Wandelen op de GR2 rond en door Parijs

In de herfstvakantie van 2022 pakten Eljer, Jilke en Hanneke en Jan de trein naar Parijs om daar eerst een paar dagen op de GR2 ruim honderd kilometer te gaan wandelen. Ze sliepen daarbij elke avond in een ander hotel. De vakantie werd afgesloten met een tweedaags bezoek aan Parc Asterix. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze perfect (wandel)weer hadden.

Dag 1

(zaterdag 22 oktober 2022)

Lekker een paar dagen wandelen met het hele gezin. Ik ben er aan toe! Omdat we een deel van de GR2, een gemarkeerde wandeling dwars door Parijs, gaan volgen kunnen Eljer en Jilke ’s morgens gewoon naar Scouting en als ze thuis zijn lopen we naar de tram en zijn zo’n drie kwartier voor de Thalys vertrekt op het station. De Thalys bestaat uit twee volledige treinen waardoor vrijwel iedereen, ook wij, op de verkeerde plek van het perron staat. Gelukkig staat tie, conform dienstregeling, bijna een half uur stil op Rotterdam.

PICT0596_QParijs_2022

Instappen in de Thalys.

Bijna drie uur later zijn we in Parijs. Kortom: we zijn nu sneller in het centrum van Parijs dan de wachttijd op Schiphol geweest zou zijn. En dat voor, met z’n vieren, nog geen 100 euro en ook veel comfortabeler dan met het vliegtuig.
Op het station in Parijs een kaartje voor de RER (een soort metro/trein) gekocht en na een half uurtje stappen we uit. Het station uitkomen is een stuk lastiger: waarschijnlijk hebben we de verkeerde kaartjes bij de automaat gekocht? Lastig dat er zowel hier als in Parijs nergens personeel te vinden is wat ons kan helpen. Maar met dank aan een vriendelijke man komen we er uiteindelijk toch uit.
Even langs de bakker en dan nog een paar minuten lopen naar ons hotelappartement. Veel gedoe met codes en sleutels, maar ook dat lukt uiteindelijk en komen we gewoon binnen. Twee slaapkamers, een keuken met afwasmachine, maar eerst tijd voor koffie mét.

PICT0372_QParijs_2022

Eerst langs de bakker voor we naar ons hotel lopen.

Het is inmiddels half zeven geweest en Hanneke gaat aan de slag om eten te koken. Lekker pasta eten en dan gaan we nog een uurtje YouTube kijken op de TV. Sketches van het kantoor van Het Klokhuis. We zijn groot fan van Ben Kokkelman in ons gezin. Daarna douchen, de mannen naar bed en Hanneke en ik doen nog een biertje met borrelnoten voor we ook naar bed gaan.

Dag 2

(zondag 23 oktober 2022)

18 km

We staan pas over achten op. Het is vrij warm, maar niet heel zonnig. Ontbijten met oud stokbrood en de restjes taart van gisteren en dan op pad. We gaan rechtsaf en al heel snel na het kruisen van de spoorlijn zien we de eerste rood-witte merktekens en zijn we op route. Het boekje is onmisbaar, maar over het algemeen is de route goed gemarkeerd.

PICT0546_QParijs_2022

Over een vlonder langs de Seine.

Langs de Seine over een verhard en soms zelfs onverhard fiets- en voetpad. Lekker lopen. Niks duidt erop dat we in Parijs lopen. De routemakers benutten elk stukje groen lijkt het wel. Op een gegeven moment verlaten we het water en lopen door een wat armere buurt min of meer oost. Gelukkig zit er een bakker, zodat we als we zelf koffie zetten daar wat lekkers bij hebben. Ook kopen we er nog een extra stokbrood voor onderweg.

PICT0443_QParijs_2022

Tijd voor pauze.

We steken door richting de Marne. Veel dure huizen en wijken en oude bomen langs het water. Veel pauzes houden we niet. Sowieso is horeca in Frankrijk en wandelen altijd een wat lastigere combinatie. Koffie-mét-tentjes kennen ze er nauwelijks en een restaurant is hier al snel een écht restaurant: niet echt geschikt om alleen een kwartiertje of half uurtje te pauzeren.
Kilometers langs de Marne. Soms over een vlonderpad, soms langs een nevengeul, maar vrijwel overal zonder gemotoriseerd verkeer en met uitzicht op het water.

PICT0348_QParijs_2022

Wat is meer oranje: de rugzakken of de bladeren?

Via een aftakroute komen we uiteindelijk bij de splitsing met de Seine en steken deze over om naar ons hotel voor vannacht te gaan. Een paar minuten voor we daar zijn komen we dan toch nog langs een bakker met een koffiehoekje. Tijd voor een pauze met koffie en gebak.
Het laatste stuk route gaat door een wijk die gedeeltelijk heel nieuw, hip en duur is en gedeeltelijk vervallen, armoedig en zelfs dichtgetimmerd. Over een paar jaar waarschijnlijk helemaal onbetaalbaar.
Rond een uur of vier zijn we in het hotel. Een mooie wandeldag zit erop. Hanneke en Eljer halen nog wat laatste boodschapjes en al snel is het tijd om te douchen, wat te drinken en even later om pasta te koken en eten. Smaakt bijzonder lekker. Helaas voor Eljer en Jilke geen afwasmachine hier. En omdat de TV maar vier, en dan ook nog allemaal Franstalige, zenders heeft hoeven Eljer en Jilke niets te kijken en willen liever een spelletje Exploding Kittens spelen. Daarna gaan ze naar bed en blijven Hanneke en ik nog even met een drankje op de bank zitten, voor we er een slaapbank van maken. Een slaapbank die overigens prima ligt.

Dag 3

(maandag 24 oktober 2022)

21 km

Heerlijk geslapen en om acht uur loopt de wekker af. Niet zozeer vanwege de lengte van de wandeling vandaag, maar omdat we verwachten gemiddeld wat langzamer te lopen en vaker (kort) te stoppen vanwege de vele bekende gebouwen die we vandaag zullen passeren en zien.
Even broodjes halen bij de bakker naast het hotel en na het ontbijt de rugzakken op en lekker wandelen. Eljer en ik starten in korte broek, hoewel de temperatuur iets lager ligt dan gisteren en er later op de dag zelfs een zeer incidentele regendruppel valt. Toch hou ik het de hele dag bij korte broek en shirt met lange mouwen.
Via een brug over de Seine steken we weer terug naar de GR2 en volgen weer wit-rood. Door een typisch Franse woonwijk en redelijk snel weer terug naar de Seine. Die volgen we tot de twee eilandjes waar Parijs ooit is begonnen. Tijd voor koffie met iets te eten erbij. Het is Frankrijk, dus geen gebak, maar een croissant of stuk stokbrood met jam. Ook lekker.

PICT0141_QParijs_2022

Hier is Parijs ooit begonnen.

Via het tweede eiland, waar men nog steeds heel druk is met de restauratie van de Notre-Dame, lopen we nu het echt toeristische deel van Parijs binnen. We volgen hier de alternatieve route aan de noordkant van de Seine. Langs Centre Pompidou, door het Louvre en over de Champs Elysees.

PICT0306_QParijs_2022

Door het Louvre.

Veel dure (mode)winkels en dan weer terug richting Seine, waar we de Eiffeltoren voor het eerst echt goed zien. Uiteindelijk lopen we tot we er min of meer onder staan en gaan dan een stukje over de zuidoever om daar ergens in een restaurant een kop koffie te drinken en toetjes (pannenkoeken en soesjes) te eten. Behalve dit en een broodje worst ergens onderweg hebben we eigenlijk niets gegeten tijdens het wandelen.

PICT0090_QParijs_2022

Dit is toch echt Parijs en niet New York City.

Over een zeer smal eiland lopen we een kilometertje in het midden van de Seine. Ook Hanneke kende dit stuk Parijs niet. Aan het einde van het eiland staat het vrijheidsbeeld (Frankrijk schonk de bekendste versie van dit beeld destijds aan Amerika) en dan weer langs de kade verder. Veel moderne flats hier.

PICT0279_QParijs_2022

Oud en nieuw Parijs naast elkaar.

Door een modern, en ongetwijfeld erg duur, park gaan we weer een woonwijk in, waar we een stukje van de route af moeten voor ons hotel. Ook nu weer een kamer en een douche die beter dan gemiddeld zijn in deze prijsklasse. Wel jammer dat er geen aparte ruimte is op de kamer, waar Hanneke en ik vanavond kunnen zitten als de jongens in bed liggen, maar in de lobby van het hotel is er wel plaats genoeg.
Avondeten doen we in een restaurant een klein stukje verderop. Net twintig euro voor een driegangenmenu. Bijzonder goede prijs-kwaliteitverhouding en erg grote en lekkere stukken kaas op de kaasplank.
Terug in het hotel gaan de mannen al snel slapen en wij blijven toch op de kamer: geen trek (meer) in kaas of bier. Wel om vroeg te gaan slapen, dus dat doen we dan ook maar.

Dag 4

(dinsdag 25 oktober 2022)

24 km

Niet al te laat op. Het is erg zonnig vandaag en perfect wandelweer. De hele dag in korte broek en mouwen. Eerst even broodjes en eclairs als ontbijt halen bij de bakker naast het hotel en dan terug richting GR2. We lopen iets anders dan gisteren; net iets minder slingeren, maar wel langs een drukke weg. Dan op de GR2 door een park en richting Seine. We lopen voor de eerste keer deze vakantie een klein stukje fout, maar al snel zitten we weer op route en pakken de brug naar een eiland wat vooral ook een groot park is.

PICT0456_QParijs_2022

In het park staan ook diverse Kunstwerken.

Aan de andere kant er weer af en nog een stukje langs de Seine, voor we die voor de rest van de dag achter ons zullen laten. Dan de eerste klim van deze vakantie. Veel onverhard de rest van de dag en nog meer kilometers door een echt bos. De rugzakken van Eljer en Jilke zijn net zo oranje als sommige bomen.
Zelf koffie zetten en een vanmorgen gekochte koek erbij. Verder lopen en af en toe door een dorpje. Vaak erg rijk zo te zien. Soms ook heel erg afgesloten en omhekt. In het bos vaak veel andere wandelaars.

PICT0432_QParijs_2022

Lekker wandelen in het bos.

Op een zonnig bankje nog een tweede echte pauze, maar ondanks dat we niet heel hard lopen vorderen we gestaag. Dalen langs een drukke weg, nog een laatste klim door het bos, zigzaggend naar beneden, over een nóg steilere asfaltweg het laatste stukje voor we de aftakroute naar ons hotel nemen. Terug bij de Seine.

PICT0246_QParijs_2022

Ons hotel voor deze nacht.

Ook hier weer een prima kamer en douche. Het restaurant van het hotel is dicht, maar naar het stadje is het maar een paar minuten lopen. Niet heel veel keus qua restaurants, maar om zeven uur gaat er een Marokkaans restaurant open en daar eten we heerlijk. Het is er overigens afgeladen druk en heel snel is de bediening niet, maar dat mag de pret niet drukken.
Paar minuten terug naar het hotel lopen, mannen naar bed en wij nemen nog een lekker biertje in de hotelbar.

Dag 5

(woensdag 26 oktober 2022)

20 km

Jilke en ik lopen om acht uur even naar de bakker om broodjes te halen en Eljer slaapt uit. Het is nog zonniger en warmer dan de vorige dag.
Zo rond half tien lopen we het hotel uit. Een relatief korte dag vandaag, dus geen haast.

PICT0054_QParijs_2022

De Seine.

Via een grote brug steken we de Seine weer over en die zullen we vandaag de hele dag min of meer blijven volgen. De eerste kilometers er strak langs over een gecombineerd voet-fietspad. Veel hardlopers vandaag. Aan de andere kant van de rivier is het wat heuvelachtig, waardoor we een heel ander uitzicht hebben dan de voorgaande dagen.
Na anderhalf uur koffie zetten bij een bankje en verder langs het water maar weer. Nu over een wandelpad, terwijl naast ons een dam op de dijk is gebouwd. Stijlvol gedaan. In één van de stadjes waar we doorheen lopen gaan we van de route af opzoek naar lunch. We eindigen in een kebabtentje en eerlijk is eerlijk: lekker gegeten.

PICT0411_QParijs_2022

Langs een dam op de dijk van de Seine.

Na weer een stukje Seine gaan we van het water vandaan. Niet het mooiste deel van de GR: eerst over een soort industrieterrein en dan langs een woonwijk in aanleg. Die laatste lijkt in de toekomst wel de moeite waard om doorheen of langs te lopen, met grachten, mooie panden en horeca als we de borden met sfeerimpressies mogen geloven. Gelukkig gaan we daarna al snel klimmen over een onverhard pad door een bos. Toch nog redelijk wat hoogtemeters vandaag. We slingeren wat op en neer, komen door dorpjes, langs oude muren en een kerkje om tenslotte weer naar de rivier af te dalen.

PICT0036_QParijs_2022

Vrij steil dalen hier.

Nog een klein stukje lopen, tussenstop voor een ijsje en dan richting overnachtingsplek. Die blijkt bij een ouder echtpaar in huis. Twee slaapkamers en een eigen douche en een hartelijk welkom met een glas appelsap.
Douchen en dan nog een half uurtje lopen naar het centrum voor een restaurant. Een Frans ‘’pannenkoekenrestaurant’’, waar we weer prima eten voor niet al te veel geld. Dan terug naar onze overnachtingsplek, mannen naar bed en Hanneke en ik doen nog een drankje voor we gaan slapen.

Dag 6

(donderdag 27 oktober 2022)

20 (+2) km

Om acht uur loopt de wekker af en een kwartiertje later zitten we aan het ontbijt. Veel uitgebreider (en lekkerder) dan een gemiddeld Frans ontbijt.
Via een steile trap dalen we terug naar de GR2 en volgen al snel de Seine weer. Langs de kade veel (woon)boten en verderop zelfs een kerkboot. Mooi.

PICT0396_QParijs_2022

Het interieur van de kerkboot.

Na het kruisen van een zijtak van de rivier drinken we een kopje koffie in zo’n typisch Frans koffiebarretje, waar ze niks voor bij de koffie verkopen en de koffie aan de bar zittend goedkoper is dan aan een tafeltje verderop in de zaak.
Nog een klein stukje langs de Seine voor we een flinke lus van de rivier zullen afsnijden. Veel klimmen en dalen de rest van de dag. Regelmatig verhard, maar ook flinke stukken onverhard. Het groen op de kaart is meer park dan bos.

PICT0018_QParijs_2022

Door zo’n typisch oud Frans stadje.

In een oud stadje is gelukkig net een restaurant open, dus toch nog een echte lunch. Lekkere pizza, maar zoals het in Frankrijk hoort doen we zo’n anderhalf uur over de lunch. Gelukkig hebben we geen haast.
Ook de resterende kilometers vooral onverhard en door het groen, maar echt ‘’pakken’’ doet deze etappe ons niet. De laatste kilometers lopen we samen op met de GR1. Wel een stuk wat we destijds in 2011 niet gelopen hebben.

PICT0381_QParijs_2022

Meer parkachtig dan bosachtig vandaag.

En zo zijn we rond half vier op ons eindpunt van de wandeling: het station van Vaux-sur-Seine. De trein rijdt net voor onze neus weg, dus even een half uurtje lekker in het zonnetje wachten op de volgende.
Vanaf het eindpunt van de trein is het nog een half uurtje lopen (of een stukje met de metro) naar ons hotel in het centrum van Parijs. Redelijk dicht bij Gare-du-Nord en ook hier een stuk ruimere kamer en betere douche dan verwacht. We hebben een goede hand van hotels boeken gehad deze reis.
Spullen gedumpt op de kamer en snel naar buiten voor een koffie mét en dan naar de Sacré-Coeur. Dan tijd voor avondeten. Echt honger heb ik niet, maar het voorafje, charcuterie, wat ik als hoofdgerecht eet is zo groot dat ik mét honger ook niet helemaal op gekregen zou hebben gok ik.
Terug naar het hotel om de mannen in bed te leggen en dan zelf te douchen en een afzakkertje te nemen voor we ook gaan slapen.

Dag 7

(vrijdag 28 oktober 2022)

Slecht geslapen en iedereen is vroeg op. Uitgeslapen of gewoon veel zin in deze dag? Al voor achten lopen we richting station, met een tussenstop bij de bakker om daar te ontbijten. Dan met de metro naar het vliegveld, waar we de pendelbus naar Parc Asterix nemen. Minder dan een half uurtje rijden voor we daar worden afgezet bij ons hotel. Inchecken en dan snel het park in.

PICT0581_Asterix_2022

Klaar om in de pendelbus te stappen.

We hebben in totaal bijna twee volle dagen, dus geen haast. Eljer en Jilke willen vooral in de achtbanen, maar alle vier vinden we de rondlopende figuren en het nagebouwde dorpje ook erg leuk. Veel attracties zijn tot onze verbazing niet in thema uitgevoerd.

PICT0041_Asterix_2022

Eén van de vele achtbanen.

Tussen de middag een hamburger gegeten en tot over zessen brengen we door in het park. Vanwege Halloween is het park ook ’s avonds geopend, maar daarvoor hebben we geen kaartjes gekocht.

PICT0321_Asterix_2022

Bellefleur wil graag met Eljer en Jilke op de foto.

Nog even wat souvenirs gekocht (veel minder dan van te voren ingeschat overigens) en dan naar het hotel. Ons hotel hoort ook bij het park en heeft een eigen ingang. Als we aankomen is het al bijna tijd om te gaan avondeten. We hebben gekozen voor het buffet en dat smaakt prima en er is veel keus. Veel kazen en verse ananas gegeten.
Tegen de tijd dat we gegeten en vervolgens gedoucht hebben is het tijd voor Eljer en Jilke om te gaan slapen en Hanneke en ik doen nog een drankje in de hotelbar.

Dag 8

(zaterdag 29 oktober 2022)

Half acht op, inpakken en de bagage afgeven bij de balie. Deze wordt later op de dag naar de uitgang van het park gebracht, zodat we die daar kunnen ophalen als we het park verlaten; ideaal. Het ontbijtbuffet smaakt wat minder dan het avondeten.

PICT0588_Asterix_2022

Obelix en de bard komen ’s morgens een half uurtje langs in ons hotel.

We mogen al, via een aparte achteringang, om negen uur het park in en dat is maar goed ook. Nu kunnen Eljer en Jilke in net een uur drie van de grootste attracties van het park doen, maar al snel lopen daar de wachttijden hard op. Het is erg druk in het park vandaag.

PICT0006_Asterix_2022

Niet alleen achtbanen en Asterix en Obelix, maar ook zijn er diverse shows in het park.

Lunchen, kijken, nog wat eenvoudigere attracties doen (waar de wachtrijen niet zo heel lang zijn) en als laatste hoogtepunt voor we naar de uitgang gaan nog de 4D-film.

PICT0011_Asterix_2022

Omdat wij straks naar Rotterdam in plaats van Rome gaan kunnen we deze Romein geen lift geven.

Met de pendelbus en metro gaan we terug naar het station. Daar nog even op een terrasje wat gegeten en dan de Thalys naar Rotterdam. Zonder vertraging komen we daar om 22.12 aan en een half uurtje later zijn we weer lekker thuis. Een heerlijke vakantie zit er weer op; op naar de volgende!