per trein dwars door Canada naar New York City

In de nazomer van 2008 hebben Hanneke en Jan zeven weken door Canada en de Verenigde Staten gereisd. Het reisverslag van die reis is opgeknipt in een aantal delen. Wil je alleen bepaalde delen lezen kijk dan even in de onderstaande tabel en klik op de link. Daaronder volgt het gedeelte van per trein van Jasper naar New York inclusief een tussenstop in Winnipeg en bij de Niagara Falls en een paar dagen New York City.

Dag 1 (30)

(maandag 22 september 2008)

M'n moeder is jarig. Hopelijk heeft kaartjeposten.nl z'n werk goed gedaan en vandaag een kaart bezorgd. Voor ons ook een wat bijzondere dag: we verlaten de Rocky Mountains en gaan per trein helemaal naar de andere kant van Canada de komende dagen. Onze trein gaat om 12.20, dus we hebben tijd genoeg. Eerst inpakken, dan per taxi naar het centrum van Jasper om te ontbijten en de was te doen. De rugzakken leveren we alvast in op het station en zullen we pas in Winnipeg weer terug zien. Wij doen nog wat inkopen voor de lange reis. Achteraf niet echt nodig: er is aan boord meer dan genoeg te krijgen tegen zeer redelijke prijzen en een zeer acceptabele kwaliteit.

Onze trein in Jasper Onze trein in Jasper

Mede dankzij de stop van zo'n drie kwartier op Jasper vertrekt de trein precies op tijd. Twee locomotieven en zo'n dertig rijtuigen waarvan enkele met een verhoogde koepel. Het is erg rustig, dus ook daar kun je zitten. De gewone plaatsen zijn meer dan comfortabel. Een meter beenruimte, stoelen die vrijwel in ligstand kunnen, grote ramen en verder alle faciliteiten die je maar kunt bedenken. Schone toiletten, horeca en mogelijkheden om onze iPod en PSP op te laden.
Het eerste stuk van de route gaat nog door de Rocky's. Halfbewolkt en weer veel van die spiegelende meertjes. Later heuvels en nog later vlak. Goederentreinen hebben voorrang en als je de tegentrein (die ook drie keer per week gaat) tegenkomt stopt de machinist even voor een praatje met z'n collega. Maar goed dat ze dat in Nederland niet doen, want dan zou de gemiddelde treinreis waarschijnlijk twee keer zo lang duren. Maar goed, de trein is in Canada een heel ander vervoermiddel dan in Nederland. Dit soort trajecten lijkt vooral voor mensen met vliegangst en toeristen te zijn.
Om acht uur gaan we dineren. Er is nog één andere tafel bezet in de restauratiewagon. Eigenlijk onvoorstelbaar goed en goedkoop die maaltijd. Verse fruitsalade voor twee dollar en een hoofdgerecht van boontjes, aardappelpuree en een stuk rundvlees waar je normaal met z'n tweeën van eet voor elf dollar. En alles nog erg smakelijk ook.
Om een uur of tien gaat het licht uit, leggen we de stoelen plat, pakt Hanneke de stoelen voor ons en zetten we de koptelefoon met een rustig muziekje op.

Dag 2 (31)

(dinsdag 23 september 2008)

Eigenlijk slaap ik pas na de stop van één uur echt goed. Hoe je het went of keert: samen in één bed liggen is toch lekkerder dan apart in slaapstoelen. Maar goed, dat doen we dan de komende twee nachten wel weer.
Een, opnieuw, heerlijk ontbijt in de trein. Spek, eieren en pannenkoeken worden ter plaatse vers gebakken. Daarna is het vooral een beetje lezen, muziek luisteren, spelletjes op de PSP spelen en naar buiten kijken. Het landschap verandert in prairie. Soms uitgebloeide zonnebloemvelden.

Foto vanuit de trein Foto vanuit de trein

Omdat we regelmatig moeten wachten op een passerende goederentrein en één daarvan kapot is arriveren we met een uur vertraging in Winnipeg. In deze stad zullen we zo'n 48 uur blijven.
Met de gratis stadsbus vertrekken we richting hostel en geven daarna onze spullen af. Onze kamer is nog niet schoongemaakt.
We lopen  wat door winkelcentra en -straten, maar Winnipeg ''pakt'' ons nog niet echt. Tussendoor naar de foodcourt voor Aziatisch eten en natuurlijk naar de Starbucks voor een espresso en frapachino. Toch blijven die in Puebla in Mexico het lekkerste.
Zo rond half zes zijn we terug naar de hostel. De winkels gaan om zes uur dicht. Tijd om eindelijk weer eens te douchen, want een echt warme douche hebben we al heel wat dagen niet meer gehad.
Avondeten waarbij de serveerster in verwarring raakt: Hanneke bestelt vlees en Jan salade. Emancipatie ten top. Bij het toetje doen we dat dan maar niet meer en neemt Hanneke thee en ik de cheesecake met ''speciale'' koffie.

Dag 3 (32)

(woensdag 24 september 2008)

Ontbijt in de hostel en dan met de bus naar de dierentuin. Die is spotgoedkoop (nog geen vijf dollar per persoon), ruim opgezet, vrij oud en zeker niet slecht voor dierentuinliefhebbers. We zien daar zelfs onze eerst grizzly. Ook staat het beertje van de originele Winnie the Pooh (die vernoemd is naar Winnipeg) hier als standbeeld.

Winnie the Pooh Winnie the Pooh

Terug naar het centrum richting The Forks. Een hip winkelgebied en als bakker Rijnberg uit Hardinxveld destijds zijn recept van de beste tompouces ooit heeft verkocht, is het waarschijnlijk aan de bakker aldaar. Mocht je er ooit komen: Human Bean is de naam van de koffietent met de lekkerste tompouces die ik ken (en geloof me: ik heb er heel wat op in m'n leven).
Nog een beetje shoppen en 's avonds eten bij de Pizzahut. Precies wat je verwacht, behalve dan dat de salade nog lekkerder smaakt dan de pizza. Alles delen was deze keer in mijn voordeel ;-)

Dag 4 (33)

(donderdag 25 september 2008)

Weer een treindag. Voor het zover is natuurlijk spullen inpakken, ontbijten, nog wat inkopen doen voor in de trein (warm in de overdekte winkelcentra met zo'n rugzak op) en nog een tompouce eten bij Human Bean.
Op het station bezoeken we het spoorwegmuseum. We brengen de gemiddelde leeftijd flink omlaag. Onze trein vertrekt met een uur vertraging, maar dat schijnt heel normaal te zijn. Viarail kent niet dezelfde actie als de NS dat je dan je geld terugkrijgt.

Containers worden tweehoog gestapeld op de trein. Containers worden tweehoog gestapeld op de trein.

De Indian Summer reist met ons mee, alleen heel opvallend: des te oostelijker je komt, des te meer rood er verschijnt. Verder veel bossen en meren. Mooi.
Het avondeten smaakt weer net zo lekker als de vorige keer en ook verder wijkt de reis niet veel af van het vorige stuk.

Dag 5 (34)

(vrijdag 26 september 2008)

Gelukkig wat meer geslapen dan de vorige keer. Ondanks dat de trein veel drukker is dan op het vorige traject hebben we allebei twee stoelen ter beschikking.
Het laatste Nederlandstalige tijdschrift van deze reis. Gelukkig is er altijd nog de iPod of PSP. Ook het landschap vraagt regelmatig de aandacht. Al die kleuren doen gewoon bijna pijn aan je ogen. De maple leaf is net zo rood als iedereen je wilt laten geloven. Verder eten we drie keer in de trein. Het blijft opvallend hoe weinig mensen dat doen. Prijs en kwaliteit rechtvaardigen veel meer eters. Enige nadeel is dat de kaart niet verandert en je telkens uit maar drie gerechten kan kiezen.
Onze vertraging loopt langzaam op. Regelmatig staan we stil om op een passerende goederentrein te wachten. En zo komt het dat we niet om acht uur in Toronto zijn, maar pas om een uur of tien. In een paar minuutjes lopen we naar onze hostel. Toronto voelt, net als ruim 20 jaar geleden toen ik hier ook was, goed. Het is heerlijk om weer even in een echte stad te zijn.
We dumpen de bagage op de kamer en gaan nog een biertje op een terrasje drinken voor we gaan slapen.

Dag 6 (35)

(zaterdag 27 september 2008)

Eén van de weinige keren deze reis dat onze wekker afloopt. De trein naar Niagara Falls gaat om half negen. Op het station even ontbijten en dan twee uur in de trein zitten. Het wordt een half uurtje langer omdat er onderweg een brug openstaat.
Onze bedoeling is om op een camping te gaan staan, maar die blijken al dicht te zijn. Dan maar weer naar een hostel. Helaas hebben ze geen tweepersoonskamers, maar omdat we de enige op een vierpersoonskamer zijn is dat niet zo heel erg. Enig nadeel is dat we in een stapelbed liggen.
We kopen een soort dagkaart voor diverse attracties en na een bezoek aan de boardwalk vlakbij ons hostel nemen we de pendelbus richting de watervallen. Het is net de Efteling, maar dan wel met een natuurlijke attractie. Ook nu maken de Niagara Falls weer veel indruk. Wel is er veel veranderd. Veel winkels, allerlei kermisachtige attracties, diverse musea (de meeste in de categorie wassen beelden of Guiness Worlds of Records) en nog veel meer toeristen en grote torenflats met hotelkamers. Nog een geluk dat we buiten het hoogseizoen zitten, waardoor het niet zo heel druk is.

één van de twee Niagara Falls één van de twee Niagara Falls

Met het bootje Maid of the Mist varen we tot vlakbij de twee watervallen. De verstrekte regenjassen zijn geen overbodige luxe. Dit is, zoals al in onze reisgids stond, de leukste attractie om hier te doen. Ook aardig is via de tunnel achter de watervallen te kijken. Onvoorstelbaar hoeveel water er naar beneden komt.

Beide watervallen en Maid of the Mist Maid of the Mist bij de andere waterval

Als het donker is worden beide watervallen in afwisselende kleuren verlicht. Minder kitscherig dan verwacht. Hoewel het redelijk mooi weer is lijkt het te regenen, maar dat is de mist van de watervallen natuurlijk. Op sommige plaatsen wordt je binnen een paar minuten drijfnat.
Verder shoppen we nog wat en eten of drinken eens wat. Je kunt je hier prima een dagje vermaken, maar langer is wat ons betreft zeker niet nodig.

Niagara Falls uitgelicht

Om een uur of negen 's avonds hebben we het wel gehad en lopen de terug naar de hostel. De pendelbus rijdt niet meer.

Dag 7 (36)

(zondag 28 september 2008)

Uitslapen, ontbijten in een lokaal tentje waar iedereen elkaar kent en wachten op de trein. In- en uitstappen is onvoorstelbaar inefficiënt georganiseerd en als we dan even later ook nog anderhalf uur bij de grens gaan staan (vanwege allerlei douane checks die overigens heel snel en soepel verlopen; onze ervaringen met Amerikaanse douaniers is tot nu toe zeer positief) krijg je toch een beetje het gevoel in een derdewereldland te zijn. Maar goed, we zijn weer in de Verenigde Staten. Op richting New York. Hopelijk zal de stad me nu beter bevallen dan de vorige keer. De trein zelf is er overigens duidelijk één uit een rijk land. Onvoorstelbaar veel beenruimte, een stopcontact bij elke stoel en een restauratiewagon. Geen echte maaltijden deze keer, maar wel (kleffe) broodjes, snoepgoed, chips en koffie of thee. Ook nu weer erg goedkoop. De koffie kost 1,50 en dat is minder dan in een restaurant. Nog een ander opvallend feitje: je moet je handtekening op je treinkaartje zetten om aan te geven dat je akkoord bent met de ''kleine lettertjes''.
Onderweg veel regen, nog meer (rode) (herfst)kleuren en met een paar minuten vertraging zijn we om kwart voor tien in New York City. Hanneke vindt de flats in eerste instantie maar klein, tot ze verdiepingen gaat tellen. Er staan zoveel hoge gebouwen, dat ze daardoor klein lijken, maar 100 meter hoog is hier niets. Met een taxi naar ons hostel. Langs de Empire State Building, Broadway kruisen; we zijn er echt.
Een zeer basic kamer, maar veel tijd zullen we er, behalve slapend, toch niet doorbrengen schatten we in. Nog even een stukje Broadway lopen (we zitten ongeveer halverwege Central Park in Harlem) en een frapachino halen voor we gaan douchen en slapen.

Dag 8 (37)

(maandag 29 september 2008)

Hoewel New York City never sleeps staan wij pas om half tien buiten. Ontbijten met cheesecake. Later op de dag eten we nog een keer cheesecake op de, volgens de 100% New York Cityreisgids, beste plek van de stad, maar die van vanmorgen zou ik toch ook voor die titel willen nomineren.
Eerst met de ferry naar Staten Island en weer terug voor een blik op de skyline van Manhattan en het vrijheidsbeeld. Met een halfbewolkte lucht één van de beste plekken om foto's te maken.

Manhattan vanaf de ferry naar Staten Island Manhattan vanaf de ferry naar Staten Island

De rest van de dag lopen we, grotendeels over een wandelroute uit onze reisgids, door Manhattan. Veel bekende plekjes. Ground Zero maakt veel minder indruk op mij dan verwacht, maar de blijvende tentoonstelling in het gespaarde kerkje er net naast is juist heel aangrijpend.
Verder slenteren door Chinatown en Little Italy, af en toe wat eten of drinken en shoppen. De kwaliteit van het eten is bijna omgekeerd evenredig met onze verwachting van de kwaliteit in het desbetreffende tentje.

Wallstreet net voor de kredietcrisis Wallstreet net voor de kredietcrisis

Shoppen gaat vooral Hanneke goed af. Kleding en (in haar geval) natuurlijk weer schaaltjes. Ik ben benieuwd of we onze keuken zo langzamerhand niet weer eens moeten vergroten.
Nog een afzakkertje in het Hardrockcafé en dan, na 13 uur stad, is het tijd voor een douche en de rust van de hotelkamer.

Dag 9 (38)

(dinsdag 30 september 2008)
Beroemde Amerikaanse in Lego in de speelgoedwinkel. Beroemde Amerikaanse in Lego in de speelgoedwinkel.

Een beetje een vergelijkbare dag als gisteren. Natuurlijk lopen we voornamelijk in andere straten en bekijken we andere dingen, maar verder veel van hetzelfde. Dit in positieve zin overigens; NYC bevalt ons heel erg goed.  Wel een essentieel verschil met gisteren: het avondeten is vandaag van een hoge kwaliteit. Gelukkig maar, want we hebben weinig gegeten vandaag.
Verder veel shoppen, maar ook deze keer is het vooral Hanneke die haar slag slaat en ik koop alleen een cadeau voor m'n broertje.

M&M's in alle denkbare kleuren in de M&M-winkel M&M's in alle denkbare kleuren in de M&M-winkel

Nog even naar Brooklyn om de lichtjes van Manhattan vanaf Brooklyn Bridge te bekijken en dan met de metro richting hotel. Hoewel Manhattan niet zo groot lijkt is het echt veel te ver om te gaan lopen. Op de kamer nog een afzakkertje als ''cooling-down'' en dan lekker naar bed.

Brooklyn Bridge by night Brooklyn Bridge by night

Dag 10 (39)

(woensdag 1 oktober 2008)

Voor de laatste keer deze reis de was doen. We zijn daardoor wat later op pad dan de andere dagen. Dat is niet zo erg, want het meeste wat we perse wilden zien, hebben we inmiddels gezien. Nog wel even naar het Guggenheimmuseum. Niet voor de tentoonstellingen, maar voor het gebouw. De dierentuin laten we voor wat tie is. Acht dollar entree per persoon voor een minidierentuin is zelfs voor Hanneke te veel. Het scheelt natuurlijk ook dat ze geen beesten hebben die we nog niet eerder hebben gezien. Central Park is overigens wel de groene oase die je verwacht dat het is.

Guggenheim museum Guggenheim museum

Helaas begint het aan het einde van de dag wat te regenen en soms zelfs te gieten, dus nemen we maar vroeg de metro naar Harlem om daar wat te gaan eten. Terug is het redelijk droog, dus lopen we de paar kilometer terug naar het hotel. Tijd om te pakken.

Klik hier om te lezen hoe deze reis verder is verlopen.

Terug naar hikes buiten Europa.

Terug naar (overige) vakanties.

Terug naar de startpagina.