Vijf dagen kanoën rond Rotterdam

Een voordeel van ouder wordende kinderen is dat ze, in ons geval, een week met Scouting op Welpenkamp gaan en we weer eens samen een week met de rugzak op pad kunnen. Hanneke en Jan wilden eigenlijk naar Noord-Ierland gaan om daar de Saint-Patrick’s Way te gaan lopen, maar vanwege Corona moesten ze dat plan voor de tweede keer op rij uitstellen. Ook Duitsland viel om deze reden op het allerlaatste moment af en daarom gingen ze in de zomer van 2021 met hun eigen kano op pad. Een rondje Rotterdam, Delft, Leiden, Gouda, Zevenhuizen, Rotterdam en perfect kanoweer. Hieronder volgt het reisverslag van die vakantie.

Dag 1

(zaterdag 17 juli 2021)

Nog nooit in ons leven, en dat wil in ons geval best wat zeggen, hebben we zo op het allerlaatste moment onze vakantieplannen gewijzigd als vandaag. Dat we niet naar Noord-Ierland konden wisten we al een paar weken en nadat vorige week ook wandelen in België of Frankrijk afvielen deden de Corona-cijfers ook ons laatste wandelplan, de Rothaarsteig in Duitsland, de das om. Om half negen ’s morgens hakten we daarom de knoop door: we gaan kanoën in Nederland.
En zo komt het dus dat we, nadat we de jongens hebben afgeleverd om een week op Scoutingkamp te gaan, naar Donner fietsen om de Duitse wandelkaart om te ruilen voor een waterkaart. Het stuk ten oosten van Rotterdam missen we nog.
Even bij ons nieuwe huis in aanbouw kijken, lunchen en dan iets na half twee laden we de rugzakken en wat overige spullen in onze eigen kano en varen de sloot achter ons huis uit. Het park vanaf het water lijkt meer op Zweden dan op Rotterdam.

PICT0127_ZH_Kanorondje2021

Het lijkt wel Zweden.

Op de bekende plek met de kano even een stukje uit het water om dan verder te kunnen varen richting Noorderkanaal. Langs de Blijdorpwaterboot, m’n werkplek op Kleinpolderplein en de Van Nellefabriek richting Delft. We hebben dit stuk al vaker gevaren alleen is er iets gewijzigd: door de bochtafsnijding van de Schie varen we niet meer langs de grote kerk. De noordelijke tegenwind waait, zeker daar, steviger dan gedacht.

PICT0495_ZH_Kanorondje2021

Kanoën langs werelderfgoed.

Net voor de Zweth (natuurlijk) koffie met cheesecake en dan nog drie kwartier varen naar de camping vlak voor Delft. Een leuke, kleine kanocamping, net niet aan de Delftse Schie, dus moet de kano toch nog een klein stukje op de kar. Geen probleem natuurlijk.

PICT0114_ZH_Kanorondje2021

De eerste nacht in onze nieuwe tent.

Voor de eerste keer onze nieuwe tent opzetten. Het is inmiddels een uur of zes. Tijd om te relaxen in de schaduw van de tent en wat te drinken. Douchen, pasta eten en na nog een kopje oploskoffie en een lekkere Rochefort nog uren buiten zitten.

Dag 2

(zondag 18 juli 2021)

Veel beter dan verwacht geslapen en pas over half acht wakker. Ontbijten, tentje afbreken, kano op de kar en terug naar de Delftse Schie. Nog een uurtje varen tot het centrum van Delft, waar we om een uur of tien zijn. Kanoën door een stad, zeker zo’n oude met grachten als Delft, is altijd een hoogtepunt, dus dat we flink moeten zigzaggen door de grachten voor we een koffietentje vinden wat open is vinden we totaal geen probleem.

PICT0109_ZH_Kanorondje2021

Het centrum van Delft.

Prima pauze en dan vrij snel daarna de stad uit. De rest van de dag volgen we het Rijn-Schiekanaal. Tot ver na de middag valt de tegenwind gelukkig mee, maar later op de dag moeten we weer flink aan de bak. De temperatuur is, net als gisteren, de hele dag perfect: ik schat zo’n 20-25 graden. Niet erg om dan af en toe in de schaduw van grote platanen te varen. Veel bootjes op het water. Gelukkig houden de meeste goed rekening met ons en veroorzaken geen al te grote golven.
Langs Rijswijk en Voorburg naar Leidschendam. Daar zit ook de enige sluis van vandaag. Het duurt even voor we er doorheen zijn en aan de andere kant leggen we de boot gelijk vast om lekker even op een terras te lunchen en een biertje te drinken. Het ultieme vakantiegevoel.

PICT0468_ZH_Kanorondje2021

Tijd voor de lunch.

Het is dan nog zo’n twee uur varen. Veel fietsers naast ons in dit groene gebied. Ook wij hebben hier regelmatig gefietst de afgelopen jaren.

PICT0339_ZH_Kanorondje2021

Een mooie route om te varen.

We gaan de grote plas op, opzoek naar de camping. Achteraf te vroeg: de kleine camping waar we heen wilden missen we nu en we eindigen bij een grote bij een watersportcentrum. Het is niet anders. Enfin, de tent staat, we kunnen douchen en ook de prijs valt best mee, we raken aan de praat met een vader en z’n dochtertje die op fietsvakantie zijn, dus klagen mogen en zullen we niet.
Tentje bouwen, koffie drinken en dan eten koken. Net als gisteren weer pasta, maar wel met een andere saus. Daarna nog even een drankje op een terras en na een laatste biertje bij de tent gaan we weer slapen.

Dag 3

(maandag 19 juli 2021)

Vandaag wat meer bewolking dan de voorgaande dagen, maar nog steeds prima kanoweer, ondanks dat we ook vandaag vooral weer lichte tegenwind hebben.
Na inpakken, afbreken en ontbijten laden we de kano weer in en varen terug de plas af en naar het kanaal. Via de Korte Vliet varen we vervolgens het centrum van Leiden in. Een klein stukje om, maar zoals al eerder gezegd: niets zo leuk als kanoën door een oude stad. En dat geldt zeker ook voor Leiden! Nog een voordeel: koffie met appeltaart. Net als veel andere horeca hier heeft ook deze een aanlegplek(je) voor gasten die varend aankomen.

PICT0404_ZH_Kanorondje2021

Leiden in.

Verder door de stad. Onder lage bruggen, langs kerken en pakhuizen. Veel foto’s maken. Net na de middag varen we Leiden uit. In de kano een paar belegde broodjes om later te kunnen picknicken.
De Oude Rijn op richting Leiderdorp en dan verder. Veel langs huizen varen vandaag. Best lastig als je nodig moet plassen. Op het water vrij weinig bootjes, maar wel af en toe een groot zandschip. Gelukkig veroorzaken die geen al te hoge golven, omdat ze niet heel hard varen.

PICT0063_ZH_Kanorondje2021

Hazerswoude.

Behalve de stop voor een picknick varen we in een paar uur tijd non-stop door om via onder andere Hazerswoude (met die mooie voormalige watertoren) tenslotte in Alphen aan den Rijn aan te komen. We zijn toe aan een pauze en hoewel het café met terras misschien niet helemaal ons soort horeca is, zal je zelden een vriendelijkere en behulpzamere barvrouw tegenkomen dan daar! We weten nu dat we in elk geval niet in de jachthaven kunnen kamperen en dat ook verder nergens binnen redelijke vaarafstand campings zijn. Dat wordt dus wildkamperen, want ook de 3*24-uursplekken voor boten waar we nog langs zullen komen hebben helaas geen kampeerbaar grasveldje.

PICT0060_ZH_Kanorondje2021

Er varen soms grote boten.

Alphen door, boodschappen doen en aan het einde van het dorp rechtsaf de Gouwe op. Vrij snel daarna vinden we een plekje voor de tent.
Zelden zijn we tijdens het wildkamperen zo vaak gezien als hier: we staan naast een vrij druk fietspad. Enfin, ook deze keer levert dat geen problemen op. Pasta koken en eten, biertje drinken en na nog een klein drupje whisky gaan we tegen elven slapen.

Dag 4

(dinsdag 22 juli 2021)

Kwart over zeven staan we op. Windstil en strakblauwe lucht. Opnieuw een dag met perfect kanoweer. Al voor half negen varen we weer verder richting zuiden. We zien geen tegenliggers en worden ook nauwelijks ingehaald. In Waddinxveen zal later blijken waarom. De Gouwe is hier niet op z’n mooist: door de hoge harde kade en een diepliggende polder zien we niet zo heel veel.
Door Boskoop en dan Waddinxveen. Daar wordt de kapotte brug gerepareerd en als gevolg daarvan is de vaarweg, zelfs voor kano’s, geblokkeerd door een noodbrug, die op vaste tijden aan de kant gaat en dan mogen alle boten er langs. Rondlopen met de kanokar ter plekke is veel gedoe en daarom besluiten we het uurtje tot de brug om kwart over elf aan de kant gaat te wachten. Ondertussen hebben we dan mooi de tijd om wat te drinken en boodschappen te doen. De horeca is nog gesloten en de supermarkt wat verder weg, dus we eindigen met een korte picknick naast de boot om al vrij snel daarna in optocht verder te varen.

PICT0168_ZH_Kanorondje2021

Varen in een optocht.

De vijf zeilboten uit deze optocht zullen we vandaag nog een paar keer zien. Zij varen een stuk sneller dan wij, maar moeten op meerdere plekken wachten tot de brug opengaat, waar wij er gewoon onderdoor kunnen varen. Alles bij elkaar hebben wij vooral veel voordeel van de kapotte brug: nauwelijks tegenliggers vandaag en ook heel weinig boten die ons passeren, wat heel fijn is (lees: veel golfslag scheelt).
Na de spoorbrug bij Gouda wordt de Gouwe Gouwekanaal en na een paar kilometer komen we bij de sluizen met de IJssel. Daar halen we de kano uit het water en lopen een klein stukje naar de min of meer parallel lopende ringvaart.

PICT0540_ZH_Kanorondje2021

We lopen naar de ringvaart.

Voor we daar weer in de kano stappen nog even wat eten en dan verder kanoën richting Moordrecht. Daar kunnen we zowaar een ijsje eten. Dan hele mooie kilometers door de polder en tussen het riet. De stilte is bijna eng te noemen; best bijzonder zo in de Randstad.

PICT0027_ZH_Kanorondje2021

Af en toe een aquaduct vandaag.

Bij Nieuwerkerk weer een andere smalle vaart. Ook hier weer heerlijk kanoën, met een aquaduct en flink wat erg lage bruggetjes. In het plaatsje zelf drinken we een kopje koffie en een cola en hakken dan ook de knoop door: we varen verder naar de camping in Zevenhuizen. Op deze manier wordt het weliswaar een lange dag, maar tussendoor wildkamperen lijkt er niet echt in te zitten.

PICT0276_ZH_Kanorondje2021

Ook hier weer erg mooi varen.

We hebben gelukkig stroom, en later ook wind, mee en schieten flink op. De route is weer een hoogtepunt met veel waterplanten, -lelies en bloemrijke oevers. In de kern van het dorp Zevenhuizen slaan we linksaf en dan is het nog maar een klein stukje naar de camping.
We leggen de kano in de berm en checken in. Gelukkig is er nog een plekje voor ons vrij. Tentje bouwen, koffie zetten en een koud biertje halen. We sturen Sven een app-je waar we zitten. Hij woont hier een paar kilometer vandaan en heeft misschien wel zin en tijd om langs te komen voor een biertje.
En zo komt het dat we om negen uur met z’n drieën een biertje, en later nog een rumcola drinken. Extra fijn: de buurman van de caravan tegenover ons heeft z’n stoelen aan ons uitgeleend. Het wordt (natuurlijk) een mooie avond en rond middernacht gaat Sven richting vrouw en kind en wij onze slaapzak.

Dag 5

(woensdag 23 juli 2021)

Ook de laatste kanodag van deze vakantie is het perfect kanoweer: zon en nauwelijks wind. We zijn vroeg op en al snel klaar voor vertrek. Al voor negen uur ligt de kano in het water en varen we richting Rottemeren.

PICT0144_ZH_Kanorondje2021

De laatste kanodag is zeker niet de minste.

Korte tijd later zijn we bij een sluisje. We kiezen ervoor om twintig minuten te wachten tot deze opengaat in plaats van de kano over te sjouwen. Dat laatste kost altijd meer tijd dan gedacht en we hebben toch tijd genoeg vandaag.

PICT0522_ZH_Kanorondje2021

Wachten tot de sluis opengaat.

Veel blauwalg het eerste stuk op de Rottemeren. Het lijkt wel of er iemand een pot blauwe verf heeft leeggegoten. De Rottemeren gaan over in de Rotte en ook de blauwalg verdwijnt. Weinig bootjes op het water vandaag. Toch vreemd zo in de zomervakantie en met dat mooie weer.
Het eerste stuk Rotte is nog nieuw voor me, maar al snel zitten we op de route die ik een paar jaar geleden al eens samen met Sven heb gekanood. Sowieso kennen we dit stuk van de Rotte al heel goed: we hebben het ondertussen al heel wat keren gelopen en gefietst. We weten daarom ook dat horeca lastig wordt, zeker als dan ook de Prins van Terbregge nog niet open is. Het personeel daar is overigens al wel aanwezig en kijkt stomverbaasd als wij ineens op het terras staan: het terras is alleen via het gesloten restaurant bereikbaar, maar dus ook over het water als je over het hekje tussen het water en terras klimt.
We besluiten daarom verderop niet rechtsaf het Noorderkanaal de kortste route naar huis op te gaan, maar verder de Rotte richting stad af te varen. Net voor het Noordplein dan toch nog een terrasje. Lunchen op een plek waar we vaker geluncht hebben en, met dank aan de gemeente Rotterdam, een prachtige steiger om de kano aan vast de leggen hebben.
Na de lunch besluiten we de Rotte zover mogelijk verder af te varen en zo gaan we richting centrum om tenslotte bij het Stroveer te eindigen: daar staat een bordje dat verder varen verboden is.

PICT0129_ZH_Kanorondje2021

Bij het einde van de Rotte keren we weer om.

We keren om en varen terug naar het Noorderkanaal. Daar door de sluis en een paar kilometer verderop weer het tunneltje onder de snelweg. We zijn rond: nu alleen nog naar huis varen, met natuurlijk één keer de kano uit het water tillen en een stukje op de kanokar.
Rond kwart over vier zijn we thuis. Een prachtige vijfdaagse kanotocht, die al heel lang op onze wishlist stond, zit erop. We hebben genoten!

Terug naar overige vakanties.