Wandelen op het Grote Rivierenpad

Nadat we met ons gezin, via het Pieterpad, heel Nederland van zuid naar noord hadden gelopen besloten we om Nederland ook van west naar oost te willen lopen. En welk pad is er dan mooier dan het Grote Riverenpad (LAW 6)? Bijkomend voordeel is dat we ook qua reistijd een stuk minder tijd kwijt zouden zijn. Sterker nog: een aftakking van het pad loopt min of meer voor ons huis langs.
Met Pasen 2023 liepen Hanneke, Jan en hun toen tienjarige tweelingzoons Eljer en Jilke het eerste deel: van Hoek van Holland naar Barendrecht en in februari 2024 het tweede deel tot Leerdam. Hieronder volgt het reisverslag van die wandeling.

Dag 1

(zaterdag 8 april 2023)

25 km

Niet al te vroeg op, dat is een groot voordeel van een korte reistijd op je wandelvakantie. Na het ontbijt lopen we naar de metro en op Beurs stappen we over op de lijn naar Hoek van Holland. Voor mij een bekend traject, wat ik jaren geleden met de trein naar m’n werk vaak heb afgelegd, maar nu dus voor de eerste keer met de metro.
Om een uur of kwart over negen komen we aan op station Haven en steken even de dijk over om lunch in te slaan bij de supermarkt. Dan echt op pad. De LAW-wegwijzer staat er niet meer, maar de route is niet moeilijk te vinden. Gewoon het water richting zee volgen. Langs de Nieuwe Waterweg en bij het strand rechtsaf. Tijd voor koffie met appeltaart in één van de strandtenten. Erg leuke bediening.

Struinen door de duinen.

Nog een kilometertje strand en dan door de duinen richting noordkant van het dorp. Genoeg anekdotes uit mijn tijd als beheerder hier om te vertellen. Van het grassenpark, tot het beschermde nest van een roofvogel tot voor weinig geld een fietspad opnieuw asfalteren. Via de Hoekse Bosjes en Nieuwlandse Dijk richting een volgend natuurgebied: het Staelduinse Bosch. Daar kilometers onverhard slingeren en nog veel meer, hele grote, bunkers. Ergens halverwege een picknick en dan weer terugsteken richting Nieuwe Waterweg.

Eén van de vele bunkers in het Staelduinse Bosch.

We begonnen met mist vanmorgen, maar inmiddels is de zon doorgebroken en is het echt perfect wandelweer. Zo perfect dat de drie kilometer fietspad langs het water eigenlijk te druk met fietsers is. Een luxe probleem. Natuurlijk ook nu weer foto’s van de waterkeerring gemaakt.

De waterkeerring in de Nieuwe Waterweg.

We tikken de buitenrand van Maassluis aan en slingeren dan in noordwestelijke richting naar Maasland. De laatste kilometers daarvoor over een kerkenpad door de weilanden. Hoogtepuntje en alles behalve het gevoel dat je hier in de randstad bent.

Over het kerkenpad richting Maasland.

Maasland is ook al een plaatje. Even langs de AH voor wat boodschappen en na nog een ijsje is het tijd voor de laatste paar honderd meter naar de B&B. Het is inmiddels een uur of vijf. We worden gastvrij ontvangen en na gedoucht en nog wat gedronken te hebben lopen we al snel terug naar de snackbar. Prima gegeten, maar de jonge vrouwen van dit dorp houden blijkbaar niet van patat?
Terug in de B&B spelen we nog een spelletje met de mannen en al snel daarna stoppen we ze in bed, terwijl Hanneke en ik nog een afzakkertje nemen voor het slapen gaan.

Dag 2

(zondag 9 april 2023)

22 km

Lekker geslapen en tegen half acht staan we op. Een half uurtje later zitten we aan het uitgebreide ontbijt en na nog eens drie kwartier lopen we naar buiten om al snel de roodwitte markeringen richting Maassluis te volgen. Ook hier is het centrum een plaatje.

Maassluis

Tegen de verwachting in halen we precies de pont van half tien en varen naar Rozenburg. Een klein stukje langs het water en dan oversteken richting Calandkanaal. Hier vooral beton en staal. En ook: fascinerend. Letterlijk elke meter is in cultuur gebracht.

Geen natuur maar cultuur.

Langs het grootste windscherm ter wereld en twee bruggen over om vlakbij horeca uit te komen. Erg druk met paasbrunchgasten, maar gelukkig houden ze wat tafeltjes vrij voor toevallige passanten. Koffie met een appelbol. Ik heb wel eens een lekkerdere versie op.
De zon wil nog niet echt doorbreken, maar op zich is het prima wandelweer. De rest van de dag lopen we vrijwel constant min of meer langs het water richting oost. Veel verhard, maar ook grasdijken. Ook hier klopt het kaartje niet altijd helemaal met de routebeschrijving en markeringen, waardoor we weinig zien van het oude Heenvliet.
Picknicken net voor Geervliet en dan nog een uurtje over voornamelijk grasdijken en later door een park richting Spijkenisse.

Het voorjaar begint door te breken.

Daar verlaten we al snel de route om zo’n anderhalve kilometer door de bebouwde kom richting ons hotel te lopen. Thuis slapen had ook gekund, maar voor je het weet zit je dan weer in je dagelijkse modus, in plaats van het gevoel te hebben van lekker er een paar dagen tussenuit te zijn geweest.
Eljer en Jilke zitten al snel voor de TV op de kamer, terwijl Hanneke en ik met een biertje en bitterballen in de hotelbar zitten. Terug op de kamer willen Eljer en Jilke bij de KFC aan de overkant van de straat eten. Dat doen we dan maar. Smaakt stiekem (althans: wat de kip betreft) lekkerder dan we eigenlijk willen toegeven.
Allemaal douchen en de jongens naar bed. Hanneke en ik doen nog een afzakkertje in de bar.

Dag 3

(maandag 10 april 2023)

22 km

Tot een uur of half acht uitgeslapen en dan ontbijten op de kamer met broodjes uit de supermarkt. Het lijkt weer prima wandelweer te zijn, hoewel de zon zich vandaag nauwelijks laat zien. Sterker nog: we eindigen de wandeling nog net droog, maar voor we thuis zijn regent het.
We lopen nog even langs de supermarkt voor lunchbroodjes en gaan dan terug naar het pad. Een mooi stukje door een natuurlijk beheerd park en dan over een grasdijk richting Spijkenisserbrug.

Over de grasdijk richting Spijkenisserbrug.

Aan de andere kant langs de Oude Maas verder. We zullen de rivier vrijwel constant zien de rest van deze wandeldag. Ook veel onverhard lopen, hoewel we er soms voor kiezen het verharde fietspad onderlangs, in plaats van de grasdijk bovenop te lopen. Erg veel wandelaars en (race)fietsers. We komen zelfs onze oude buurman Ronald tegen.

Vlonderpad langs de Oude Maas.

Horeca net onder Rhoon, waar we als niet-brunchende gasten buiten gelukkig nog wel koffie met appeltaart kunnen krijgen. De Rhoonse grienden daarna zijn zoals verwacht een hoogtepunt. Knotwilgen in alle stadia, sporen van bevers, bloeiende dotters en roofvogels.

Knotwilgen in de Rhoonse grienden.

In de Carnisse grienden is het vlonderpad wegens werkzaamheden afgesloten. Toch ook nu nog een mooi stuk van de route.
Nog een klein stukje en dan verlaten we bij Barendrecht het Grote Rivierenpad om met de tram, metro en tram weer naar huis te gaan. Drie prachtige wandeldagen zitten erop!

Klik hier om het vervolg van Barendrecht naar Leerdam te lezen.

Terug naar hikes in Nederland.