Toronto

In de nazomer van 2008 hebben Hanneke en Jan zeven weken door Canada en de Verenigde Staten gereisd. Het reisverslag van die reis is opgeknipt in een aantal delen. Wil je alleen bepaalde delen lezen kijk dan even in de onderstaande tabel en klik op de link. Daaronder volgt het laatste gedeelte van die reis: van New York, na een paar dagen Toronto, naar huis.

Dag 1 (46)

(woensdag 8 oktober 2008)

Nog een reisdag. Een uur vliegen kost je bijna een hele dag. Dat komt vooral ook door het tijdstip: om een uur of drie. Dat betekent dat de pendelbus naar het vliegveld je om kwart over elf komt ophalen. Daarvoor doe je dan niet veel meer dan inpakken en ontbijten.
Om een uur of vier landen betekent om een uur of zes in de Bed & Breakfast aankomen na een warme rit met bus en metro. Het giet in Toronto.
In de B&B is niemand thuis, maar er hangt een briefje op de deur en de sleutel ligt onder de mat. Ook goed. Spullen uitpakkern, douchen en richting centrum voor een restaurant. Lekker gegeten en daarna lekker geslapen.

Dag 2 (47)

(donderdag 9 oktober 2008)

Het ontbijt is om half negen en de gastvrouw is afwezig. Van de acht gasten zijn er zes Nederlands. De zon schijnt dus de CN-Tower, tot een aantal jaren terug het hoogste gebouw ter wereld, staat zeker op ons programma vandaag. Letterlijk een hoogtepunt. De glazen vloer is voor veel mensen té eng. Er op springen kalmeert ze ook niet.

De CN-Tower. De CN-Tower.

Niet iedereen durft op de glazen vloer van de De CN-Tower te staan. Niet iedereen durft op de glazen vloer van de CN-Tower te staan.

Verder vooral veel shoppen. Ook nu wint Hanneke. Toronto kent heel veel overdekte winkelcentra en foodcourts, maar om een uur of vijf, zes gaan de meeste dicht. Na een heerlijk diner zijn we daarom om een uur of negen weer terug op onze kamer.

Dag 3 (48)

(vrijdag 10 oktober 2008)

Ontbijten met z'n allen kost wat meer tijd, maar dat is niet zo heel erg, omdat er voor tien uur toch niet veel open is. Vandaag veel cultuur.

Het Toronto-museum. Het Toronto-museum.

Het Toronto-museum (geweldig gebouw, mooie tentoonstellingen), Casa Loma (een sprookjeskasteel van nog geen 100 jaar oud), het ijshockeymuseum (kan het Canadeser?) en het gebied van de ooit grootste whiskystokerij ter wereld (nu een gebied met hippe winkels en galeries). We eindigen in een soort kroeg met allerlei plaatselijke bieren. Lang geleden dat ik zulk afwijkend bier heb gedronken als het koffiebier vandaag. Zeker niet vies.

Casa Loma Casa Loma

Terug in de B&B is het tijd om, voor de laatste keer, alles in te pakken.

Dag 4 (49)

(zaterdag 11 oktober 2008)

Onze laatste echte vakantiedag. We vliegen pas om half negen 's avonds dus hebben nog bijna een hele dag voor ons. Na het ontbijt nemen we afscheid van onze gastvrouw en de rest van de gasten en gaan per metro en bussen naar de dierentuin. Een uurtje reizen, maar beslist een mooie dierentuin. Zeer ruim opgezet, mooie verblijven en een prima uitleg. Eén van de betere dierentuinen die we kennen en geloof me: we hebben er heel wat gezien de afgelopen jaren ;-)

Ook in de dierentuin heeft de Indian Summer toegeslagen. Ook in de dierentuin heeft de Indian Summer toegeslagen.

Langs de B&B om onze bagage te halen en dan naar het vliegveld. Het lijkt wel een doolhof voor we eindelijk de juiste incheckbalie hebben gevonden, maar dan zijn we ook binnen een paar minuten door de douane heen.
We lijken Canadese dollars over te houden. Taxfree drank kopen mag niet omdat we overstappen op London. Gelukkig vinden we nog een cd die we in Nederland toch al wilden kopen (en zeker niet verwacht hadden op een vliegveld te vinden).
Om half negen stijgen we op.

Dag 5 (50)

(zondag 12 oktober 2008)

Overstappen op London en de ouders van Hanneke halen ons op Schiphol. Niet alleen een half uur vertraging: ook zijn we weer eens een stuk bagage kwijt.
Na zeven weken vakantie is het heerlijk om weer terug in ons mooie Rotterdam te zijn!

Terug naar hikes buiten Europa.

Terug naar (overige) vakanties.

Terug naar de startpagina.