Meerdaagse kanotocht rondje Rotterdam

In de zomer van 2013 kochten Hanneke en Jan een eigen kano en al snel maakten ze een driedaagse tocht in hun eigen omgeving. Hieronder het verslag van die toch wel erg lange, maar erg leuke tocht.

Dag 1

(vrijdag 19 juli 2013) 23 km

De eerste keer dat we met onze eigen kano een meerdaagse tocht gaan maken. Maar goed: we hebben hem dan ook pas ruim een week. Eljer en Jilke zijn een paar dagen naar opa en oma, dus Hanneke en ik gaan weer eens samen een paar dagen weg. Voor wandelen is het sowieso te warm en als je dan een eigen kano hebt is de keuze snel gemaakt.
En zo varen we om een uur of negen onze achtertuin uit. Al snel moet de kano het water uit en lopen we in een kwartiertje met de kano op een karretje naar het Noorderkanaal.

Eigenlijk hoort een kano in het water, maar dit is ook een mooi plaatje.

Dat zal ons, via twee sluizen die toch wel wat tijd kosten, op de Kralingse plas brengen. Tussendoor bij een jachthaven een kopje koffie. Espresso of appeltaart hebben ze niet, wel een biertje (voor ons nog maar even niet) en gastvrijheid tegen erg lage prijzen.

In de sluis..

Na de plas verliezen we flink wat tijd: we kennen de bruggen en andere obstakels op dit stuk nog niet en gaan daardoor soms het water weer in waar een iets langer stukje met de kanokar handiger was geweest. Ondanks dat de bagage in twee rugzakken zit kost het in en uit het water halen toch relatief veel tijd elke keer. Vanaf Capelle gaat het overigens een stuk beter en komt de kano nog maar twee keer heel even het water uit voor de rest van de dag.

Op de Ringvaart..

We varen op de Ringvaart. Vaak langs (grote) huizen, maar over het algemeen erg leuk kanoën. Veel tegenwind, waardoor de gemiddelde snelheid niet erg hoog ligt. We hebben onze boot geselecteerd op stabiliteit in verband met de jongens, en minder op snelheid.
Bij de Bermweg een korte horecastop en verder maar weer. Via Nieuwerkerk en Moordrecht bereiken we de rand van Gouda. Veel zwemmers en bruggen, maar amper andere bootjes gezien.
We zetten de tent op op een dijkje naast de golfbaan. In de felle zon en wind, maar we durven er niet op te gokken dat we straks in de buurt van de bebouwing nog een beter plekje zullen vinden.

Ons kampeerplekje voor deze nacht,

Het is inmiddels zeven uur geweest: tijd voor spagheteria. En dan nog oploskoffie, chips en een biertje voor we vroeg gaan slapen.

Dag 2

(zaterdag 20 juli 2013) 35 (+5 gesleept) km

Een lange en zware dag waarbij we meer dan twaalf uur onderweg zijn. Zo rond half acht staan we op en een uurtje later varen we. Het is helemaal bewolkt en dat zal tot het einde van de dag zo blijven en pas dan breekt de zon door.
De eerste paar kilometer varen we evenwijdig aan de Gouwe, maar om de hemelsbrede 100 meter te overbruggen moeten we eerst met de kanokar een hoge brug en een rotonde over. Weer eens wat anders: een kano op een brug in plaats van onder de brug. De Gouwe zelf is drukbevaren en soms zijn de boten heel groot; veel golfslag. Ook varen we door het aquaduct over de snelweg.

Grote boten op de Gouwe.

Na een paar kilometer verlaten we het water, lopen een stukje lager en peddelen dan weer verder. Wel eerst even tijd voor een boterham en kopje oploskoffie.

Groepsfoto

Een paar rechte vaarten door de polder zonder iets of iemand te zien. Eindelijk ook eens geen huizen of herrie. Na wat links en rechts wordt de vaart, zoals al op de kaart stond, steeds smaller. Op een gegeven moment zelfs té smal en moeten we het water uit. Toch een half uurtje lopen voor we het water weer in kunnen.

Op een gegeven moment wordt de vaart toch echt te smal om te kunnen kanoën.

Via brede vaarten in de buurt van Zoetermeer varen we richting Stompwijk. Eindelijk horeca: friet en cola. Snel verder want we hebben nog een flink stuk kanoën voor de boeg vandaag. Dat is wel een nadeel van kanoën ten opzichte van wandelen: je kunt je plannen vaak niet tussendoor wijzigen, want de kano moet mee en zo'n boot van vijf meter lang neem je niet zomaar mee in de bus of trein.
Een plas oversteken en dan het kanaal op. Dat volgen en je komt vanzelf in Rotterdam. Omwille van de tijd accepteren we een sleep van een paar kilometer naar Leidschendam. Een mooi plaatsje, maar wij varen nog een paar kilometer verder.

Leidschendam

Het Scoutingterrein bij Rijswijk krijgen we niet gevonden, maar de mensen die toevallig langskomen op het punt waar wij ons aan het oriënteren zijn bieden aan dat we onze tent op hun paardenweitje om de hoek mogen opzetten. Top! De kano laten we, aan de ketting met hangslot, in het water liggen: de kade is te hoog om de boot er makkelijk uit te halen.
Snel de tent opzetten en koken. Het is al over negenen. En na toch nog een oploskoffie en een biertje is het tijd om de tent en slaapzak in te gaan.

Dag 3

(zondag 21 juli 2013) 15 km

Acht uur min of meer in coma gelegen en dan brandt de zon ons de tent uit. Ontbijten (hé, er staat een bankje bij de tent), inpakken en alles weer de kano in. Na een kilometer varen we Delft in. We verlaten de hoofdroute en varen door de grachtjes en grachten van het centrum.

Door het centrum van Delft

Helaas is er om negen uur op zondag nog geen horeca open, dus zonder pauze verlaten we de stad. Toch blijft het altijd erg leuk om met een kano door het centrum van een stad te varen: je ziet alles vanuit een heel ander perspectief.
We verlaten Delft via de Delftse Schie en dan is het alleen nog een slordige tien kilometer zuidwaarts naar Rotterdam. Ondanks het mooie weer en het feit dat het weekend en vakantie is voor veel mensen is het opvallend rustig op het water. Fijn, want dat scheelt heel veel golven en is een stuk makkelijker en prettiger kanoën voor ons.
In Zweth zit horeca aan het water. Geen aanlegplek, maar met een klein beetje moeite klimmen we over het windscherm en hebben dan toch onze eerste appeltaart van het weekend te pakken.

Overschie

Dan nog minder dan een uurtje varen tot Overschie. Daar de kano overtillen en dan nog twee keer een stukje varen en lopen met de kanokar voor we de laatste paar honderd meter naar Park Zestienhoven bereiken. Nog een paar minuutjes varen en dan zijn we om half twee weer thuis.

In de sloot achter ons eigen huis.

Spierpijn, verbrand, blaren, maar o wat was het leuk om samen een paar dagen te kanoën!