Landmannalauger 2001 (een reisverslag van René)

(De foto's van deze wandeling staan bij het verslag van Jan).

In de zomer van 2001 liepen Dave, Jan en René (samen vormen ze W.A.U.) een meerdaagse hike op de Landmannalauger in IJsland. (Dit pad staat ook bekend als de Laugavegur hiking trail). Een meer dan schitterende wandeling. Hieronder volgt het reisverslag van René. Wil je dat van Jan lezen klik dan hier.

dinsdag 21 augustus 2001
Spijkenisse – Skógar

Perfecte reis. Regen bij aankomst op Keflavik. Houdt de rest van de dag niet op. In Reykjavik blijkt dat we vandaag (17.00 uur) nog met de bus naar Skógar kunnen. In deze plaats begint (morgen) onze wandeling. Rond 20.00 uur komen we in  Skógar aan. De camping ligt aan de voet van een schitterende waterval. Nog steeds valt er veel regen en het waait hard. De tent lijkt tijdens het opzetten wel een vlieger. Om de beurt richten we onze slaapplek in en dan naar  receptie/informatiepunt/café/restaurant. Eten, kaarten, enz.

woensdag 22 augustus 2001
Skógar – Pórsmörk

+ 1100m
-  900m
17 km
8 ˝ uur

Halverwege de nacht houdt het op met (hard) regenen. Rond 7.30 uur staan we op en maken we een uitstapje naar de Skógarfoss; een machtig mooie waterval. We klimmen ook even naar de top (niet zo hoog) en gaan dan terug naar de tent om in te pakken en te ontbijten (cake en kruidkoek). Op Pad! Op naar de eerste hut. Eerst 1100m klimmen. Doen we in 4 uur en kunnen dan (eindelijk) even goed uitrusten. Tot dit punt is de route mooi, maar we hebben (door het weer) te weinig uitzicht. Het tweede deel (we besluiten 2 etappes in 1 te doen) gaat over toppen, gletsjers en langs diepe dalen. Sommige stukken moeten we kletteren (oeps). Vooral doordat de zon nu regelmatig doorbreekt zijn de uitzichten magnifiek. Ruigte, wildernis, enorme gletsjer.
Moe maar voldaan ploffen we neer op een lege camping. We ontmoetten een Fransman die ons waarschuwde voor zeer slecht weer in Pórsmörk en een daardoor gevaarlijke etappe. Viel voor ons gelukkig mee. Afgezien van 5 minuten regen aan het begin van de toch en wat verdwaalde spetters hebben we het droog gehouden!

donderdag 23 augustus 2001
Pórsmörk – Emstrur (Botnat)

+ 400m
14 km
7 uur

Vijf minuten voor aankomst in de hut toch nog een beetje regen. Verder de hele dag droog, wind en vrij fris. Schitterende route met een aantal zeer steile (redelijk korte) beklimmingen. Kan nog net zonder touwen. We zien veel lavavelden, vlaktes, gletsjers, fantastische uitzichten, kloven en gesteenten in vele kleuren. We ontmoetten diverse tegenwandelaars die stuk voor stuk willen weten of “de rivier” lastig is te doorkruisen (wat is ze verteld???). De bewuste rivier stroomde inderdaad erg snel, schoenen en broek uit, maar was wel te doen. Hiervoor hadden we net voor Pórsmörk ook al een rivier doorwaad. Achteraf bleek de camping van gisteren erg duur. Voor f 15,- pp mochten we niet eens binnen (in de lege hut) zitten. De hut waarin we vandaag overnachten kost ons f 35,- pp. Daarvoor zitten we lekker warm en uit de wind!

vrijdag 24 augustus 2001
Botnat – Hyangills Krókas (eerst volgende hut)

Vlak
17 km

Wakker worden, regen. Wachten, kaarten, toch maar vertrekken (even droog). Al snel gaat het regenen om niet meer te stoppen. ’t Landschap is indrukwekkend vlak. We lopen het grootste gedeelte door een lavawoestijn. Mooi, maar mede door het weer op een gegeven moment niet meer zo spectaculair.
In de hut dubben we: hier kamperen of nog even verder lopen. Eerst nog maar een kaartje leggen en wat eten. Uiteindelijk besluiten we toch maar te blijven. In de regen lopen kan morgen ook nog en we komen om wat te zien. Tussen 2 buien door zetten we de tent op. Morgen verder.
O ja, net voor deze hut moesten we nog “even” door een brede, ijskoude rivier…

zaterdag 25 augustus 2001
volgende etappe naar laatste hut voor Landmannalaugar
+ 500m
16 km
7 uur

Naar de eerstvolgende hut is een eitje. Lekker weer (we krijgen ons gelijk door gisteren te stoppen) en bijna voor je plezier door een rivier. Een korte pauze in de hut en dan al snel een steile, lange klim. Deze wordt al snel vergeten door misschien wel de mooiste klimbeloning ooit. WAU. Werkelijk overweldigend en magnifiek. Kleurschakeringen, hotspots, uit- en vergezichten, ’t is niet te beschrijven (gelukkig bestaat er zoiets als foto’s).
’t Laatste stuk naar de hut gaat op en af en is inspannend. Een minibuitje doet er dan niet toe. In de hut mogen we niet lang blijven; er komt zo een schoolklas van +/- 20 kids. We brengen de avond door in de tent. Buiten is het koud, waait het en valt er regen. Dan maar vroeg slapen.

zondag 26 augustus 2001
laatste hut – Landmannalaugar - Skaftáfel

- 500m
10 km
3 uur

De dag begint vroeg (7.00 uur), koud en mistig. We ontbijten toch in de hut en vertrekken op ons gemak. Na even zoeken op de gletsjertjes breekt langzaam de zon door en een prachtig schouwspel ontpopt zich. Dit is waar we vier dagen voor gelopen hebben en wat misschien nog wel mooier is dan wat we gisteren zagen. Niet te beschrijven; één van de mooiste wandelingen ooit gemaakt. Duurt helaas maar drie uur. Zie foto’s.
De hut is druk en we wachten op de bus. We gaan naar Jökulsárlón. Met een prachtige busrit door de binnenlanden en door rivieren naar Skaftáfel, ongeveer 45 km van Jökulsárlón. Nog even geprobeerd te liften, en toen maar snel de tent opgezet. Heerlijk rustig mooi weer met uitzicht op de grootste gletsjer van Europa. Leuk onderweg: de bus maakt toeristische stops, waarbij de chauffeur ook zelf foto’s maakt. Er is een CD met toeristische informatie en we krijgen de mogelijkheid om naar een mooie waterval (Elksjar?) te lopen.

maandag 27 augustus 2001
Skaftáfel – Vik

Om 9.00 uur met de bus naar Jökulsárlón. Volgens busschema hebben we daar precies 15 minuten om de ijsbergen te bewonderen. Het worden er 5. Nog nooit zoveel foto’s in zo korte tijd gemaakt. Schitterend.
Dan met de bus naar Vik. Een korte strandwandeling en een afschuwelijk steile klim/daling om de papegaaiduikers te gaan zien. Miscursie helaas, Half augustus vliegen deze bijzondere vogels uit. Als troost twee keer hamburger met friet is zo gek nog niet en binnen kunnen we naar hartelust kaarten. ’t Weer kantelt en ’s nachts stormt het. De tent houdt het prima. Om 6.00 uur staan we op voor de bus van 7.30 uur naar Geiser, Gullfoss en Reykjavik.

dinsdag 28 augustus 2001
Vik – Reykjavik

Na een stormachtige nacht zijn we vroeg (6.00 uur) wakker. De bus gaat om 7.30 uur en we kunnen binnen ontbijten, dus echt erg is het niet. Overstappen in Selfoss. Daarna met de “toeristenbus” naar Gullfoss en Geiser. Onderweg pakken we nog een vulkaan mee en wordt ’t langzaam wat droger. Gullfoss is imposant. Jammer dat de zon niet schijnt. Geiser valt een beetje tegen, althans, de omgeving van Geiser. Heel leuk is wel dat Geiser zelf ook nog even actief wordt en niet alleen z’n kleine broer.
Terug in de bus naar Reykjavik even een kort tukje (uniek!). Met een andere bus naar de camping en dan toeristje spelen. Pizza Hut, Perlan (een mooi groot gebouw, is warm watervoorziening van Reykjavik en ligt op een heuvel) en een stadswandeling by night.
Leuke, redelijk mooie stad. Voor 24 uur.

maandag 27 augustus 2001
Reykjavik – Keflavik

Toeristisch Reykjavik wordt: stadhuis, kerk en winkelstraat. Zijn we al snel mee klaar. Dan de bus naar Blue Lagoon. Heerlijk! Anderhalf uur dobberen in natuurlijk warm water en zelfs een tijdje in de sauna gezeten!
De camping is niet veel bijzonders. Duidelijk een begin/eindpunt voor veel reizigers.
De volgende morgen alweer vroeg op en met een taxi naar ’t vliegveld.
Naar huis!

Dit was het reisverslag van René. Wil je dat van Jan lezen klik dan hier (ook staan er hier een aantal foto's van deze wandeling).

Wil je nog meer foto's zien van de Landmannalauger en de rest van IJsland, klik dan hier. Hanneke en Jan waren namelijk in 1996 ook al eens op IJsland.