Wandelen op het Thamespath in Londen

In 2022 reisden we met ons gezin (de elfjarige tweeling Eljer en Jilke met hun ouders Hanneke en Jan) in de herfstvakantie af naar Parijs om daar een paar dagen te gaan wandelen. Dat was zo goed bevallen dat we besloten in 2023 naar Londen af te reizen en daar op een vergelijkbare manier onze vakantie door te brengen: dwars door de stad en elke nacht in een ander hotel slapen. Het Thamespath leent zich hier uitstekend voor. In totaal wandelden we zo’n 115 kilometer en sloten af met een bezoek aan de filmstudio’s van Harry Potter. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie, waarin ze weer heel erg genoten van een weekje Engeland en ook nog prima (wandel)weer hadden.

Dag 1

(zaterdag 14 oktober 2023)

15 km

Hoera: we gaan weer wandelen vandaag! De weersvoorspellingen voor een week Engeland zijn fantastisch, waardoor de zin alleen maar groter wordt. We staan vroeg op en rond kwart voor zeven stappen we onze voordeur uit en besluiten naar het station te lopen. De tram is weliswaar iets minder ver lopen, maar we zijn vroeg genoeg en als de tram niet rijdt hebben we echt een probleem. Een half uurtje lopen later zijn we op het station, waar we eerst ontbijt kopen en dan inchecken voor Londen. Nog een overeenkomst met de vorige herfstvakantie: ook deze keer pakken we de trein. We verbazen ons er over hoe rustig het is bij de douane. (Alle douaneformaliteiten vinden plaats in Rotterdam, ook de Engelse). Al snel blijkt waarom: op onze treintickets staat dat de trein om half negen gaat, maar de trein blijkt ‘’zomaar’’ een half uur eerder te gaan… Hoe kan dat? Wél je treintickets mailen, maar niet doorgeven dat de trein eerder vertrekt?! Enfin, we zijn gelukkig nog op tijd en als de trein dan ook nog een kwartier vertraging heeft valt het allemaal weer mee, maar vreemd blijft het!
We stappen in, gaan naar onze gereserveerde zitplaatsen en rijden al snel richting Dordrecht. Vanwege werkzaamheden neemt de trein een andere route vandaag. Ergens rond de grens zijn er problemen met onze trein en staan we een uur stil. Het gebeurt niet vaak, maar we zijn een tijdje niet echt gezellig met elkaar. Veel irritatie, vervelend gedrag en verveling.
Enfin, uiteindelijk rijdt de trein weer en zeker na Brussel rijdt tie erg hard door; zo’n 300 kilometer per uur. Na de kanaaltunnel zijn we redelijk snel in Londen met zo’n 70 minuten vertraging. Een mailtje met een link naar het formulier om geld terug bij vertraging te krijgen wordt dan weer wél gestuurd…
We kopen metrokaartjes naar Paddington, eten daar even wat en na nog twee keer ruim twintig minuten treinen zijn we bij ons startpunt in Marlow. Op de lichtkrant in de trein zien we bij sommige stations al een verwijzing naar het Thamespath staan. Blijkbaar een bekend pad?!
Als we uitstappen al snel een klein buitje (waar komt die regen uit?), maar het is heerlijk wandelweer. Veel zon, nauwelijks wolken en een graad of 12-15 schat ik. Marlow is een prachtig stadje, maar omdat we een uur later zijn dan gepland lopen we er snel doorheen en weer uit. We volgen een pad langs de Thames. Eerst nog halfverhard, maar al snel onverhard. Veel andere wandelaars, al dan niet met een hond. Aan de andere kant van het water af en toe dure huizen. Op het water veel kano’s.

Al heel snel zien we de eerste markeringen.

Na een uurtje, net voor we de Thames oversteken en op de andere oever gaan lopen, een korte stop in de horeca. Net op dat moment valt er een tweede, en laatste, buitje van vandaag. Opnieuw de vraag: waar komt die regen uit?

Veel onverhard lopen vandaag.

Over een modderig pad door de weilanden richting Cookham. Mooi kerkje met dito kerkhof. We snijden daar een bocht van de Thames af, maar al snel hebben we het water weer aan onze linkerhand. Het is dan nog een half uur lopen naar ons hotel in Maidenhead. Gelukkig ligt het aan de route, want zeker Jilke begint moe te worden. Niet zozeer door de afstand (12,5 kilometer vanmiddag), maar waarschijnlijk vooral doordat we in een pittig tempo hebben doorgestapt en ook maar één pauze hebben gehouden. Achteraf misschien toch niet helemaal nodig om tempo te maken, want iets over vijven checken we in, maar een uur later is het, in tegenstelling tot wat we verwacht hadden, nog steeds niet donker.
Eerst even zitten en wat drinken op de kamer. De jongens hebben gelukkig een eigen slaapkamer. Douchen en ondertussen haalt Hanneke broodjes voor het ontbijt.
We besluiten om te eten in de pub onderin het hotel. Friet met wat erbij, maar we hebben geen zin om opzoek te gaan naar iets anders en eerlijk is eerlijk: het smaakt beter dan gemiddeld.
Het is inmiddels een uur of acht (negen Nederlandse tijd) en de mannen zijn doodop. Ze slapen binnen een paar minuten, terwijl Hanneke en ik nog een afzakkertje op onze kamer doen.

Dag 2

(zondag 15 oktober 2023)

24 km

We slapen allemaal uit tot kwart over acht. Best uniek, want meestal zijn Jilke en ik een stuk vroeger wakker. De lucht is strakblauw en zal dat de hele dag blijven. Het is maar een paar graden boven nul als we opstaan, maar later op de dag zal ik zelfs in m’n shirt met korte mouwen lopen.
We ontbijten op de kamer en een uurtje later hijsen we de rugzakken op en verlaten het hotel. Al snel steken we de Thames weer over en lopen aan de andere kant verder. Het Thamespath is bijzonder goed gemarkeerd. Mede omdat de rivier slingert is het alles behalve saai. Ook vandaag weer veel onverhard, maar wel een stuk minder modderig dan gisteren. We lopen meestal aan de kant van het water waar geen huizen staan, maar juist veel groen is.
Van de olympische roeibaan zien we nauwelijks iets, maar roeiers op de Thames des te meer. Net als veel andere wandelaars en honden trouwens. Het kerkje vlakbij het eindpunt van de roeibaan is een hoogtepunt.

Dit kerkje is een hoogtepunt.

Daar vandaan is het nog een paar kilometer naar Eton en Windsor. Deze plaatsen worden alleen gescheiden door de Thames en zijn met een brede voetgangersbrug aan elkaar verbonden. In Windsor doen we, het loopt dan al tegen twaalven, een pauze in de horeca. Prima koffie en een redelijke tompouce.
Direct na Windsor een mooie slinger van de Thames, waardoor we prachtig zicht op het kasteel krijgen. Jammer dat het licht om te fotograferen niet zo mooi is.

Uitzicht op Windsor Castle.

Na een paar kilometer weer een brug over en zo slingeren we verder. Op een bankje tijd voor een paar boterhammen en dan richting Runnymede, waar de Magna Carta is opgetekend. Hoewel we zo’n tien jaar geleden in dit gebied gefietst hebben waren we hier nog niet eerder geweest.

Hoewel deze foto misschien anders suggereert is de herfst nog niet echt ingezet.

Een paar kilometer verder een ijsje bij een ijscoboer en dan de laatste kilometers naar Staines, waar ons hotel op zo’n 100 meter van de route af zit. Inchecken en dan al snel opzoek naar een biertje in een leuke kroeg. Als we die op hebben gaan we bij de Indiër daarnaast eten. Vrij pittig, maar wel lekker.
Na het eten terug naar de kamer om te douchen en al vrij snel daarna de mannen in bed te stoppen. Ze zijn een stuk minder moe dan gisteren en mogen daarom nog even lezen. Toch gaan ze ook vandaag weer snel slapen, terwijl Hanneke en ik nog een biertje op de kamer drinken. Gelukkig kunnen we redelijk afgescheiden zitten, zonder dat Eljer en Jilke al te veel last van het licht hebben.

Dag 3

(maandag 16 oktober 2023)

20 km

We zijn allemaal redelijk op tijd wakker en als alles is ingepakt gaan we ontbijten. Het buffet lijkt wat karig, maar al snel blijkt dat je daarnaast nog een vers gemaakt, al dan niet Engels, ontbijt kunt bestellen. Erg veel, nóg lekkerder: één van onze beste Engelse ontbijten ooit.
Na het ontbijt lopen we het hotel uit. Lichtbewolkt vandaag en de zon zullen we nauwelijks zien, maar regen nog minder. Wel wat fris, maar eind oktober wandelen in Engeland en dan dit weer? Daar teken je voor!
De route is wel veel meer verhard dan de voorgaande twee dagen. Ook veel meer langs bebouwing, zeker de eerste kilometers. Ook, zoals al in het boekje staat, heel veel zwanen. Die zijn allemaal van de koning naar het schijnt.

Zwanen in het wild, maar ook als cultuur.

De Thames slingert wel heel erg en er zijn veel sluizen  en ook veel wandelaars en fietsers vandaag. We hebben een wat ongelukkig hand van pauzes houden vandaag: twee minuten na onze zelf gezette kop oploskoffie met stroopwafel komen we langs een fantastische koffie-mét-tent, onze tweede pauze is in een horeca in een sportcomplex, waar we ons vanwege het aanbod maar beperken tot een ijsje en de derde pauze doen we zittend op onze rugzakken en zitlappen, terwijl nog geen vijf minuten lopen verder op een paar bankjes blijken te staan.

Lopen tussen de koeien.

Net na de eerste pauze steken we de rivier weer over. Nog geen twee minuten varen voor in totaal negen pond met een klein bootje.

Eén van de weinige nog in werking zijnde ferry’s over de Thames brengt ons hier naar de andere oever.

Dan nog een flink stuk lopen naar Hampton Court. Veel (woon)boten langs het water. Niet allemaal even netjes of goed onderhouden. De laatste kilometers voeren ons door een wat saaier park, maar de plaats zelf is zeker de moeite waard. In elk geval wat het zicht op de kerk en het kasteel betreft. Het kasteel is gesloten vandaag, maar gezien de hoge entreeprijs waren we waarschijnlijk toch al niet naar binnen gegaan.
We verlaten het Thamespath en lopen nog zo’n twee kilometer door een park met, tot vreugde van Jilke, veel herten en eekhoorns, naar ons hotel. Een hotel waar foto’s hangen van de koning en de vorige koningin die hier ooit een biertje tapten. Misschien is de kamer daarom zo duur? Een kamer met veel barokke elementen overigens.

Een stijlvolle hotelkamer. Niet helemaal onze stijl overigens.

Als we de rugzakken op de kamer hebben gelegd lopen naar buiten, opzoek naar een koffietentje, supermarkt en een plek om wat te eten. De eerste twee zijn zo gevonden (hoewel de supermarkt niet de gewenste lekkere ontbijtbroodjes verkoopt), een plek om wat te eten is een stuk lastiger. Veel is gesloten op maandag. Uiteindelijk eten we daarom maar weer in een pub, waar zowel het eten als het bier prima smaken.
Terug naar het hotel, waar Eljer na het douchen al snel gaat slapen en Jilke nog wat leest, terwijl Hanneke en ik nog wat gaan drinken in de bar. En nu maar hopen dat de koning vandaag ook weer achter de tap staat. Helaas: hij is er niet. Toch maar een biertje en later een whisky genomen voor ook wij gaan slapen.

Dag 4

(dinsdag 17 oktober 2023)

21 km

We zijn weer redelijk vroeg wakker en als alles is ingepakt lopen we naar de Costa om daar te ontbijten. Dit tot vreugde van Eljer, want die is dol op de kinderversie van cappuccino en die zijn daar gratis voor kinderen. Zo rond een uur of negen zijn we echt op pad en lopen via het park weer terug naar Hampton Court om daar het Thamespath weer op te pakken. Het is nog redelijk bewolkt, maar zal steeds zonniger worden. Wel weer met een gure wind, waardoor ik pas vrij laat in m’n shirt met lange mouwen loop.

We lopen weer terug naar de route via het park met de herten.

De route loopt over de noordoever langs een groot park. Veel halfverhard lopen vandaag en een stuk minder wandelaars en fietsers dan voorgaande dagen. Na anderhalf uur zijn we in Kingston, waar we de Thames weer oversteken en in een groot warenhuis koffie met scones doen. Lekker!
Na een paar kilometer zuidoever steken we weer terug naar de noordoever. De route is vanaf hier op beide oevers gemarkeerd en we kiezen voor deze variant omdat die wat langer is en zo de dagafstand nog een beetje op peil te houden. Landschappelijk gezien misschien niet de beste keus blijkt achteraf, want het eerste deel loopt over een trottoir langs een drukke weg, zonder dat er mooie of bijzondere gebouwen te zien zijn bijvoorbeeld. Later lopen we langs een park en zien daar wel een aantal grote en mooie gebouwen, waardoor de route gelijk een stuk aantrekkelijker wordt.

Eén van de vele bruggen over de Thames

Bij Richmond is het even zoeken naar een plekje in de zon en uit de wind, maar uiteindelijk lukt dat en kunnen we de brander starten en picknicken. Dan door een volgend park en richting Brentford. Hier is de route wat lastig te vinden en klopt ook niet met de kaart in ons boekje: ze zijn flink aan het bouwen. Het lijkt een heel hip gebied te gaan worden. Beetje zoals de Kop van Zuid.
Nog een klein stukje langs de Thames, Kewbridge over en dan verlaten we het Thamespath een kilometertje om naar ons hotel te lopen. Een vrij eenvoudige kamer deze keer. Even wat drinken, douchen en dan ergens verderop een biertje drinken in de pub, voor we verderop bij de Italiaan gaan eten. Helaas eet Hanneke wat minder lekker, maar datgene wat de jongens en ik besteld hebben smaakt wel prima.
Terug naar de kamer, waar de mannen al snel in slaap vallen en Hanneke en ik nog een drankje en stukje kaas op de kamer doen voor we ook gaan slapen.

Dag 5

(woensdag 18 oktober 2023)

22 km

We staan weer vrij vroeg op en na het ontbijt op de kamer lopen we weer terug naar de Thames en het -pad. De eerste negen kilometer voeren ons vrijwel alleen door het groen en over een halfverhard pad. De lucht is grijs en het lijkt redelijk weer te worden. Helaas gaat het aan het eind van de middag wat regenen.
Na Putneybridge verandert het pad en lopen we ‘’opeens’’ in de stad en zullen nauwelijks meer groen zien. Ook de halfverharding zien we niet meer terug. Wel veel, al dan niet in aanbouw, moderne flats. Eerst echter tijd voor koffie mét. We blijven op de zuidoever. Veel hardlopers en hondenuitlaters vandaag. Soms worden oude gebouwen omgebouwd naar appartementencomplexen. De buitenruimte vaak hoogwaardige kwaliteit.

Battersea Power Station.

Picknicken in een park en dan al snel Battersea Power Station. Een oude energiecentrale fantastisch gerenoveerd en nu een winkelcentrum, waar we de Legoshop bezoeken en Eljer Londen in Lego koopt.

Battersea Power Station, maar dan in Lego.

Het is nog een stukje lopen naar Vauxhallbridge, maar door alle bouwwerkzaamheden (met al die hoge nieuwe flats begint London steeds meer op New York City te lijken) (ver)dwalen we wat, om uiteindelijk de Thames over te steken en de route, zoals gepland, te verlaten.
Het is nog vrij vroeg en daarom besluiten we vandaag naar Buckingham Palace te lopen, in plaats van dat morgen te doen. Het paleis ligt namelijk niet aan de route, maar de jongens willen het wel graag zien. Nog even een koffie mét en dan doen we de regenhoes om de rugzakken voor we naar het paleis lopen. Het regent niet heel hard, maar het is wel vies weer geworden.

We zijn nu echt in Londen.

Vanaf het paleis is het nog een kilometer lopen naar ons hotel. De kamer iets ruimer dan gisteren, maar weer geen aparte ruimte om vanavond apart te kunnen zitten.
Al snel verlaten we de kamer om ergens een biertje te drinken en verder op (alweer) bij een Italiaans restaurant te gaan eten. Erg lekker! Na de espresso lopen we terug naar onze kamer om de mannen in bed te stoppen. Inmiddels giet het. Net als voorgaande dagen slapen Eljer en Jilke in no-time en doen wij nog een drankje en hapje voor we gaan slapen.

Dag 6

(donderdag 19 oktober 2023)

15 km

De laatste wandeldag van deze reis. De weersvoorspellingen zijn minder goed, maar eigenlijk valt het weer best mee. Nauwelijks regen en ik loop een groot deel van de dag zelfs in korte mouwen. We hoeven slechts één keer te schuilen voor een bui en bij de tweede zitten we in de horeca. Verder (vrijwel) droog de hele dag.
We ontbijten, al dan niet met een scone, in een koffietentje en lopen dan terug naar de Thames. We volgen het pad nu een stukje op de noordoever en steken bij Vauxhallbridge weer terug naar de zuidoever.

Ook in het centrum is de route over het algemeen goed gemarkeerd.

Tot de Towerbridge verlaten we het water nauwelijks. We lopen nu echt door bekend Londen en de ene na de andere toeristische attractie komt in zicht. Van Big Ben tot de Eye en van de HMS Belfast tot St. Paul’s Cathedral. Geen hoog tempo vandaag, wel veel foto’s.
Tussendoor koffie mét en later een bord pasta in de horeca. We zijn zeker niet de enige Nederlandse toeristen hier.

Jilke en Eljer bij de Tower Bridge.

Bij de Tower Bridge steken we de Thames weer over en terug via de noordoever. Hoewel daar het Thamespath ook loopt steken we ons boekje diep in de rugzak: vanaf hier verlaten we de route en volgen een stadswandeling. Ook op deze route weer veel bekende plekken, zoals Monument en de Tower, maar ook moderne gebouwen zoals Gherkin.
Bij St. Paul’s zit ook de stadswandeling erop en is het alleen nog een kleine twee kilometer lopen naar ons hotel vlakbij de stations St. Pancras en Kings Cross.
De rugzakken op de kamer gezet en eerst naar perron 9¾ op Kings Cross. Om met het bagagekarretje op de foto te kunnen moet je zeker een uur in de rij staan, dus dat laten we maar gaan.
In een pub vlakbij drinken we eerst een biertje en besluiten er ook te blijven eten. Typisch pubfood, maar wel met veel vegetarische keuze, ook voor de kinderen en dat is beslist niet altijd en overal het geval. Na nog een tweede biertje (bij de maaltijd inbegrepen) gaan we terug naar ons hotel.
Het is nog vrij vroeg en Eljer en Jilke spelen eerst nog een spelletje voor ze gaan douchen en slapen. Ze vallen daarna weer snel in slaap en Hanneke en ik eten nog wat chips en drinken een biertje of whisky/cola.

Dag 7

(vrijdag 20 oktober 2023)

Geen fijne bedden en waarschijnlijke mede daardoor zijn we zo vroeg wakker dat we tijd genoeg hebben voor een uitgebreid Engels ontbijt in dezelfde pub als waar we gisteravond gegeten hebben. We hebben voor vandaag een tour naar de filmstudio’s van Harry Potter geboekt en onze bus vertrekt om half tien vanaf het station.
Iets meer dan een uur rijden later arriveren wij bij de studio’s. Onze terugbus gaat om kwart voor vier en dat is achteraf perfect: tot die tijd amuseren we ons prima. In de filmstudio’s zijn heel veel ruimtes te zien waar scenes zijn opgenomen, heel veel achtergrondinformatie over alle denkbare dingen die maar met de films te maken hebben.

Eén van de vele filmsets: de slaapkamer van Harry Potter onder de trap

Van animaties tot moodboards en van kleding tot de Zweinstein Express en van monsters tot alle denkbare rekwisieten. Bizar eigenlijk dat de hoofdrolspelers hier als kinderen binnen kwamen, zo’n tien jaar een groot deel van hun leven op dit complex hebben doorgebracht (ze gingen hier bijvoorbeeld ook gewoon naar school) en als twintigers het complex weer verlieten.
Halverwege zit horeca, waar we wat eten en Eljer natuurlijk een boterbier probeert. Verder een aantal souvenirshops, waaronder een hele grote op het eind, maar we kopen er niets. Dit laatste in tegenstelling tot de meeste andere mensen overigens.

Ook deze bus komt de fans natuurlijk bekend voor.

Hoewel ik de films nooit heb gezien (ik ben nu eenmaal meer een boekenmens dan filmmens) vond ook ik het een erg leuke en interessante excursie.

Deze bus pendelt ons heen en weer naar de studio’s.

Uiteindelijk brengt de bus ons terug naar het station, waar we even wat boodschapjes voor morgen in de trein doen en nog wat souvenirs kopen (een sleutelhanger en magneetje voor de jongens, zoals tegenwoordig eigenlijk na elke vakantie) en dan weer terug naar de pub van gisteren. Ons plan is om daar alleen een biertje te doen en dan ergens anders wat te gaan eten, maar op aandringen van de jongens blijven we er ook nu weer eten. Echt bizar: de ober herkent ons nog van gisteren en weet zelfs wat de kinderen gegeten hebben. En geloof me: het is écht een grote pub.
Terug naar de kamer om te douchen en in te pakken. De mannen naar bed en wij nog een afzakkertje.

Dag 8

(zaterdag 21 oktober 2023)

2 km

Kwart voor zeven op en een kwartiertje later lopen we naar het station. Broodjes gehaald, vrij snel door alle controles en douane, snel nog een kopje koffie drinken en dan is het tijd om aan boord van de trein te gaan. We vertrekken keurig op tijd.

De trein staat op het punt te vertrekken.

In België rijdt de trein een stuk langzamer en uiteindelijk komen we iets over half één, met zo’n tien minuten vertraging, aan in Rotterdam. We besluiten naar huis te lopen: bijna net zo snel als met de tram, maar nu kunnen we gelijk even brood en melk halen voor de lunch thuis. (Alweer) een mooie vakantie zit erop!