Bangkok

In onze zomer van 2009 zijn Hanneke en Jan naar West-Australië gereisd. Voor ze daar waren bleven ze eerst een paar dagen in Bangkok. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie.

Dag 1

(vrijdag 10 juli 2009)

Op vakantie gaan is ook plannen. Tot drie uur gewerkt en via Rotterdam centraal naar Schiphol. M'n bagage heb ik daar 's morgens in een kluis gedaan, vandaar de kleine omweg. Station Hoek van Holland heeft nu eenmaal geen kluizen en om met een grote rugzak en handbagage naar m'n werk te lopen is ook niet echt prettig.
Samen met Hanneke kom ik aan op de luchthaven. Zelden zo rustig gezien; bij de douane staan slechts twee mensen voor ons en dat nog wel in het hoogseizoen. Vliegen naar Londen en twee uur later naar Bangkok. Op Londen een heerlijke whisky geproefd en gekocht.
De tweede vlucht is erg rustig en de plekken bij de nooduitgang blijven leeg. Tot wij er gaan zitten natuurlijk.

Dag 2

(zaterdag 11 juli 2009)

Al snel is het zaterdag en nog sneller licht. Daar merken we weinig van, want we slapen lang en redelijk goed. Om half vier landen we. Heel decadent met een ''chique'' taxi naar een luxe hotel. Het is 35 graden en zo goedkoop dat we geen zin hebben om moeilijk te doen. De taxi kan ons hotel niet direct vinden. Het is eigenlijk de verkeerde tijd van het jaar om naar Thailand te gaan. We zouden in eerste instantie bij Remco, een oude vriend, langs gaan. Helaas is hij noodgedwongen een paar weken geleden naar Nederland teruggekeerd, dus dat gaat niet lukken. Maakt verder niet uit; wij zullen ons toch vast wel amuseren.

De taxi's van Bangkok maken de stad extra kleurig. De taxi's van Bangkok maken de stad extra kleurig.

Als de bagage op de kamer ligt lopen we de stad in. Eerst wat eten. Engels spreken lukt niet iedereen, maar aanwijzen op de kaart lukt ons ook wel. Sommige dingen smaken erg lekker, andere erg pittig.
Kaarten blijken niet op schaal en daardoor lopen we veel langer en verder dan verwacht. Eerste indrukken van de stad: druk, maar vrijwel geen oude auto's of auto's die toeteren, vrijwel geen troep op straat en over het algemeen redelijk welvarende mensen. Een positieve indruk dus.
Rond half negen zijn we op de kamer. Airco en jetlag.

Dag 3

(zondag 12 juli 2009)

Lang en goed geslapen, maar om zo snel mogelijk in het juiste ritme te komen laten we ons om half negen wekken. Ontbijtbuffet is inbegrepen in het hotel (vijf nachten voor 92 euro; waarom zou je tobben?). We horen definitief tot de middelbaren: met een taxi naar je luxe hotel in plaats van met een bus naar een eenvoudig hostel.
's Morgens brengen we een paar uur door op de overdekte markt. Minder warm, druk en toeristisch dan voorspelt. Een meevaller dus. We slenteren tussen de vele kraampjes, maar kopen vrijwel niets.

Bangkok is op sommige plaatsen een erg moderne stad. Bangkok is op sommige plaatsen een erg moderne stad.

Met de skytrain gaan we terug naar wat luxere winkelcentra. Lekker airco. Af en toe wat eten en drinken, maar vooral mensen kijken. Bangkok is hier brandschoon en arme mensen zien we niet of nauwelijks. Zijn ze er niet of mogen ze hier niet komen? Ook opvallend weinig mensen die roken of mensen met mobiele telefoon trouwens. Er zijn overigens genoeg telefoons te koop, net als veel Aziatische ''kitsch'' en ''klatergoud''.

Maar niet overal... Maar niet overal...

Foodcourts voorzien ons van lunch en diner. Spotgoedkoop en lekker. Nog even een rondje op straat lopen, maar dan zijn we de warmte, herrie en drukte zat. Terug naar het hotel voor een korte duik in het zwembad en dan douchen, lezen, spelletje op de PSP spelen en naar bed.

Dag 4

(maandag 13 juli 2009)

Om negen uur staat onze gids met auto en chauffeur klaar. We hebben een tour naar drie tempels geboekt. Helaas worden het er maar twee: die met de gouden Buddha van 5,5 ton is wegens restauratie gesloten. Wat Pho, met de liggende Buddha van 66 meter, en de Marble Temple zijn wel open. We kijken onze ogen uit. Overal zijn ze overigens bezig met restaureren. Binnen fotograferen lukt prima, buiten minder. Te slecht licht. Grijze lucht en een enkele regenbui of -druppel.

De liggende Buddha in Wat Pho De liggende Buddha in Wat Pho

Na nog twee verplichte ''shopstops'' (bij de eerste vestigen we een record: we krijgen niet eens te drinken aangeboden, zo snel hebben we de verkoper overtuigd dat we écht niets willen kopen) en dan laten we ons afzetten bij de dierentuin. Weinig toeristen, veel Thaise schoolkinderen, matig eten, niet echt aantrekkelijke verblijven en toch weer een paar diersoorten die Hanneke nog nooit eerder heeft gezien.

Tuktuks zie je ook veel in Thailand. Tuktuks zie je ook veel in Thailand.

Dan nog een paar uurtjes door de stad slenteren. Het echte backpackersgebied is wel heel erg druk. Geen noodles, maar rijst als avondeten. Na nog een heerlijke espresso en een stukje met de skytrain verlaten we de klamme buitenruimte in ruil voor een koele hotelkamer en douche.

Buddha's zijn te koop in elke maat. Buddha's zijn te koop in elke maat.

Dag 5

(dinsdag 14 juli 2009)

Veel op de boot vandaag. Dat is hier een soort van openbaar vervoer met voor de monniken aparte plekken aan boord. We varen onder andere naar Chinatown om daar wat rond te wandelen. Markten waar alles te koop en te eten is. Na Hong Kong kijken we echter nergens meer van op. Verder af en toe een tempel kijken. Ze zijn beslist allemaal verschillend, maar ze lijken toch genoeg op elkaar om na een paar tempels tempelmoe te zijn.

Ook monniken hebben soms een iPod, zelfs al staan ze op de speciaal voor hen gereserveerde plaatsen op de boot. Ook monniken hebben soms een iPod, zelfs al staan ze op de speciaal voor hen gereserveerde plaatsen op de boot.

Tussendoor nog even een excursie voor morgen geboekt en af en toe wat eten op straat. Om Mark te citeren: alles op een stokje is lekker.

Vanaf het water heb je het mooiste uitzicht. Vanaf het water heb je het mooiste uitzicht.

Op straat en in de skytrain is het erg druk vandaag. In backpackersarea vooral met Westerlingen, verder vooral Aziaten. Aan het einde van de middag gaan we nog even naar Lumphini Park. Het grootste park van de stad. Niet alleen veel hard (hard?) lopers, maar ook hele groepen mensen die collectief staan te ''ochtendgymnastieken''.

Met z'n allen sporten in het park. Met z'n allen sporten in het park.

Na het avondeten willen we met een taxi terug naar ons hotel. Dat kost wat moeite: de meeste taxichauffeurs hebben een leesbril nodig, maar er geen bij zich. Ons kaartje van het hotel kunnen ze dan ook lastig lezen, ondanks dat het in het Thais is. Enfin, taxi's genoeg en al snel zijn we terug op de kamer.

Dag 6

(woensdag 15 juli 2009)

De warmste dag. Het wordt meer dan 35 graden. Eigenlijk een slechte dag om Ayuthaya te bezoeken. Gelukkig hebben de minibusjes airco. Na een half uur taxi en anderhalf uur minibus zijn we bij de eerste tempel. Er zullen er nog meer volgen.

Deze monnik lijkt wel verliefd op een toerist. Deze monnik lijkt wel verliefd op een toerist.

Sommige stukken zijn meer ruïne dan iets anders, maar na een paar honderd jaar en overheersers uit diverse landen is dat niet echt verwonderlijk. De Thai zelf hebben overigens het meeste goud gestolen, aldus onze Thaise gids.

ergens in Ayuthaya ergens in Ayuthaya

Tussendoor nog een rijstmaaltijd en dan nog wat tempels, waarbij die met de Buddha ''in de boom'' de bekendste is. Overal zie je overigens monniken; het is niet altijd even duidelijk waar de toeristische attractie begint of eindigt.

Buddha ''in de boom'' Buddha ''in de boom''

Terug in de stad willen we eigenlijk alleen nog maar afkoelen. Eerst bij de airco in het winkelcentrum en later in het zwembad bij het hotel. Dan rest alleen nog de bagage in te pakken: morgen vliegen we naar Australië.

Dag 7

(donderdag 16 juli 2009)

Ontbijten en met een taxi naar het vliegveld. Meer dan de helft goedkoper dan de heenweg. Een korte vlucht naar Singapore en dan vier uur wachten op de vlucht naar Perth. Lang leve de PSP.
Zo waar weer een keer een vol vliegtuig en wonder boven wonder ook redelijk goede maaltijden.
Met slechts één uur tijdverschil ten opzichte van Bangkok landen we om iets over middernacht in Australië. Bangkok was beslist de moeite waard!

Klik hier om het vervolg van deze reis in West-Australië te lezen.

Terug naar (overige) vakanties.

Terug naar de startpagina.