Van de Venlo naar Groesbeek over het Pieterpad

In de periode 1992-1996 heeft Jan het Pieterpad samen met vrienden Jaap en René gelopen. In 2020 startte Jan weer op de Pietersberg, maar deze keer met het hele gezin. Hieronder volgt het reisverslag van het tweede deel van Venlo tot Groesbeek. Ruim 80 kilometer in vier dagen. Wil je eerst het eerste deel van deze wandeling lezen klik dan hier. In april van 2021 liepen ze naar, in mei tot Coevorden en met Pinksteren tot Rolde. Het laatste deel van het pad liepen ze in april 2022 en daarmee duurde het deze keer slechts iets langer dan een jaar om het hele pad af te ronden!

Dag 1 (6)

(zondag 21 februari 2021)

17 km

Vorige week stonden we op het ijs en vandaag wordt het zo’n twintig graden. Kortom: we hebben echt de goede week uitgekozen om verder te gaan met onze Pieterpadwandeling. Het plan was eigenlijk om naar Oostenrijk te gaan, maar ja, iets met Corona…
Enfin, om een uur of acht verlaten Hanneke, Jan en hun achtjarige tweelingzoons Eljer en Jilke hun huis in Rotterdam en pakken de metro en trein naar Venlo. Daar komen we rond half elf aan en een kwartiertje later arriveren Bart, Suzanne, Lieke, Rens en hond Harry. We zullen de komende nacht in hun vakantiehuisje slapen en ze hadden voorgesteld om een dagje mee te wandelen. We kennen dit gezin van een reis door Costa Rica en hebben afgelopen zomer tijdens onze fietsvakantie door Nederland ook al op hun camping overnacht. We kunnen het erg goed met ze vinden en hebben het voorstel dan ook graag aangenomen.

PICT0208_TweedeEtappePieterpad2021

Langs de Maas Venlo uit.

Eerst door het centrum van Venlo. Flink opgeknapt sinds ik hier de laatste keer liep. Richting Maas om die onverhard te volgen. Natuurlijk even stoppen bij de kapel van Genooi om onze eigen tegel te bekijken. Weer terug langs de Maas en na een stukje binnendoor weer naar de Maas en al snel het pontje naar Grubbenvorst. In dit dorpje kunnen we gelukkig broodjes en koffie-to-go kopen, zodat we op een bankje een langere pauze kunnen houden.

PICT0556_CTweedeEtappePieterpad2021

Bijna bij de pont naar Grubbenvorst.

We lopen niet heel hard vandaag: we hebben een wat kortere etappe en het vele kletsen en misschien ook wel het vele spelen van Eljer en Jilke met Rens, Lieke en Harry maakt dat we net wat vaker stilstaan. Geeft niks: het is perfect wandelweer en landschappelijk vaak erg mooi.
Na Grubbenvorst veel meer bos. Vaak verhard, iets minder vaak onverhard. We zijn niet de enige wandelaars (of fietsers) in het bos, maar heel druk wordt het gelukkig nergens. Bij buurtkapel Houthuizen een kaarsje branden en dan de laatste kilometers naar ’t Heike in Lottum.

PICT0314_TweedeEtappePieterpad2021

Kaarsje branden in buurtkapel Houthuizen.

Binnen no-time zitten we aan de taart, chips, cola, thee en bier en helpen Eljer en Jilke met de dieren voeren. Alsof ze nog niet genoeg energie verbruikt hebben: daarna trampoline springen.
Lekker douchen en ondertussen wordt er eten besteld. Dat is eigenlijk de enige tegenvaller van vandaag: we hebben wel eens lekkerdere friet op.
De mannen daarna al snel naar bed en de volwassenen nemen nog een biertje. Een mooie avond, met dito gesprekken, maar heel laat maken we het niet.

Dag 2 (7)

(maandag 22 februari 2021)

24 km

Omdat we een lange dag voor de boeg hebben staan we al om half acht op. Alles inpakken en dan naar de keuken om met z’n allen te ontbijten. Althans: bijna allemaal, want Rens en Lieke moeten weer on-line lessen gaan volgen. In Limburg was het vorige week schoolvakantie.
We nemen hartelijk afscheid en na een paar honderd meter zijn we weer terug op het Pieterpad. Veel onverhard vandaag en hoewel we de zon nauwelijks zien vandaag (die blijft min of meer de hele dag verscholen achter sluierbewolking) is het heerlijk wandelweer. Lange broek en shirt met korte mouwen en in de pauzes even een vestje aan.

PICT0178_TweedeEtappePieterpad2021

Ook in het bos is de route goed gemarkeerd.

We slingeren door het bos en zien op diverse plekken beversporen en zelfs een –burcht. Veel wandelaars vandaag en bijna allemaal Pieterpadders lijkt het. In Tienray boodschappen voor de latere lunch en gelijk een goed moment om even koffie te zetten. Vanwege een mogelijke Coronaboete mag dat niet op het terras bij de snackbar, maar de eigenaresse wijst ons op een picknicktafel een paar honderd meter verderop en ook nog gewoon aan het pad.
Langs een snelstromende beek lopen we richting Meerlo en in het dorpje nodigt een vrouw ons uit voor een kopje koffie of thee. En hoewel we net gepauzeerd hebben nemen we het aanbod toch aan: té leuk dit soort ontmoetingen om niet op in te gaan. Best bijzonder eigenlijk als je weet dat hier honderden, zo niet duizenden, Pieterpadders per jaar langs lopen. Zal ongetwijfeld met de kinderen te maken hebben. En terwijl wij even zitten gaan zij op de grote trampoline in de tuin springen.

PICT0547_TweedeEtappePieterpad2021

Kasteelboerderij.

Verder weer richting noord en na een prachtig lusje bij een kasteelboerderij gaan we weer veel onverhard en langs een beek lopen. Aan het einde van Wanssum onze lunchpauze en dan verder. De route loopt hier wat anders dan in het boekje staat, vanwege een nieuwe weg en viaduct, maar verkeerd lopen doen we niet.
Verder veel bos en nog later heide en zandverstuivingen. De mannen worden wat moe, waardoor het tempo iets daalt, maar ze lopen nog steeds meer dan goed door.

PICT0541_TweedeEtappePieterpad2021

In een auto zie je het landschap. Lopend beleef je het (Jaap de Ruiter).

Langs een spoorlijn lopen we eerst Smakt en Brabant in, maar al snel toch weer Limburg en ons eindpunt Holthees. We slapen daar in Het Trefpunt. Een wat oudere dame ontvangt ons zeer vriendelijk en al snel zetten we een kop koffie en thee op de kamer en gaan de mannen douchen.
We eten boerenkool met een gehaktbal. (Meer dan) ouderwets lekker! Dan ook tijd voor ons om te douchen en daarna nog een spelletje spelen met z’n vieren. Vervolgens stoppen we Eljer en Jilke in bed en gaan wij op onze eigen kamer zitten met een biertje en een chipje. En na nog een rum-cola houden we het zowaar tot een uur of tien uit voor ook wij gaan slapen.

Dag 3 (8)

(dinsdag 23 februari 2021)

22 km

Prima geslapen en om half acht opstaan. Ontbijt op de kamer en rond een uur of negen stappen we naar buiten. Het weer ziet er veelbelovend uit en ergens halverwege de dag lopen we alle vier in korte broek. Een erg afwisselende etappe vandaag en hoewel we met een kilometer asfalt beginnen lopen we het overgrootste deel van de dag onverhard.
Onze eerste stop is al snel: Vierlingsbeek. We doen wat boodschappen en lopen het maasheggenlandschap in. Veel natuur hier, maar het hoogtepunt volgt later bij de Maas: vlak voor ons schieten twee ijsvogeltjes weg.

PICT0600_TweedeEtappePieterpad2021

We varen de Maas weer over.

We varen over en dan eerst tijd voor een koffiepauze. Een iets winderig plekje, maar na tien kilometer lopen zijn de mannen, en ook wij wel, toe aan een pauze.
Door Afferden en dan al snel een bos- en heidegebied. Vooral dat laatste is schitterend. Volgens Hanneke misschien wel de mooiste kilometers Pieterpad tot nu toe. Komt natuurlijk ook wel een beetje door het lekkere weer en het mooie licht.

PICT0031_TweedeEtappePieterpad2021

Eén van de mooiste stukken van de route tot nu toe.

Picknicken aan een picknicktafel en verder door het bos. Alleen het kruisen van de snelweg doet iets afbreuk aan de route, maar dat kan natuurlijk niet anders. Aan de andere kant nog een paar kilometer bos tot de rand van Gennep, met tussendoor nog een laatste korte pauze om een beetje tijd te rekken.

PICT0502_TweedeEtappePieterpad2021

Even in het boekje kijken of we nog goed gaan.

We hebben echt hard gelopen vandaag: al voor half vier zijn we bij onze B&B. (Natuurlijk) ook hier weer een vriendelijke ontvangst. Nadeel is wel dat we best een lange tijd hebben waarin we niet veel te doen te hebben. Naar een leuk terrasje gaan is er immers niet bij in deze periode.
Douchen, een paar potjes kaarten, kopje koffie drinken en dan is het tijd om het bestelde eten te nuttigen. Jammer dat ze de knoflooksaus (!) bij de shoarma vergeten zijn. Enfin, het is niet anders. Nog een paar laatste spelletjes en dan de jongens naar bed. Wij doen nog een afzakkertje op onze eigen kamer, maar liggen ook al voor negenen in bed.

Dag 4 (9)

(woensdag 24 februari 2021)

16 km

We zijn, geen wonder, vrij vroeg wakker, maar omdat we om acht uur ons ontbijt hebben gereserveerd blijven we nog maar even wat langer in bed liggen. Als we klaar zijn met eten gaan we op pad voor onze laatste etappe van deze wandelvakantie. Het is nóg mooier weer dan gisteren: alleen maar zon en nauwelijks wind. De korte broeken gaan al heel snel aan.

PICT0022_TweedeEtappePieterpad2021

Richting Gennep.

Over een mooie dijk onverhard naar Gennep. Ook al zo’n plaatje. Gelijk even wat boodschappen gedaan en al snel de uiterwaarden tussen de Niers en de Maas, die een stukje verderop bij elkaar komen. Veel geschiedenis zichtbaar op bordjes en in het landschap.

PICT0227_TweedeEtappePieterpad2021

Waar de Niers bijna in de Maas stroomt.

In Millbeek pauze op een zonnig bankje en dan richting de St. Jansberg. Net zo mooi als z’n naamgenoot in dit gezelschap J. Maar nu even serieus: een echt hoogtepunt dit stuk. Slingeren en klimmen door vooral beukenbossen en daarnaast cultuur in de vorm van vijvers en een ijskelder.

PICT0007_TweedeEtappePieterpad2021

Er ligt zowaar hier en daar nog wat sneeuw.

Over een beek en richting Kiekberg en Zevendal. Ook vandaag lopen we bijna alleen maar onverhard. Wel veel mountainbikers en een enkele, meestal Pieterpaddende, wandelaars.

PICT0350_TweedeEtappePieterpad2021

Aan de voet van de St. Jansberg.

Langs de bosrand, tussen de akkers (aspergevelden) en nog een laatste stuk bos voor we Groesbeek binnenlopen. Dan nog een klein stukje tot de bushalte in het centrum. Onze wandeling zit erop.
Echt een topper deze reis: vier dagen met perfect wandelweer en verreweg het grootste deel onverhard, met veel natuur en cultuur. En omdat Eljer en Jilke inmiddels zoveel wandelervaring hebben zou je soms bijna vergeten dat ruim 80 kilometer in vier dagen zelfs voor veel volwassenen nog een flinke prestatie is. Toppers zijn het!
Dan alleen nog met bus, trein, trein en metro naar huis met onderweg tijd genoeg voor een ijsje. En zo zijn we rond kwart over vijf weer thuis in onze eigen, prachtige Rotterdam.

In april 2021 liepen ze het volgende stuk: van Groesbeek naar Vorden. Klik hier om dat te lezen.

Terug naar hikes in Nederland.