(Verder) wandelen op het Grote Rivierenpad

Nadat we met ons gezin, via het Pieterpad, heel Nederland van zuid naar noord hadden gelopen besloten we om Nederland ook van west naar oost te willen lopen. En welk pad is er dan mooier dan het Grote Riverenpad (LAW 6)? Bijkomend voordeel is dat we ook qua reistijd een stuk minder tijd kwijt zouden zijn. Sterker nog: een aftakking van het pad loopt min of meer voor ons huis langs.
Met Pasen 2023 liepen Hanneke, Jan en hun toen tienjarige tweelingzoons Eljer en Jilke het eerste deel: van Hoek van Holland naar Barendrecht. Hieronder volgt het reisverslag van het tweede deel: circa 100 kilometer van Barendrecht naar Leerdam, wat ze in vier dagen in februari 2024 liepen.

Dag 1

(zondag 18 februari 2024)

25 km

Ondanks de weersverwachting voor vandaag, alleen maar regen, wijzigen we onze plannen niet en gaan ‘’gewoon’’ met ons gezin vier dagen wandelen op het Grote Rivierenpad. De overnachtingen zijn immers al geboekt en ach, een dag in de regen lopen is ook weer eens wat anders.
We zijn allemaal redelijk op tijd wakker en na het ontbijt lopen we naar de metro, die ons naar Maashaven brengt. Daar overgestapt op de tram en bij het eindpunt in Barendrecht pakken we onze wandeling weer op. Weinig andere wandelaars vandaag, wel veel hardlopers. De periode van de 25-30 kilometertrainingen voor de marathon van Rotterdam in april is weer aangebroken. Om dezelfde reden liep ik gisteren iets meer dan dezelfde afstand als vandaag, maar dan binnen twee uur. Nu doen we er, inclusief pauzes, zo’n zeven uur over. Daarnaast dragen Eljer, Jilke en ik ook nog een rugzak vandaag.

Het regenpak blijft de hele dag aan.

Na een paar kilometer kruisen we de Heienoordtunnel en lopen verder langs de Oude Maas. De horeca onderweg is nog gesloten. Na Heerjansdam zit er gelukkig een restaurant wat wel open is. Koffie met appeltaart.
Langs de Waal gaat de route verder. Gelukkig bijna alleen maar verhard, want door de vele regen van niet alleen vandaag, maar ook die van de afgelopen periode staat er veel blank en mijn wandelschoenen zijn helaas niet waterdicht (meer). Ook na Rijsoord volgen we de Waal en lopen richting de Alblasserdamse brug. De route is vrij slecht gemarkeerd, maar vanwege de regen blijft het routeboekje zoveel mogelijk in de jaszak. Waar we de markeringen wel volgen gaat het mis: ik ken dit gebied redelijk goed en snap niet waarom ik dit stuk niet herken. Toch maar even op Google Maps kijken. Het blijkt dat we inmiddels een andere LAW, en ook helemaal de verkeerde kant op, aan het volgen zijn. Gelukkig is het niet meer dan een kilometer omlopen, maar slim is anders. Enfin, snel daarna dan toch de brug over.
Aan de andere kant Alblasserdam. Tijd voor een lange pauze in een snackbar. Nog een nadeel van regen: weinig pauzes. Daarna al snel Kinderdijk. Ondanks dat we hier al veel vaker gefietst en gewandeld hebben blijft het indrukwekkend om tussen de molens, niet voor niets Werelderfgoed, te lopen.

Kinderdijk is altijd een hoogtepunt.

Na Kinderdijk de pont naar Krimpen aan de Lek. In dit plaatsje zit onze B&B voor vannacht. Helaas is de kamer wat kleiner, waardoor alle natte spullen uithangen wat minder goed gaat. Enfin, het is niet anders.
Eerst maar eens douchen. We zijn er aan toe na. Ik kan me niet herinneren dat we ooit eerder een hele dag in de regen hebben gelopen met ons gezin. Na de douche even relaxen en dan lopen we naar een restaurant een paar honderd meter verderop. Het is zowaar droog geworden. Het eten smaakt redelijk, maar we zitten er heerlijk en pas twee uur later lopen we terug naar onze kamer. Eljer en Jilke slapen letterlijk binnen een minuut, terwijl Hanneke en ik nog een drankje doen op de kamer.

Dag 2

(maandag 19 februari 2024)

27 km

Kwart voor acht staan we op. Het is droog. Volgens de voorspelling zal dat de hele dag zo blijven en daarom gaan de regenpakken diep de rugzakken in. Achteraf toch niet zo’n goed idee, want een uurtje voor het einde zullen we toch nog een half uurtje in de regen lopen en redelijk nat worden. Niks meer aan te doen.
Na een redelijk uitgebreid ontbijt pakken we de spullen in, terwijl Hanneke even naar de supermarkt loopt. We zullen tot de middag geen horeca of winkels tegenkomen. We verlaten Krimpen en slingeren door de polder. Eljer en Jilke lijken in eerste instantie wat minder zin in wandelen te hebben vandaag, maar gelukkig draait hun humeur al redelijk snel weer bij en wordt het gewoon weer een leuke en gezellige wandeldag met z’n viertjes.

Vlak voor het Loetbos.

De route is ook hier grotendeels verhard en waar we vlak voor het Loetbos op een onverhard en erg nat pad lopen krijgen we de tip van een tegenligger op laarzen om een ander pad te volgen. Ons pad staat verderop helemaal blank.
In het Loetbos komt de aftakroute erbij en staan wat bankjes onder een afdak. Prima plek voor een pauze. Onze brander bouwt geen druk op (vreemd, kortgeleden deed hij het nog gewoon) en daardoor duurt het wat langer voor we kokend water, en dus koffie en thee, hebben.
Na de pauze slingeren we verder door het Loetbos. Veel andere wandelaars, al dan niet met een hond. Een mooi, maar heel duidelijk ontworpen, gebied. De kilometers daarna zijn wat saaier: over een smalle kaarsrechte asfaltweg met links en rechts een sloot en veel boerderijen. Eén daarvan is een kaasboerderij, waar we onze lunchpauze houden. We mogen binnen zitten, maar omdat we alles al uitgepakt hebben en de brander brandt besluiten we buiten op het bankje te blijven. Koud is het niet echt.

Pauze bij een kaasboerderij.

Na een redelijk lange pauze lopen we verder en na nog een recht stukje fietspad volgt een heel mooi stukje polder met knotwilgen, voor we rechtsaf slaan Bergambacht in. Koffie mét in één van de meest grote, sjieke ‘’Christelijke’’ kledingwinkels waar ik ooit geweest ben. In de koffiehoek de bediening door mensen met een LVB. Mooi dat dit soort plekken bestaat!
Na Bergambacht slingeren we door de polder en dan pal zuid richting de dijk naar Schoonhoven. Een dijk waar je met mooi weer ‘’struikelt’’ over wandelaars, (race)fietsers en motorrijders, maar we nu niemand zien. Ondanks de regen een mooi stuk.

Wandelen door de polder.

Net voor we Schoonhoven bereiken is het gelukkig weer droog. Het stadje zelf is maandag rond half vijf bijna uitgestorven. Wel een mooi stadje! Door het centrum richting B&B. Vandaag twee kamers die onderling verbonden zijn. Echt heel fijn.

Schoonhoven lijkt wel uitgestorven op dit moment.

Uitpakken, douchen en dan al vrij snel terug naar het centrum om wat te eten. Hoewel er niet veel vegetarische keuze is wil Eljer toch graag naar de Chinees. Een prima keuze! Het restaurant is duidelijk meer ingericht op afhalen dan op ter plaatse eten, maar de kwaliteit van het eten is dik in orde. Zoals meestal bij de Chinees ook grote porties, maar het grootste deel gaat toch op. Het smaakt zo lekker dat ik blijf opscheppen. Als we tenslotte dan toch echt uitgegeten zijn gaan we terug naar de B&B, waar de jongens al snel in slaap vallen en Hanneke en ik op onze kamer nog een afzakkertje doen voor we ook lekker ons bed opzoeken.

Dag 3

(dinsdag 20 februari 2024)

30 km

Rond half acht staan we op en een half uurtje later is alles ingepakt en zitten we aan een uitgebreid ontbijt. Het weer ziet er goed uit en hoewel we de zon nauwelijks zullen zien blijft het wel de hele dag droog. De wind maakt het wat fris, maar hebben we gelukkig meestal mee.
Langs de supermarkt voor koeken en dan al snel de pont naar de overkant. Vestingstadje Nieuwpoort lopen we driekwart rond. Dan na een paar kilometer een graskade richting een molen. Natte voeten.

Over de graskade richting molen.

Dit pad is niet heel modderig, maar later vandaag zullen we nog heel veel onverhard en door de modder lopen. Daarnaast ook redelijk wat stukken over geasfalteerde dijken met wat meer autoverkeer.
Behalve een stop op een winderig bankje om de koeken op te eten lopen we min of meer in één ruk naar Ameide. De helft van onze dagafstand zit er dan op. Alle horeca lijkt gesloten, maar gelukkig heeft de bakker één tafeltje en een koffieapparaat. Erg lekkere broodjes en een redelijk tompouce als toetje. Achteraf denken we wel dat óf we teveel hebben afgerekend óf de bakker verschrikkelijk duur is.
Na Ameide al snel een natuurgebied met veel water, riet en knotwilgen. Genieten! Zelfs als we later van verhard naar een modderpad gaan blijft het mooi, alleen dan wel goed opletten dat je niet wegglijdt of onderuit gaat. De route naar Lexmond loopt inmiddels anders dan in ons boekje staat, maar gelukkig lopen we niet verkeerd vandaag. De etappe is al lang genoeg: dertig kilometer is, zeker voor onze elfjarige tweeling, toch best een eind?!

Bij een pad met de naam Grote Rivierenpad loop je vanzelfsprekend ook regelmatig over een dijk.

In Lexmond alweer een koffiestop in een bakkerij. Deze keer hou ik het bij kwarktaart; ook lekker. Dan nog ruim een uur lopen over een dijk naar Van der Valk in Vianen. Na twee kilometer verlaten we daarom het Grote Rivierenpad en nog eens twee kilometer later wordt de dijk een fietspad om dan nog een paar kilometer verder te slingeren tot de snelweg en ons hotel.

De uiterwaarden net voor Vianen. Ook hier veel water.

Tot onze verbazing stopt nét voor het hotel een auto naast ons: wandelvriend Jaap. Wat een toeval dat hij juist net nu langsrijdt. En ook heel dom van mij om er niet aan gedacht te hebben te vragen of we bij hem (hij woont in Lexmond) hadden kunnen overnachten. Iets wat normaal gesproken natuurlijk altijd had gemogen. Enfin, het is niet anders en scheelt morgen wel een paar kilometer, waardoor we redelijk op tijd thuis zullen zijn. Ik geef toe: een erg gezocht argument.
Kort na deze ontmoeting checken we in en lopen naar onze kamer. Groot, redelijk luxe en stijlvol (ooit een stapelbed gezien met zo’n mooie trap in plaats van een ladder?), maar zeker niet goedkoop. Na het douchen kijken Eljer en Jilke een uurtje TV en drinken Hanneke en ik een biertje in de hotelbar, voor we om zeven uur gaan eten met z’n vieren. Het eten smaakt alles behalve slecht en ook de tempo en de bediening zijn dik in orde. Van der Valk is beslist een paar klassen beter dan twintig jaar geleden.
Tegen half tien leggen we de mannen in bed en doen samen nog een afzakkertje in de bar. Ook wij maken het niet heel laat.

Dag 4

(woensdag 21 februari 2024)

21 km

Weer niet al te laat op en rond een uur of acht tijd voor een uitgebreid ontbijtbuffet. Heel veel honger hebben we alleen niet. Al voor negenen zijn we dan ook weer op pad en hoewel er later op de dag regen wordt voorspeld houden we het de hele wandeling weer droog.
Via een andere lus lopen we terug naar de route. We pakken zowaar nog een stukje langs het Merwedekanaal mee en waar we dat kruisen zitten we weer op de route. Al snel blijkt alleen dat die is veranderd: er is een loopbrug over de snelweg verdwenen, waardoor we eerst wat oostelijker gaan. Toch jammer dat we dit niet van tevoren wisten (hadden we maar op de site van LAW maar naar de routewijzigingen moeten kijken, iets wat we eerlijk gezegd eigenlijk nooit doen), want dan hadden we een andere route vanaf het hotel gekozen en zo’n twee kilometer korter gelopen. Gelukkig niet zo’n hele lange etappe vandaag.

Veel natter dan dit natuurgebied zullen we niet lopen deze reis.

Ook héél erg nat overigens. Niet iedereen houdt z’n voeten droog. Dan een kilometer door een weiland met aan het einde een boerderij, waar we even in de stal en uit de wind mogen zitten en een korte pauze houden.
Over een fietspad, waarbij je halverwege ook kunt kiezen om onverhard aan de andere kant van de sloot te gaan lopen. Iets wat we gelukkig niet hebben gedaan, want verderop wordt het pad wel heel erg nat en modderig. Dan nog een stukje over een rustige weg naar Schoonrewoerd. Daar zit horeca en omdat we tot nu toe vandaag nauwelijks mensen hebben gezien verwachten we dat óf de horeca gesloten is óf dat we zo ongeveer de enige gasten zullen zijn. Een misvatting: het restaurant zit stampvol. Gelukkig is er nog één tafeltje vrij voor ons.
Een prima lunch en, vanwege de drukte, een wat langere pauze. Maar ach, we hebben geen haast op onze laatste wandeldag van deze reis. En zo lopen we rond een uur of twee naar buiten voor de laatste kilometers naar Leerdam. Langs wielen en door en langs hoogstamboomgaarden.

Hier en daar nog een hoogstamboomgaard.

Dan een paar kilometer langs de kaarsrechte Culemborgsche Vliet. Nog een wiel en dan al snel Leerdam. We zien een merkteken over het hoofd en lopen daardoor langs een wat bredere en drukkere weg met fietspad en trottoir, maar komen gewoon wel bij het station uit.

De watertoren van Leerdam

Bijna een half uur wachten op de trein, dus mooi nog even tijd voor een kop koffie en dan de (trein)reis naar huis. Zo’n 100 kilometer gewandeld in vier dagen met veel mooie, en soms ook natte en modderige, stukken. We hebben genoten!

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Terug naar hikes in Nederland.