Een fietsvakantie met twee kleine kinderen in Nederland

Tijdens de Hemelvaartvakantie van 2020 hebben Hanneke en Jan, samen met Eljer en Jilke, hun tweeling van nog net zeven jaar, een paar dagen door Nederland gefietst. Niet alleen vanwege de Corona een bijzondere reis, maar ook omdat dit de eerste keer was dat de jongens om en om helemaal zelf moesten fietsen, terwijl de ander op de aanhangfiets zat. Een mooie oefening voor de zomervakantie alvast! Hieronder volgt het reisverslag van die vier dagen fietsen, waarin ze ruim 250 kilometer aflegden en zowel heel veel zon als veel regen hadden.

Dag 1

(donderdag 21 mei 2020)

71,6 km

Eindelijk: we mogen én gaan weer eens een paar dagen op vakantie! Door de Corona-crisis zijn zowel onze meivakantie als Pasen niet doorgegaan en ook nu met Hemelvaart hebben we onze plannen moeten wijzigen. Niet met onze vrienden een paar dagen naar Wiltz, maar met ons gezin een paar dagen fietsen in Nederland. Bijna net zo leuk. Ook gelijk een goede oefening voor de zomervakantie: dat wordt onze eerste echte fietsvakantie zonder fietskar. Die is vervangen door een hele mooie oranje Frog-fiets, zodat Eljer en Jilke nu óf zelf moeten fietsen óf achterop de aanhangfiets bij mama zitten. We hebben al een dagtocht van zo’n 50 kilometer gemaakt, maar nu worden het dagafstanden van zo’n 65-70 kilometer is het plan. Net als komende zomer zullen we elke 10-12 kilometer wisselen, zodat de mannen hopelijk niet al te moe worden. Aan de fiets van de mannen hangen we natuurlijk wel twee fietstassen voor het beeld en het gevoel, maar met een inhoud van dingen als een voetbal en picknickkleed hangt er amper extra gewicht aan de kinderfiets.
Zo rond negen uur vertrekken we uit Rotterdam. Direct in korte broek en op teva’s: het is nu al warm en later op de dag gaat het richting 30 graden. Veel fietsers onderweg daarom. De eerste stop is al heel snel: naar onze ‘’eigen’’ bakker voor brood en koeken. De horeca gaat pas 1 juni weer open, dus we moeten volledig zelfvoorzienend zijn overdag. Groot voordeel van fietsvakanties: je hebt toch je brander en pannen al bij je.

Ook vlakbij huis kun je heerlijk fietsen.

Door de polder richting Schiedam en Vlaardingen. Mooi met al die knotwilgen en bloeiende bloemen. Verder via een lus door het Westland. De eerste echte pauze op een grasveld met schaduw. Tijd voor koffie en voetballen. Snel verder, want Jilke moet plassen en dat kan nu eenmaal niet midden in het dorp.
Landschappelijk is de route hier wat minder mooi. Veel bebouwing, maar vrijwel nergens echt fotogeniek. Enfin, we fietsen weer wat stukken die we nooit eerder gefietst hebben. Dan heel lang langs het water fietsen. Op het water veel bootjes, op het fietspad veel fietsers en in het gras veel mensen. Het is erg druk en toeristisch. Social Distance lijkt niet overal even goed te gaan vandaag.
Een klein stukje van de route af voor een lunchplek. Boterhammetjes, melk en appels. Die laatste in een supermarkt van Kwintsheul gekocht, waar ik me verbaasde over het gedrag van sommige mensen. Dát je het niet eens bent met Corona-regels is tot daar aan toe, maar om nu telkens de discussie daarover aan te gaan met een jonge winkelmedewerkster?
Inmiddels zit al meer dan tweederde van onze dagafstand er op en de mannen houden zich prima. De teller komt maar zelden onder de 15 en de versnellingen worden steeds meer en beter gebruikt.

Op sommige stukken is het erg druk.

Nog even stoppen bij een ijsboer (de enige zonder rij; hoe is dat mogelijk op dit moment en deze plek? en dan het laatste stukje richting Leiderdorp. Zowaar in Leiden niet fout gefietst deze keer.
In Leiderdorp onze kampeerplek. Een soort AirBnB, maar dan voor kamperen bij iemand in de tuin. We worden bijzonder gastvrij met wat eten en drinken ontvangen en er is meer dan plek genoeg voor onze tent. Even uitblazen en dan tent opzetten, douchen en relaxen. Eljer en Jilke amuseren zich ondertussen prima met de buurtkinderen en hebben blijkbaar nog energie genoeg om te rennen.

De tent staat prima.

Na het avondeten, natuurlijk pasta, gaan de jongens nog even spelen met de andere kinderen, maar als wij onze koffie op hebben duurt het niet zo heel lang meer voor het half negen is en we ze douchen en daarna in hun slaapzak leggen. Het is een lange en vermoeiende dag voor ze geweest en zelfs Jilke slaapt redelijk snel.
Wij drinken nog een biertje en eten een stukje worst en wat nootjes voor we ook gaan slapen.

Dag 2

(vrijdag 22 mei 2020)

67,8 km

Als we iets voor half acht opstaan is het een stuk minder mooi weer dan gisteren. Meer wind, iets lagere temperatuur en een grijze lucht, waar een incidentele druppel uitvalt. Toch prima fietsweer, zeker omdat we vandaag voornamelijk meewind zullen hebben. In anderhalf uur hebben we buiten ontbeten, alles ingepakt, tent afgebroken en fietsen we de camping af.
Vanavond zullen we in Utrecht en, bij gebrek aan een kampeerplek, in een hotel slapen. We nemen opnieuw niet helemaal de kortste route. Wel een hele mooie route overigens. Veel door de polder en het groen. Vandaag veel minder fietsers en watersporters. Wel weer veel positieve reacties op onze fietsende mannen. Er gaan weer heel wat duimpjes omhoog en worden complimentjes geroepen. Het ziet er dan ook wel heel stoer uit zo’n klein jongetje op zo’n bepakte vakantiefiets. Nadeel van fietsen ten opzichte van wandelen is wel dat je minder goed en makkelijk foto’s kunt maken: ze zijn vaak het beeld al weer uit voor je de beelduitsnede perfect hebt.

Jilke (voor de kijker links) en Eljer poseren voor de fotograaf.

Ook vandaag weer twee echte pauzes: eentje voor koffie mét (natuurlijk weer zelf gezet) en lunch met brood en melk. De eerste plek is beter. Niet alleen omdat we daar wel kunnen voetballen, maar ook omdat de lunchplek erg winderig is.
Eljer en Jilke fietsen erg goed en veilig op hun nieuwe fiets; een stuk veiliger dan op hun gewone fietsen lijkt het. Ook de afstanden die we in gedachten hadden lijken prima te doen.

Het fietsen gaat zoals gewenst.

Via Noorden (hoe vaak zijn we daar inmiddels wel  niet doorheen gekomen?) en Breukelen gaan we richting Vecht. Nu geen polders, sloten en plassen meer, maar veel grote huizen, kastelen en verkeer.

Langs de Vecht.

In Utrecht begint het wat te spatten, maar gelukkig is het dan niet ver meer naar ons hotel. Ook hier een bijzonder gastvrije ontvangst en ongeveer het eerste wat we horen is dat de fietsen achter de balie mogen staan. Fijn want ze zijn eigenlijk toch wel erg duur om zomaar buiten in een stad neer te zetten. Spullen naar de kamer en douchen. Eljer en Jilke lezen een Donald Duck.
Omdat alle horeca gesloten is willen we eten halen, maar na en een stuk de Biltstraat te hebben afgelopen hebben we nog steeds niks gevonden. Dan maar frites en hamburgers ‘’thuis’’ laten bezorgen. Als we dit op hebben gaan de mannen vrij snel naar bed. Het is warm op de kamer. Wij drinken nog één biertje en gaan dan ook vroeg slapen.

Dag 3

(zaterdag 23 mei 2020)

63,4 km

Tot half acht geslapen. Alles ingepakt en ontbijt in het hotel. Veel uitgebreider dan verwacht. De prijs-kwaliteitverhouding in het hotel is meer dan dik in orde.

Bijna klaar voor vertrek.

Om negen uur fietsen we richting Utrecht centraal. Het waait erg hard en we zullen veel wind tegen hebben vandaag. Ook is het een stuk minder warm: zelfs ik fiets al snel in lange mouwen. Eljer later zelfs in z’n lange broek.
Via een vrijliggend fietspad met daarlangs woonboten fietsen we de stad uit richting Nieuwegein.

PICT0104_WSHemelvaart

Utrecht uit.

Een stukje langs een kanaal, door het groen en dan een pontje. Aan de overkant pal tegen de wind in de dijk op. We fietsen nu nauwelijks harder dan tien kilometer per uur. Het waait zelfs te hard om zelf koffie te zetten, dus na een gevulde koek en een slokje limonade fietsen we snel weer verder. We gaan door het centrum van Vianen. Nooit geweten dat dit zo’n mooi plaatsje is.
Via de LF en door het groen. Een prachtige route. We wisselen de mannen vandaag wat vaker dan de vorige: het is best afzien. Lunchen op een bankje met brood, melk en aardbeien uit de supermarkt en dan via de Lingedijk richting Arkel. Gelukkig niet heel veel verkeer, wel weer een schitterende route.

Richting Arkel.

In Arkel hebben we met Anne-Marie afgesproken bij de molen en letterlijk binnen één minuut nadat wij er zijn komt zij ook aangefietst. Over timing gesproken. We fietsen naar een grote speelgoedwinkel om de hoek, waar Eljer en Jilke alvast een cadeau voor hun verjaardag mogen uitzoeken. Normaal zouden ze dat vandaag in Wiltz gedaan hebben.
Met een knuffel en een doos Lego extra in de fietstas fietsen we, nu met z’n vijven, via Gorcum naar Hardinxveld. Langs het kanaal de stad in voor een ijsje en dan via dat prachtige fietspad langs de dijk en Merwede naar Boven-Hardinxveld.
Na koffie met verjaardagstaart (dank je wel Johan en Anne-Marie dat jullie er meer dan alles aan hebben gedaan om de mannen een prachtig feestje te geven!)  zetten we de tent op in de tuin.
Douchen en dan lekker bbq-en. Nog meer Wiltz-gevoel, al blijft het vreemd om anderhalve meter afstand te houden. Het wordt vrij guur buiten, dus als het eten op is leggen we de mannen al snel in hun slaapzak en drinken wij met z’n vieren nog wat in de woonkamer, voor we ook gaan slapen.

Dag 4

(zondag 24 mei 2020)

48,3 km

Als we opstaan is het zonnig en lijkt de wind iets afgenomen. We smeren ons in met zonnebrandcrème, maar dat is achteraf volkomen overbodig: het wordt al snel helemaal grijs en we krijgen zelfs nog aardig wat (mot)regen onderweg. Maar eerst: ontbijten met eieren en spek. Nog meer heimwee naar Wiltz.
Alles inpakken en rond kwart over negen zwaaien we Johan en Anne-Marie gedag en fietsen we de tuin uit. Op richting Giessenburg om dan via Ottoland en Brandwijk richting Kinderdijk te fietsen. Veel bekende paden en dorpjes natuurlijk, maar wel lekker fietsen. Vrij veel racefietsers en hardlopers.

Meestal fietsen we redelijk beschut.

Jammer dat het zo guur is. De handschoenen en regenjasjes gaan zelfs aan. Wel fietsen we over het algemeen redelijk beschut, waardoor we niet heel veel last van de wind hebben. Des ondanks lassen we alleen een korte pauze in om snel een koek te eten, maar eigenlijk fietsen we in één ruk naar huis.

En hoe vaak je hier ook komt: dit is en blijft altijd weer een hoogtepunt.

Tussen de molens fietsen blijft een hoogtepunt. Dan de pont bij Kinderdijk en via de Algebrabrug naar huis. De brug gaat net voor ons neus open, maar gelukkig is het dan nog maar een paar kilometer fietsen.

Na ruim 250 kilometer zijn we weer thuis.

Zo rond haf drie zijn we thuis. Een heerlijke vakantie zit erop en we hebben er alle vertrouwen in de zomervakantie. Zo’n 65-70 kilometer per dag is voor Eljer en Jilke prima te doen op deze manier en ze lijken deze manier van vakantie ook best te waarderen.

Terug naar fietsvakanties.

Terug naar de startpagina.