De wandeling Jersey ‘Around Island Walk’

In de herfst van 2007 hebben Hanneke, Dave en Jan het eiland Jersey rondgewandeld; ook nu met tent en rugzak. Deze wandeling staat ook wel bekend als de Jersey ‘Around Island Walk’, maar is niet gemarkeerd. Met een goede kaart kom je overigens een heel eind. Vier dagen wandelen in (bijna) perfect wandelweer met weinig hoogteverschillen en veel kust. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie. Het verslag wordt afgesloten met een kaartje met daarop aangegeven de plaatsen waar we (ongeveer) gekampeerd hebben.

Dag 1

(zaterdag 20 oktober 2007)

Het gebeurt niet vaak dat we al om half elf lopen en dan ook nog een keer overgestapt zijn, maar vandaag dus wel. Daarvoor moesten we wel tegen half vier op, met een taxi naar het station om om zeven uur naar Londen te vliegen. Daar een uurtje gewacht en nog geen zestig minuten later zijn Dave, Hanneke en ik op Jersey. Een beetje winderig, maar dat is op een eiland nog kleiner dan Texel vast niet bijzonder. Volgens Wikipedia wonen er overigens wel wat meer mensen: zo'n 91.000; het dubbele van wat ik had geschat. Verder een strakblauwe lucht en zonnig en dat zou de hele dag zo blijven.
Vanaf het vliegveld lopen we naar de kust, maar die is hier nooit ver weg. Het eerste stukje langs een drukke weg en dan duinen. Net Hoek van Holland: zelfs de blauwe zeedistels ontbreken niet. We houden de zee aan onze linkerhand en gaan zo een rondje eiland maken. Na een uurtje de eerste stop voor een cola en een BLT. Lekker en voedzaam! Tot het avondeten eten we verder niets.

Jersey in een notendop: kust, zee en een fort. Jersey in een notendop: kust, zee en een fort.

Ondanks dat de eerste kilometers vlak zijn en over het algemeen ook verhard, lopen we niet heel veel kilometers vandaag. Na de ronding gaan we langs de noordkust lopen en daar hebben we veel meer hoogteverschillen. Vrijwel alleen nog maar onverharde voetpaden en regelmatig forten of andere tekenen van bescherming. Vaak voorzien van een parkeerplaats en horeca, maar alleen om een uur of vier stoppen we nog even voor een biertje.

Kampeerplekje op een hoge landtong. Kampeerplekje op een hoge landtong.

Dan nog een uurtje lopen en de tenten op een hoge landtong opzetten. Qua uitzicht een wereldplek, maar wel wat winderig en daardoor koud. Een goed moment voor een warme choco. Dan nog spaghetteria, een kop oploskoffie en een klein drupje whisky, maar het is te guur om lang buiten te zitten. Daarnaast zijn we ook wel toe aan een nacht lang slapen.

Dag 2

(zondag 21 oktober 2007)

Na zo'n elf uur slapen staan we rond half acht op. Alweer blauwe lucht en zon. De korte broek is niet voor niets meegenomen. Na het ontbijt vervolgen we de noordkust van Jersey. Het is de ruige kant van het eiland en we klimmen en dalen regelmatig. Het hoogste punt van het eiland is overigens 149 meter en daar hoeven we niet eens overheen, dus op zich valt het allemaal nog wel mee. Sommige stukken zijn overigens wel steil.

Hanneke geniet van deze mooie wandeling. Hanneke geniet van deze mooie wandeling.

Vrijwel non-stop zien we de zee, maar we lopen ook nog een stukje door het bos. Tamme kastanjes en esdoorns. Ook nu vrijwel alleen onverharde paden. Het meeste asfalt lopen we na Bourley Bay, maar dat is vooral omdat we een stukje omlopen om naar de dierentuin te gaan. Eerst wat eten. Gewoon patat hebben ze niet en de warme maaltijden ruiken niet lekker, dus dan maar een broodje tonijn. De dierentuin is klein, maar mooi om te zien. Veel dieren uit Madagascar en de aye-aye's, de beesten waarvoor Hanneke graag naar deze dierentuin toe wilde gaan, zien we ook.
Zo'n twee uur later lopen we weer terug naar de kliffen. Na een klein stukje de haven van Rozel. Een pittoresk plaatsje, maar geen appeltaart bij de koffie.

Het haventje van Rozel. Het haventje van Rozel.

Nog wat klimmen en dalen tot de jachthaven. In het toiletgebouw is het water echt niet te drinken; het lijkt wel zeewater. In de snackbar krijgen we spa blauw, net als vanmorgen toen we bij een kerk water haalden. Wel decadent: oploskoffie door de spa blauw roeren.
We moeten kilometers langs een asfaltweg lopen, dus als we al snel langs een picknicktafel komen besluiten we dat het mooi geweest is voor vandaag. Eten, drinken en tentjes opzetten. Lekker zitten aan een tafel, maar toch maken we het weer niet echt laat.

Zonsondergang bij de kampeerplaats. Zonsondergang bij de kampeerplaats.

Dag 3

(maandag 22 oktober 2007)

Half acht weer op. Het is een stuk minder koud dan gisteren. Toen lag er zelfs ijs in de schaduw; we hadden niet verwacht dat het hier vaak zou vriezen, zeker niet in oktober. Ik ben benieuwd hoe de palmbomen dat vinden die hier regelmatig staan. Het is en blijft vandaag bewolkt en winderig. Niet echt superwandelweer, maar we mogen en zullen niet klagen.
De kliffen zijn verdwenen en hoogtemeters maken we amper meer. Over een keermuur langs de kust en soms over een asfaltweg. Weinig verkeer, maar in de ontbijttent in Gorey is het druk. Een schilderachtig plaatsje met een groot kasteel.
Over het strand weer verder. Het verschil tussen eb en vloed is bijna nergens ter wereld groter dan hier. Het water stijgt vijf centimeter per minuut, dus oppassen dat je niet ingesloten raakt.

Bij eb valt een groot gedeelte droog. Bij eb valt een groot gedeelte droog.

De paar kilometer tussen de huizen door zijn minder mooi, maar verder veel strand. Schelpen, zeepokken, een enkel krabbetje, rotsen, een sepia en zeeanemonen. Heel anders dan gisteren.
In St. Helier verlaten we het strand en gaan de hoofdstad in. Lekker hamburgers en patat eten. De rugzakken laten we achter. Alles is taxfree, maar whisky niet goedkoop. Wat langs winkels slenteren, de stoomklok bekijken (die helaas niets lijkt te doen) en dan terug naar onze rugzakken. Een laatste espresso en over de boulevard verder. Veel verkeer en geen kampeermogelijkheden, dus nog meer dan een uur lopen tot we uiteindelijk in een weiland een plekje vinden. Het is over zessen, maar gelukkig staan we uit de wind. Witte bonen met spek en worst en zowaar een toetje. Ook nu weer oploskoffie en whisky voor we weer vroeg naar bed gaan.

Dag 4

(dinsdag 23 oktober 2007)

De laatste echte wandeldag van deze reis. Dachten we eergisteren nog misschien niet de hele Jersey ‘Around Island Walk’ te voltooien, nu weten we dat we zelfs een korte laatste dag hebben. Komt natuurlijk ook een beetje omdat we gisteren veel langer moesten doorlopen dan gepland.
Na het ontbijt met brood van vijf dagen oud en een kop thee lopen we weer verder over het kustpad. Soms asfalt en soms onverhard. Echt gemarkeerd is de route niet, maar soms zijn de voetpaden aangegeven met groene paaltjes. De gratis op het vliegveld gekregen kaart is nauwkeuriger dan de thuis gekochte.

Grote heidevelden. Grote heidevelden.

Bij het strand van St. Brelade gokken we op de laatste strandtent, maar die is gesloten, dus terug naar het begin voor koffie mét. Erg duur (het blijft Groot-Brittannië), maar lekker. Weer over het strand terug en dan de meest zuidwestelijke punt van het eiland. Tip: ga hier vooral ook eens in augustus wandelen, want dan bloeit de rijkelijk aanwezige heide. Ook nu is het een hoogtepunt van de route.

Kilometers strand. Kilometers strand.

Al snel daarna het grote strand van St. Quen's Bay en dan is het nog een paar mijl strandlopen voor we ons rondje voltooid hebben. Patat, koffie, bier en kaarten in het tentje waar we eerder zijn geweest. Dan nog een klein stukje terug. Het is weer stralend weer, maar opnieuw met een gure wind.

Tegenlicht aan de kust. Tegenlicht aan de kust.

Groepsfoto (van links naar rechts: Jan, Hanneke en Dave) Groepsfoto (van links naar rechts: Jan, Hanneke en Dave)

Tussen de duinen zetten we de tenten op. Eten doen we in onze tent. Dave in de voor- en wij in de binnentent; past prima. Nog een laatste restje whisky en dan is het weer mooi geweest voor vandaag.

Dag 5

(woensdag 24 oktober 2007)

Gelukkig geen nachtvluchten op Jersey, want we kamperen min of meer naast het vliegveld. De wekker staat op half acht, maar het eerste vliegtuig landt om zeven uur en dus zijn we dan al wakker. Ontbijten met hartkeks in de tent. Er staat nog steeds een gure wind.
Nog een klein half uurtje (min of meer om het vliegveld) lopen, inchecken, uurtje wachten en vliegen. Op London nog een laatste gezamenlijke kop espresso en dan gaat Dave door naar huis. Hanneke en ik plakken er nog een paar dagen Londen aan vast. Een beetje door de stad slenteren, musea bekijken, winkelen en naar de musical ''We will rock you'' gaan.
In elk geval kijken we alledrie terug om een hele mooie wandeling!

Kaart van Jersey met onze kampeerplekken

Kaart van Jersey met onze kampeerplekken.