Drie dagen kanoën in Nederland

In de zomervakantie van 2010 gingen Hanneke en Jan onder andere drie dagen kanoën in Nederland in de omgeving van Nieuwkoop. Rugzakken, tent en overige bagage gingen in de boot en varen maar. Hieronder volgt het reisverslag van die meerdaagse en zonnige kanotocht.

Dag 1

(zondag 18 juli 2010)

Na een, vanwege de hitte, afgebroken wandelvakantie in Zwitserland en Slovenië besluiten Hanneke en ik van de nood een deugd te maken en een weekje in Nederland op vakantie te gaan. Gezien de weersvoorspellingen lijkt eerst drie dagen kanoën en dan drie dagen wandelen het meest voor de hand liggend.
We staan al voor acht uur op en tram, twee treinen en bus brengen ons naar Nieuwkoop waar de Canadese kano al klaarligt voor ons. Wel eerst nog even opzoek naar een pin; men accepteert alleen cash. Na nog een koffie met appeltaart laden we de rugzakken in de boot en varen de Nieuwkoopse Plassen op. Hoewel het al heel wat jaren geleden is dat we samen in een kano hebben gezeten gaat het heel voorspoedig. Het weer is dan ook perfect: zonnig met een paar wolkjes en niet al te veel wind; heerlijk.

Varen op de grote plas Varen op de grote plas.

Het aantal bootjes op het water valt gezien de vakantieperiode heel erg mee. Da's mooi, want zo tussen het riet, de vogels en bloemen voegt stilte ook wel wat toe.
De Kromme Mijdrecht is wat saaier om te varen. Te gecultiveerd? Wel grappig: met Pasen liepen we hier een stuk van het Marskramerpad; het pad dat we over drie dagen hopen te vervolgen. We stoppen zelfs bij dezelfde snackbar. De boot met alle bagage erin leggen we vast aan de steiger.
Voor die tijd zijn we een schutssluis doorgegaan. Nog nooit eerder gedaan met een kano. Het was tien minuten wachten en dat óf de kano uit en in het water tillen. Geen moeilijke keuze.
Dat uittillen komt alsnog en wel twee keer binnen vijf minuten bij de Pondskoekersluis. Daar kunnen we niet doorheen en aan de andere kant gaan we kamperen. Bootjes mogen daar 3*24 uur blijven liggen, dus wij vinden dat wij dat met onze kano (weliswaar op de kant) dan vast ook mogen.

Zwemmen om op te frissen. Zwemmen om op te frissen.

Na tent opbouwen en oploskoffie drinken even omkleden en zwemmen om op te frissen. Heerlijk; net als de oplosboerenkool die we eten. 's Avonds zitten we nog lang buiten, mede dankzij het biertje wat we van onze ''bootjesburen'' hebben gekregen en het spelletje wat in de rugzak is meegegaan.

Groepsfoto op onze kampeerplek. Groepsfoto op onze kampeerplek.

Dag 2

(maandag 19 juli 2010)

Al voor acht uur brandt de zon ons de tent uit. Het zal een warme dag worden met weinig wind en nog minder schaduw op het water. Verbranden doen we niet; daarvoor smeren we genoeg. Wel krijgt Hanneke grote blaren op haar handen.

Tussen huizen varen voegt soms ook iets toe. Tussen huizen varen voegt soms ook iets toe.

We maken er een lange dag van. Allereerst varen we naar Mijdrecht om boodschappen te doen (het is kersentijd) en dan naar de Vinkeveense Plassen. Bij gebrek aan horeca ''kraken'' we kortstondig een privé-terrein om even een boterhammetje te eten. Dan de grote plas over. De oversteek valt erg mee en van de golven hebben we amper last. Aan de andere kant zit een jachthaven met horeca. Een lange pauze.
Via de andere plas en een lange vaart varen we richting Wilnis. Tot een paar jaar geleden had vrijwel niemand van dat dorpje gehoord; nu kent vrijwel iedereen het. De laatste paar kilometer daar naartoe hebben we 's morgens ook gevaren. In Wilnis zelf varen we nu de andere kant op en volgen zo'n twee kilometer rechte vaart. Zuidelijk hiervan is weer net zo'n plekje als gisteren. Het is inmiddels al half zeven; een mooie tijd om te stoppen na zo'n lange vaardag.
Eerst zwemmen en dan koffie en eten. We hebben flink honger gekregen na zo'n tien uur onderweg geweest te zijn.

Mooi avondlicht. Mooi avondlicht.

Het blijft een heerlijk warme avond en het speciaal biertje dat ik vanmorgen gekocht hebt smaakt extra lekker. We hebben immers niet alleen kersen gekocht.

Dag 3

(dinsdag 20 juli 2010)

De zon blijft de meeste tijd achter wat sluierbewolking, dus het wordt wat minder heet gelukkig. Wel nog steeds wat plakkerig.
We varen pas tegen tien uur weer verder. Bruggen, tegenliggers of sluizen: het maakt ons niet meer uit. Eén sluis gaat zelfs speciaal voor ons open. Dat is overigens ook de enige keer dat we (1 euro) moeten betalen. Groot voordeel is dat we ook vandaag, behalve bij het eindpunt natuurlijk, de kano de hele dag in het water kunnen laten liggen. Goed dat we op het beginpunt om een touwtje hebben gevraagd om de boot te kunnen vastleggen.

In de sluis met andere bootjes. In de sluis met andere bootjes.

Na gedeeltelijk bekende kilometers te hebben afgelegd zijn we rond twaalf uur in het pittoreske dorpje Noorden. De appeltaart en het broodje bal zijn lekkerder dan de koffie.
We varen nog een uur of twee via een uitgezette kanoroute zigzaggend door de sloten en kreken van de Nieuwkoopse Plassen. Veel mooie oever- en waterplanten, vogels en libellen. Af en toe een andere kano of elektrische boot, maar druk is het opnieuw niet.

Door de kreken van de Nieuwkoopse Plassen. Door de kreken van de Nieuwkoopse Plassen.

Dan nog één keer de plas over naar het verhuurbedrijf om de kano in te leveren. Met stijve spieren en de blaren van Hanneke kunnen we leven: het was prachtig drie dagen op het water.
Met bus, trein en tram gaan we naar huis. Eén nachtje thuis slapen en dan deel drie van onze zomervakantie; wandelen op het Marskramerpad.