31 km
We willen vroeg opstaan, maar het regent een beetje en dus besluiten we nog maar even te blijven liggen. Als we dan toch om negen uur opstaan is het (vrijwel) droog. Dat zal de hele dag zo blijven en later gaat de zon zelfs af en toe nog schijnen.
Na de gebruikelijke rituelen hijsen we de rugzakken weer op een door de bossen lopen we naar Speuld. We komen onderweg vrijwel niemand tegen, maar gelukkig is er wel een snackbar open. Na koffie met een gevulde koek en Fanta met een kroket lopen we weer verder. Eerst een stukje door weilanden met bossages en dan kruisen we en groot heideveld. Verder lopen we weer heel veel door bossen.
In Leuvenum pauzeren we bij in een heel sjiek hotel. Hanneke met een pannenkoek en Jan met koffie en appeltaart. Na deze lange en welverdiende pauze gaan we weer verder. We lopen nu kilometers door bossen tot we bij het Hulshoster zand komen. We lopen hier een paar kilometer door het stuifzand en dat is echt afzien. We hadden toch al last van blaren en dan dit nog...
Hulshoster zand; wel iets anders dan een grasdijk langs het IJsselmeer. Hulshoster zand; wel iets anders dan een grasdijk langs het IJsselmeer.

Het laatste stukje naar station Nunspeet strompelen we meer dan dat we lopen en we besluiten daarom maar naar huis te gaan. We hebben de afstand waar we vier dagen over wilden doen in drie dagen afgelegd.
Eerst een patatje gegeten en daarna naar huis. We reizen via Amsterdam vanwege werkzaamheden bij Utrecht en zijn iets over half tien weer thuis. Lekker!

terug naar boven

Dag 10 (1)

(vrijdag 5 juli 1996) 26 km
Om half acht opgestaan en na de beesten, planten en onszelf te hebben voorzien van eten en drinken nemen we de bus naar Rotterdam centraal. Daarvandaan per trein, met een overstap in Amersfoort, naar Nunspeet. Daar koffie met appelgebak genuttigd en over een fietspad, een minder mooi stuk van de route, richting "More than just a hike gebied". (Noot: More than just a hike was de naam van ons team tijdens de Wereld Jamboree; wereld in alle betekenissen van het woord. Klik hier voor een hele kleine verdere toelichting).
We pikten de route op bij voormalig CP1 (de spoorwegovergang) en via de posten van Hanneke en William en bakker Smit kwamen we bij post 4 uit. Daar nuttigden we een paar boterhammen met cup-a-soup en na afloop haalden we water bij familie van Beelen; de familie waar we tijdens de Jamboree het water voor de tonnensteekbaan haalden en gebruik mochten maken van de garage om 's nachts de spullen in te leggen. Natuurlijk kregen we een kop koffie en praatten we nog wat na over die geweldige weken.
Om half drie gingen we weer verder en via de grasdijk en een paar voor ons onbekende grasdijken bereikten we Elburg. Erg toeristisch, maar wel mooi. Tussendoor nog even wat boodschappen gedaan en via graspaden weer verder gelopen. De omgeving was erg afwisselend en mooi en ook het weer werkte mee: wel veel bewolking, maar toch de korte broek aan. Tot een uur of zes: toen barstte er een gigantische plensbui los, maar gelukkig mochten we schuilen bij een boer in een schuur, waar de zwaluwen binnen een nestje met jongen hadden. Na twintig minuten werd het droog en liepen we nog een paar kilometer voor we bij een camping waren. Een geweldige camping: klein, spotgoedkoop en met onvoorstelbaar vriendelijk eigenaars. Ze boden ons gelijk een kop koffie aan en nadat de tent stond werden we in de keuken uitgenodigd en daar nog wat koffie gedronken en zitten kletsen.
Om een uur of acht kregen we honger: tijd om boerenkool te gaan koken. Na nog een kop oploskoffie nog wat rondgelopen, bij de beesten gekeken en om een uur of tien naar bed gegaan.

Dag 11 (2)

(zaterdag 6 juli 1996) 23 km
We stonden om een uur of half negen op en na ontbijt en opruimen waren we een uurtje later weer onderweg. Het stuk tot Kampen was redelijk mooi en het bleef (vrijwel) droog tot we in Kampen waren. Toen begon het te gieten en in een bakkerij stopten we voor koffie met appelgebak.
We hesen ons in regenpak en liepen richting Grafhorst over een niet echt mooie route. Boodschappen gedaan bij een SRV-wagen en net buiten het dorp in een soort stal gezeten om een boterhammetje te eten. Toen we verder liepen werd het gelukkig weer droog en bij het huis waar we aanbelden om onze veldflessen te vullen kregen we zelfs een fles cola. Lekker.
Over grasdijken, met toch af en toe weer wat regen en nieuwsgierige koeien liepen we verder. Heel af en toe hielden we een korte pauze, maar het was niet echt lekker pauze weer.
Bij een boerderij haalden we water en vroegen om een plekje om de tent op te zetten. Beide was geen probleem en net toen we aan de oploskoffie zaten begon het weer te gieten. Gelukkig duurde dat maar even en na de bui kookten we de rijst met smac. Na nog een beetje apfelcorn werd het weer tijd om vroeg naar bed te gaan.

Dag 12 (3)

(zondag 7 juli 1996) 26 km
De zon brandde ons de tent uit (echt waar) en na ons openlucht ontbijt en spullen inpakken lopen we verder over de grasdijk richting Genemuiden. Het was prachtig wandelweer: zonnig, een beetje wind en af en toe een wolkje en dat zou de hele dag zo blijven; een meevaller.
In Genemuiden namen we de pont, die overigens heel vaak vaart, en aan de overkant zetten we een kop koffie. Ook nu vervolgden we onze route over grasdijken tussen koeien en schapen. We hielden er een lekker tempo in. Tussen Barsbeek en Sint Jansklooster liepen we voornamelijk tussen boerderijen en het viel ons op hoe stil het was en hoe vriendelijk de mensen hier zijn.
In Sint Jansklooster bezochten we het bezoekerscentrum van de Wieden en maakten een zeil/roeitocht door de Wieden. We hadden ons er iets meer van voorgesteld (we kregen heel weinig informatie van de gids), maar toch was het, door de mooie omgeving, best de moeite. We hadden we onze enige bui van deze dag op het water. Na afloop een kop koffie gedronken een nog wat rond gekeken.
Via voornamelijk grasdijken liepen we verder naar Vollenhoven en daar koffie met appelgebak en in de snackbar patat gegeten. Nog een paar kilometer grasdijk gelopen en net na Blokzijl, alweer een leuk stadje, de tent op een boerencamping opgezet.
Ons avondeten bestond uit macaroni en komkommer en na het eten nog even naar Blokzijl terug gelopen voor een kop koffie, een rondje gewandeld door het stadje en nog een afzakkertje gehaald.

Dag 13 (4)

(maandag 8 juli 1996) 13 km

Lekker uitgeslapen en terwijl ik de tent afbrak en de spullen inpakte fietste Hanneke, op een bij de boerin geleende fiets, even naar het dorp om vers brood te halen. Na het ontbijt liepen we richting Nederland; waarschijnlijk het meest gefotografeerde plaatsnaambord in Nederland.
Het was bewolkt met af en toe stevige wind en zo liepen we na Nederland de Weerribben in. Een waanzinnig mooi gebied, waar we op een gegeven moment niets geen beschaving meer hoorden of zagen (afgezien van het pad waar we op liepen). En dat alles in ons eigen landje!
In een stevig tempo wandelden we verder naar ons eindpunt van deze etappe: Kalenburg. Daar in een café koffie met appelgebak genuttigd en moesten we een goed uur wachten voor we de buurtbus konden nemen. Een mooi moment om een stapel kranten te lezen. Bij de overstap op de ''grote bus'' moesten we opnieuw een half uur wachten, dus de duim maar opgestoken. In no-time een lift naar het station Steenwijk gekregen en daar kwam vrijwel direct de trein aan. Een korte overstap in Amersfoort en toen waren we weer in Rotterdam, waar we na het eten van een honkiburger snel weer naar huis gingen.

terug naar boven

Dag 14 (1)

(zaterdag 3 mei 1997) 23 km
Om half acht opgestaan en na een treinrit, die we met het lezen van de krant doorbrachten, arriveerden we in Steenwijk. Daar eerst een stuk met de treintaxi gereisd en halverwege ging die verder als gewone taxi. Zo rond half twaalf  arriveerden we in Kalenberg. Eerst koffie met appelgebak en daarna over het vernieuwde fietspad door de Weerribben naar Ossenzijl.
De weerribben. De Weerribben.
Al snel waren we in Friesland en via één van de mooiste stukken van het Zuiderzeepad kwamen we bij de Helomavaart. Daarna een vrij saai stuk en door de vrij hoge temperaturen en het ontbreken van wind ook nog flink afzien.
In Echtenerbrug een kop koffie gedronken en via een grasdijk langs het Tjeukemeer gingen we opzoek naar een plaatje voor de tent. Dat vonden we al vrij snel en nadat we de macaroni gegeten en een kop oploskoffie genuttigd hadden zetten we de tent op. Al snel weer slapen om de volgende dag weer een flink stuk te kunnen lopen.

Dag 15 (2)

(zondag 4 mei 1997) 28.5 km
Eerst sliepen we lekker uit en nadat we de tent hadden afgebroken eerst ontbeten. Het waaide hard en was zwaar bewolkt, maar tot een uur of drie zou het droog blijven. Jammer genoeg zou het daarna vrijwel non-stop gaan regenen.
Na het Tjeukemeer moesten we een flink stuk tegen de wind in door de polder lopen. Flink afzien. Na nog een paar kilometer grasdijk kwamen we in Lemmer. Zowaar scheen de zon even, wat het plaatsje, waar we tevens het IJsselmeer weer terug zagen, nog mooier maakte.
Na een uitgebreide koffiepauze verlieten we Lemmer en het Zuiderzeepad: er vond een gigantische wijziging van de wegen plaats; reden om om te lopen. Door de polder gingen we naar Sloten, met af en toe regen onderweg.
In Sloten bezochten we een museum met twee heel aparte gidsen: je moest persé zien wat zij aanwezen en vooral ook niet langer blijven kijken dan zij aangaven. Alleen de overhoring na afloop ontbrak... Na nog een kop koffie in een café verlieten we ook Sloten weer en gingen richting Wijckel. Na Wijckel weer een mooie grasdijk door een prachtig gebied.
In Balk was een minicamping, waar we de tent opzetten. Nadat de tent stond aten we boerenkool met worst. Ons traditionele kopje koffie na afloop dronken we in het dorp en na nog een apfelcorn bij de tent gingen we weer vroeg slapen.

Dag 16 (3)

(maandag 5 mei 1997) 31 km
Opnieuw lekker uitgeslapen en het weer zag er redelijk uit, zodat we buiten ontbeten. Rond een uur of half tien hesen we de rugzakken weer op en al snel liepen we door een prachtig en afwisselend bos, waarbij we zelfs reeën zagen, maar gek werden van de vele steekbeesten.
Bij een begraafplaatsje met klokkenstoel hielden we pauze, die met regen eindigde.
Met de nodige buien liepen we door een bosachtige omgeving tot aan de lunchpauze. Ook die eindigde in een bui. Vlak daarna liepen we een stukje verkeerd: een slecht aangegeven routewijziging.
In een Achterhoeks aandoend landschap liepen we naar 't Klif; een paviljoen waar we tijdens de laatste bui van deze dag een kop koffie dronken.
Door een mooi en afwisselend landschap liepen we in prachtig weer richting Bakhuizen en vervolgens met harde tegenwind over de grasdijk naar Stavoren. Een leuk plaatsje, waar we een kwartiertje op de boot naar Enkhuizen moesten wachten. Bij de snackbar nuttigden we een vette hap, maar echt lekker was het allemaal niet.
Om kwart over zes voeren we Stavoren uit. Een vrij saaie bootreis van zo'n vijf kwartier met koffie en hoge golven.
Na nog een lange treinreis kwamen we tegen half elf, in de stromende regen, weer thuis.

Het Zuiderzeepad zat er op. Een wandeling die ons vooral zal bij blijven door de grasdijken en de vele leuke (overbekende) plaatsjes waar we doorheen zijn gekomen. Overbekend van naam voor wat ons betreft, want in de meeste waren we nog nooit eerder geweest.

Stavoren, het eindpunt van het Zuiderzeepad, gezien vanaf de boot naar Enkhuizen, het beginpunt van het Zuiderzeepad. Stavoren, het eindpunt van het Zuiderzeepad, gezien vanaf de boot naar Enkhuizen, het beginpunt van het Zuiderzeepad.

terug naar boven

Terug naar hikes in Nederland.